Za volantem se skoro polovina českých řidičů obává nehody, kterou způsobí někdo jiný. Více než 30 procent motoristů má pak strach z agresivity za volantem, kolizí se zvěří nebo opilých účastníků silničního provozu, ukazuje průzkum společnosti Nextbase, zpracovaný ve spolupráci s organizací BESIP a výzkumnou agenturou Ipsos.
Jsou Češi dobří řidiči? Z průzkumu, který pro technologickou společnost Nextbase, výrobce palubních kamer provedla začátkem ledna roku 2023 agentura Ipsos vyplývá, že se nejčastěji považují za průměrné – takto se označilo celých 69 procent dotázaných, přičemž jako špatné řidiče se vidí pouhá dvě procenta. Označit se za výborné řidiče neváhalo rovnou 28 procent respondentů, mezi muži jde dokonce až 38 procent. V hodnocení řidičských schopností ostatních motoristů také převládal „průměr“ s 83 procenty, ale za špatné řidiče označuje své kolegy za volantem již 11 procent dotázaných. Za výborné považují ostatní řidiče pouhá 2 procenta respondentů.
Češi mají jasno: Do nehody se dostanou kvůli někomu jinému
Převážně průměrnému až negativnímu hodnocení ostatních řidičů odpovídá žebříček největších obav, které mají tuzemští účastníci provozu. Celých 47 procent dotázaných v průzkumu společnosti Nextbase má strach z chyby jiného řidiče, která povede k dopravní nehodě. Druhou nejčastější obavou českých motoristů je agresivita, jíž se bojí 35 procent řidičů, stejně jako srážky se zvěří. Z opilých řidičů má strach 34 procent respondentů, mezi další obvyklé obavy účastníků provozu dále patří například srážky s jiným vozidlem, řízení ve velkých městech, nepřehledné křižovatky nebo kolize s cyklisty. Z vlastní chyby vedoucí k nehodě má strach jen 11 procent řidičů, dvě procenta se pak na našich silnicích nebojí vůbec ničeho.
Palubní kamery pomohou s bezpečností i důkazy k nehodě
„Z průzkumu je patrné, že čeští řidiči mají největší strach z nepředvídatelných okolností, které mohou vést k nehodě,“ říká Laszlo Szalontai, viceprezident pro obchod v Evropě společnosti Nextbase, výrobce palubních kamer. „S rizikem nezaviněných nehod se vždy pojí potřeba dokázat, že skutečně nejste viníkem. Palubní kamery sice srážkám zabránit neumí, ale v případě nutnosti prokázat svou nevinu jsou zejména pro policii a pojišťovny nenahraditelné, proto se na nich nevyplatí šetřit,“ konstatuje. Při jejich výběru by proto měla rozhodovat hlavně kvalita obrazu, díky níž budou jasně patrné všechny okolnosti nehody, zvláště za nepříznivých podmínek typu noci, šera, deště nebo při vysoké rychlosti.
„Důležitou funkcí je stabilizace obrazu, roztřesený a rozmazaný záznam může způsobit, že budou důležité detaily hůře patrné nebo zcela nečitelné. Při volbě palubní kamery by měl řidič také zohlednit, v jakém prostředí a počasí se často pohybuje. Například vybrané modely palubních kamer z nabídky Nextbase mohou být vybaveny funkcí Extreme Weather, s níž je možné pořídit kvalitní záznam i v mlze,“ doplňuje Szalontai. Šikovným doplňkem jsou přídavné kamery na zadní okna, díky nimž je snadné zjistit viníka nehody i při nárazu zezadu. Samotná přítomnost záznamového zařízení dle dat společnosti Nextbase může snížit riziko nebezpečné jízdy a tím i zavinění nehody až o třetinu.
Častější strach za volantem přiznala téměř třetina řidičů
Zcela beze strachu jezdí podle průzkumu společnosti Nextbase a agentury Ipsos jen necelá desetina českých řidičů – není velkým překvapením, že bez bázně řídí více mužů (12 procent) než žen (6 procent). Pouze výjimečně se za volantem bojí 61 procent účastníků provozu obou pohlaví, občasný strach přiznává 18 procent mužských řidičů a 34 procent žen. Pravidelné obavy v průzkumu potvrdilo 6 procent dotázaných. Průzkum dále uvádí, že z hlediska strachu nehraje věk roli – nejmladší i nejstarší řidiči se za volantem bojí úplně stejně.
Češi mají respekt ze špatného počasí, za volant v něm raději nesednou
V našich podnebných podmínkách není o výkyvy či rozmary počasí nouze, právě ty dle průzkumu Nextbase nejčastěji ovlivňují ochotu řidičů usednout za volant. Při zhoršení stavu vozovky, například námraze nebo pokud nasněžilo, raději klíčky odloží 55 procent Čechů. Mezi ženami se v takových případech cestování autem vyhne dokonce 70 procent řidiček. Pro třetinu dotázaných je důvodem proč se vzdát řízení snížená viditelnost za mlhy, deště nebo při sněhových přeháňkách. Pokud hrozí hustý provoz v dopravních špičkách nebo v souvislosti s hromadnými akcemi, do auta nesedá 28 procent řidičů a řidiček, 17 procent pak raději nejezdí v noci.
Sběr dat se konal prostřednictvím dotazníku v lednu 2023 na vzorku 1000 osob s řidičským oprávněním skupiny B.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.