Za volantem se skoro polovina českých řidičů obává nehody, kterou způsobí někdo jiný. Více než 30 procent motoristů má pak strach z agresivity za volantem, kolizí se zvěří nebo opilých účastníků silničního provozu, ukazuje průzkum společnosti Nextbase, zpracovaný ve spolupráci s organizací BESIP a výzkumnou agenturou Ipsos.
Jsou Češi dobří řidiči? Z průzkumu, který pro technologickou společnost Nextbase, výrobce palubních kamer provedla začátkem ledna roku 2023 agentura Ipsos vyplývá, že se nejčastěji považují za průměrné – takto se označilo celých 69 procent dotázaných, přičemž jako špatné řidiče se vidí pouhá dvě procenta. Označit se za výborné řidiče neváhalo rovnou 28 procent respondentů, mezi muži jde dokonce až 38 procent. V hodnocení řidičských schopností ostatních motoristů také převládal „průměr“ s 83 procenty, ale za špatné řidiče označuje své kolegy za volantem již 11 procent dotázaných. Za výborné považují ostatní řidiče pouhá 2 procenta respondentů.
Češi mají jasno: Do nehody se dostanou kvůli někomu jinému
Převážně průměrnému až negativnímu hodnocení ostatních řidičů odpovídá žebříček největších obav, které mají tuzemští účastníci provozu. Celých 47 procent dotázaných v průzkumu společnosti Nextbase má strach z chyby jiného řidiče, která povede k dopravní nehodě. Druhou nejčastější obavou českých motoristů je agresivita, jíž se bojí 35 procent řidičů, stejně jako srážky se zvěří. Z opilých řidičů má strach 34 procent respondentů, mezi další obvyklé obavy účastníků provozu dále patří například srážky s jiným vozidlem, řízení ve velkých městech, nepřehledné křižovatky nebo kolize s cyklisty. Z vlastní chyby vedoucí k nehodě má strach jen 11 procent řidičů, dvě procenta se pak na našich silnicích nebojí vůbec ničeho.
Palubní kamery pomohou s bezpečností i důkazy k nehodě
„Z průzkumu je patrné, že čeští řidiči mají největší strach z nepředvídatelných okolností, které mohou vést k nehodě,“ říká Laszlo Szalontai, viceprezident pro obchod v Evropě společnosti Nextbase, výrobce palubních kamer. „S rizikem nezaviněných nehod se vždy pojí potřeba dokázat, že skutečně nejste viníkem. Palubní kamery sice srážkám zabránit neumí, ale v případě nutnosti prokázat svou nevinu jsou zejména pro policii a pojišťovny nenahraditelné, proto se na nich nevyplatí šetřit,“ konstatuje. Při jejich výběru by proto měla rozhodovat hlavně kvalita obrazu, díky níž budou jasně patrné všechny okolnosti nehody, zvláště za nepříznivých podmínek typu noci, šera, deště nebo při vysoké rychlosti.
„Důležitou funkcí je stabilizace obrazu, roztřesený a rozmazaný záznam může způsobit, že budou důležité detaily hůře patrné nebo zcela nečitelné. Při volbě palubní kamery by měl řidič také zohlednit, v jakém prostředí a počasí se často pohybuje. Například vybrané modely palubních kamer z nabídky Nextbase mohou být vybaveny funkcí Extreme Weather, s níž je možné pořídit kvalitní záznam i v mlze,“ doplňuje Szalontai. Šikovným doplňkem jsou přídavné kamery na zadní okna, díky nimž je snadné zjistit viníka nehody i při nárazu zezadu. Samotná přítomnost záznamového zařízení dle dat společnosti Nextbase může snížit riziko nebezpečné jízdy a tím i zavinění nehody až o třetinu.
Častější strach za volantem přiznala téměř třetina řidičů
Zcela beze strachu jezdí podle průzkumu společnosti Nextbase a agentury Ipsos jen necelá desetina českých řidičů – není velkým překvapením, že bez bázně řídí více mužů (12 procent) než žen (6 procent). Pouze výjimečně se za volantem bojí 61 procent účastníků provozu obou pohlaví, občasný strach přiznává 18 procent mužských řidičů a 34 procent žen. Pravidelné obavy v průzkumu potvrdilo 6 procent dotázaných. Průzkum dále uvádí, že z hlediska strachu nehraje věk roli – nejmladší i nejstarší řidiči se za volantem bojí úplně stejně.
Češi mají respekt ze špatného počasí, za volant v něm raději nesednou
V našich podnebných podmínkách není o výkyvy či rozmary počasí nouze, právě ty dle průzkumu Nextbase nejčastěji ovlivňují ochotu řidičů usednout za volant. Při zhoršení stavu vozovky, například námraze nebo pokud nasněžilo, raději klíčky odloží 55 procent Čechů. Mezi ženami se v takových případech cestování autem vyhne dokonce 70 procent řidiček. Pro třetinu dotázaných je důvodem proč se vzdát řízení snížená viditelnost za mlhy, deště nebo při sněhových přeháňkách. Pokud hrozí hustý provoz v dopravních špičkách nebo v souvislosti s hromadnými akcemi, do auta nesedá 28 procent řidičů a řidiček, 17 procent pak raději nejezdí v noci.
Sběr dat se konal prostřednictvím dotazníku v lednu 2023 na vzorku 1000 osob s řidičským oprávněním skupiny B.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.