První města začínají využívat ekonomičtější řešení posypu silnic

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie, foto: pixabay.com
Pavel Stavebník , AutoRoad.cz 3. února 2023 00:01
Sdílej:

V České republice se v mnoha obcích stále plýtvá při posypech komunikací a chodníků. Často jsou totiž chodníky zbytečně a neekonomicky zasypány větším množstvím posypu, než je nutné. Přispívá tomu i velká popularita a využití rozmetadel, což má vliv na zbytečné přesolování a přesypávání komunikací včetně chodníků.

„Moderním řešením je využití tzv. solankové nástavby. Ta umožňuje použití ideálního množství posypu, které je účinné a zároveň zamezí plýtvání. Právě solanka umožňuje jemný postřik, který umožní šetřit a zároveň zvýšit účinnost a bezpečí,“ říká Jan Dzúr ze společnosti Kärcher.

Na tuto kartu vsadili v Kralupech nad Vltavou. „Pro pořízení solankových nástaveb jsme se rozhodli z důvodu rozšíření vozového parku. Po prvních týdnech používání toto řešení hodnotíme velice pozitivně. Je ekonomičtější, a navíc posyp funguje okamžitě,“ říká Jiří Hájek z Technických služeb Kralupy nad Vltavou.

Jaké druhy posypů se v ČR používají?Posypová sůl nebo solanka: chlorid sodný se při zimní údržbě silnic a chodníků používá buď v pevném stavu, nebo jako solankový roztok. Obecně platí, že čím menší jsou částečky soli, tím déle sůl na povrchu silnice vydrží a účinkuje. Z hlediska ochrany půdy sůl nelze používat například na silnicích v blízkosti zdrojů pitné vody nebo v chráněných krajinných oblastech.

Písek a štěrk: často využívaný posypový materiál, který se často používá na místech, kde nelze použít posypovou sůl. Jedná se nejčastěji o písek a štěrk se zrnitostí od 2 do 5 mm. Jde o směs písku a drti, která lépe zabraňuje podkluzování vozidel. Tyto inertní materiály však sníh ani led nerozpouští, a navíc zůstávají na vozovce nebo v jejím okolí. S tím je spojena nutnost zametení silnic v jarních měsících. Samostatným problémem s tím spojeným může být též zanášení kanalizací.

Škvára a struska: v neposlední řadě se kromě písku využívá i škvára a struska. Vzhledem k tomu, že jde o hrubozrnné materiály, jsou jejich zdrsňující vlastnosti lepší než u písku.  Nejsou však příliš šetrné k automobilům.

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.