Autu v zimě déle trvá, než se zahřeje na provozní teplotu. Teprve u dostatečně teplého motoru má motorový i převodový olej ty správné vlastnosti, které navíc zabraňují opotřebení. Například teplo v interiéru vozu neznamená, že je motor zahřátý. Jeho zahřátí nepomůže volnoběh, ale rovnou až jízda.
Olej se při chodu motoru na volnoběh v žádném případě nedokáže zahřát na provozní teplotu, nehledě na to, že samotný motor se na takto nízkých otáčkách taky moc neprohřeje.
“Jednoznačně je tedy lepší rovnou po nastartování vyjet. Motory dnešních aut jsou totiž stavěné na to, aby se s nimi po pár sekundách od nastartování vyjelo. Je to pro ně ideální, protože vyšší než volnoběhové otáčky vše rychleji a efektivněji prohřejí. Nicméně, než se olej adekvátně zahřeje, je potřeba auto šetřit a zbytečně motor nevytáčet do otáček,” říká ředitel vyhledávače autoservisů GetFix Stanislav Toman.
Rozhoduje teplota oleje
Indikátorem dostatečně zahřátého motoru, kdy už je možné od vozu požadovat plný výkon, přitom musí být stav teploměrů oleje a vody. Za bernou minci rozhodně nelze brát vyhřátý interiér, zejména u dieselů.
Ty se z principu ohřívají déle než benzínové motory. Aby tak výrobci neubírali na komfortu pasažérů, vybavili naftové vozy elektrickým příhřevem, který funguje jako běžný přímotop. Díky tomu se tak interiér zahřeje i u naftového auta velice rychle, I když motor je ještě relativně studený.
Obecně se doporučuje auto šetřit zhruba prvních 10 km po vyjetí. Mnohem jistější je teplotu oleje a vody kontrolovat na displeji vozu. Nicméně je nutné neplést si teplotu vody a oleje. Oleji trvá mnohem déle, než se ohřeje, kdežto voda v chladiči je teplá za chvilku.
Teplotu vody tak lze brát jen jako pomocný ukazatel, že už teplota v motoru začala stoupat, nebo se podle ní řídit v případě, že teploměr oleje není k dispozici. Teploměry vody i oleje mají vlastní symboly, které by řidiči neměli zaměňovat. Některé vozy mají speciální kontrolku, která po zahřátí motoru zhasne.
Na kratší trasy raději benzín
Na to, jak vůz využíváme, a nejen v zimě, je potřeba brát ohled už při koupi výběrem vhodné motorizace. U naftového motoru je třeba myslet na to, že doba jeho zahřívání je výrazně delší než u benzínu a v zimním období vyžaduje více citu.
„To je důvodem, proč nejsou dieselové motory vhodné na krátké jízdy po městě. Auto do cíle dorazí často dříve, než se motor vůbec stihne zahřát a taková jízda mu ani trochu neprospívá. Na krátké trasy je proto vhodnější benzín. Co řidič ušetří na naftě, se mu nakonec může vymstít při placení v servisu,“ říká Stanislav Toman.
Auto je potřeba před vyjetím samozřejmě také očistit od případného sněhu nebo námrazy a je potřeba jej také častěji mýt kvůli všudypřítomné soli ze silnic.
Zásady použití auta v zimě
- Auto v zimě nenecháváme “ohřát na volnoběh”, ale sedneme a jedeme
- Dieselové motory se zahřívají déle než benzínové
- Teplý interiér neznamená teplý motor
- Nejdůležitější je správná teplota oleje
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?