Jak správně zahřát v zimě auto? Většina lidí to dělá stále špatně, nepatříte k nim?

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
Lukáš Suchý , AutoRoad.cz 25. ledna 2023 14:06
Sdílej:

Autu v zimě déle trvá, než se zahřeje na provozní teplotu. Teprve u dostatečně teplého motoru má motorový i převodový olej ty správné vlastnosti, které navíc zabraňují opotřebení. Například teplo v interiéru vozu neznamená, že je motor zahřátý. Jeho zahřátí nepomůže volnoběh, ale rovnou až jízda.

Olej se při chodu motoru na volnoběh v žádném případě nedokáže zahřát na provozní teplotu, nehledě na to, že samotný motor se na takto nízkých otáčkách taky moc neprohřeje.

“Jednoznačně je tedy lepší rovnou po nastartování vyjet. Motory dnešních aut jsou totiž stavěné na to, aby se s nimi po pár sekundách od nastartování vyjelo. Je to pro ně ideální, protože vyšší než volnoběhové otáčky vše rychleji a efektivněji prohřejí. Nicméně, než se olej adekvátně zahřeje, je potřeba auto šetřit a zbytečně motor nevytáčet do otáček,” říká ředitel vyhledávače autoservisů GetFix Stanislav Toman.

Rozhoduje teplota oleje

Indikátorem dostatečně zahřátého motoru, kdy už je možné od vozu požadovat plný výkon, přitom musí být stav teploměrů oleje a vody. Za bernou minci rozhodně nelze brát vyhřátý interiér, zejména u dieselů.

Ty se z principu ohřívají déle než benzínové motory. Aby tak výrobci neubírali na komfortu pasažérů, vybavili naftové vozy elektrickým příhřevem, který funguje jako běžný přímotop. Díky tomu se tak interiér zahřeje i u naftového auta velice rychle, I když motor je ještě relativně studený.

Obecně se doporučuje auto šetřit zhruba prvních 10 km po vyjetí. Mnohem jistější je teplotu oleje a vody kontrolovat na displeji vozu. Nicméně je nutné neplést si teplotu vody a oleje. Oleji trvá mnohem déle, než se ohřeje, kdežto voda v chladiči je teplá za chvilku.

Teplotu vody tak lze brát jen jako pomocný ukazatel, že už teplota v motoru začala stoupat, nebo se podle ní řídit v případě, že teploměr oleje není k dispozici. Teploměry vody i oleje mají vlastní symboly, které by řidiči neměli zaměňovat. Některé vozy mají speciální kontrolku, která po zahřátí motoru zhasne.

Na kratší trasy raději benzín

Na to, jak vůz využíváme, a nejen v zimě, je potřeba brát ohled už při koupi výběrem vhodné motorizace. U naftového motoru je třeba myslet na to, že doba jeho zahřívání je výrazně delší než u benzínu a v zimním období vyžaduje více citu.

„To je důvodem, proč nejsou dieselové motory vhodné na krátké jízdy po městě. Auto do cíle dorazí často dříve, než se motor vůbec stihne zahřát a taková jízda mu ani trochu neprospívá. Na krátké trasy je proto vhodnější benzín. Co řidič ušetří na naftě, se mu nakonec může vymstít při placení v servisu,“ říká Stanislav Toman.

Auto je potřeba před vyjetím samozřejmě také očistit od případného sněhu nebo námrazy a je potřeba jej také častěji mýt kvůli všudypřítomné soli ze silnic.

Zásady použití auta v zimě

- Auto v zimě nenecháváme “ohřát na volnoběh”, ale sedneme a jedeme

 - Dieselové motory se zahřívají déle než benzínové

- Teplý interiér neznamená teplý motor

- Nejdůležitější je správná teplota oleje

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.