Jak hodnotí své schopnosti čeští řidiči a jak vnímají ostatní?

Pavel Stavebník / AutoRoad.cz, 12. května 2023, 00:00 Google+

Za volantem se skoro polovina českých řidičů obává nehody, kterou způsobí někdo jiný. Více než 30 procent motoristů má pak strach z agresivity za volantem, kolizí se zvěří nebo opilých účastníků silničního provozu, ukazuje průzkum společnosti Nextbase, zpracovaný ve spolupráci s organizací BESIP a výzkumnou agenturou Ipsos.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Kamera umístěná za čelním sklem automobilu

Kamera umístěná za čelním sklem automobilu | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Jsou Češi dobří řidiči? Z průzkumu, který pro technologickou společnost Nextbase, výrobce palubních kamer provedla začátkem ledna roku 2023 agentura Ipsos vyplývá, že se nejčastěji považují za průměrné – takto se označilo celých 69 procent dotázaných, přičemž jako špatné řidiče se vidí pouhá dvě procenta. Označit se za výborné řidiče neváhalo rovnou 28 procent respondentů, mezi muži jde dokonce až 38 procent. V hodnocení řidičských schopností ostatních motoristů také převládal „průměr“ s 83 procenty, ale za špatné řidiče označuje své kolegy za volantem již 11 procent dotázaných. Za výborné považují ostatní řidiče pouhá 2 procenta respondentů.

Češi mají jasno: Do nehody se dostanou kvůli někomu jinému

Převážně průměrnému až negativnímu hodnocení ostatních řidičů odpovídá žebříček největších obav, které mají tuzemští účastníci provozu. Celých 47 procent dotázaných v průzkumu společnosti Nextbase má strach z chyby jiného řidiče, která povede k dopravní nehodě. Druhou nejčastější obavou českých motoristů je agresivita, jíž se bojí 35 procent řidičů, stejně jako srážky se zvěří. Z opilých řidičů má strach 34 procent respondentů, mezi další obvyklé obavy účastníků provozu dále patří například srážky s jiným vozidlem, řízení ve velkých městech, nepřehledné křižovatky nebo kolize s cyklisty. Z vlastní chyby vedoucí k nehodě má strach jen 11 procent řidičů, dvě procenta se pak na našich silnicích nebojí vůbec ničeho.

Palubní kamery pomohou s bezpečností i důkazy k nehodě

„Z průzkumu je patrné, že čeští řidiči mají největší strach z nepředvídatelných okolností, které mohou vést k nehodě,“ říká Laszlo Szalontai, viceprezident pro obchod v Evropě společnosti Nextbase, výrobce palubních kamer. „S rizikem nezaviněných nehod se vždy pojí potřeba dokázat, že skutečně nejste viníkem. Palubní kamery sice srážkám zabránit neumí, ale v případě nutnosti prokázat svou nevinu jsou zejména pro policii a pojišťovny nenahraditelné, proto se na nich nevyplatí šetřit,“ konstatuje. Při jejich výběru by proto měla rozhodovat hlavně kvalita obrazu, díky níž budou jasně patrné všechny okolnosti nehody, zvláště za nepříznivých podmínek typu noci, šera, deště nebo při vysoké rychlosti.

„Důležitou funkcí je stabilizace obrazu, roztřesený a rozmazaný záznam může způsobit, že budou důležité detaily hůře patrné nebo zcela nečitelné. Při volbě palubní kamery by měl řidič také zohlednit, v jakém prostředí a počasí se často pohybuje. Například vybrané modely palubních kamer z nabídky Nextbase mohou být vybaveny funkcí Extreme Weather, s níž je možné pořídit kvalitní záznam i v mlze,“ doplňuje Szalontai. Šikovným doplňkem jsou přídavné kamery na zadní okna, díky nimž je snadné zjistit viníka nehody i při nárazu zezadu. Samotná přítomnost záznamového zařízení dle dat společnosti Nextbase může snížit riziko nebezpečné jízdy a tím i zavinění nehody až o třetinu.

Častější strach za volantem přiznala téměř třetina řidičů

Zcela beze strachu jezdí podle průzkumu společnosti Nextbase a agentury Ipsos jen necelá desetina českých řidičů – není velkým překvapením, že bez bázně řídí více mužů (12 procent) než žen (6 procent). Pouze výjimečně se za volantem bojí 61 procent účastníků provozu obou pohlaví, občasný strach přiznává 18 procent mužských řidičů a 34 procent žen. Pravidelné obavy v průzkumu potvrdilo 6 procent dotázaných. Průzkum dále uvádí, že z hlediska strachu nehraje věk roli – nejmladší i nejstarší řidiči se za volantem bojí úplně stejně.

Češi mají respekt ze špatného počasí, za volant v něm raději nesednou

V našich podnebných podmínkách není o výkyvy či rozmary počasí nouze, právě ty dle průzkumu Nextbase nejčastěji ovlivňují ochotu řidičů usednout za volant. Při zhoršení stavu vozovky, například námraze nebo pokud nasněžilo, raději klíčky odloží 55 procent Čechů. Mezi ženami se v takových případech cestování autem vyhne dokonce 70 procent řidiček. Pro třetinu dotázaných je důvodem proč se vzdát řízení snížená viditelnost za mlhy, deště nebo při sněhových přeháňkách. Pokud hrozí hustý provoz v dopravních špičkách nebo v souvislosti s hromadnými akcemi, do auta nesedá 28 procent řidičů a řidiček, 17 procent pak raději nejezdí v noci.

Sběr dat se konal prostřednictvím dotazníku v lednu 2023 na vzorku 1000 osob s řidičským oprávněním skupiny B.

Vytisknout

Diskuze: Jak hodnotí své schopnosti čeští řidiči a jak vnímají ostatní?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

reklama

Doporučujeme

Volkswagen ID. BUZZ

TEST Volkswagen ID Buzz - elektrický hipík, který přitahuje víc pohledů, než…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud