Prodej motorových vozidel ve Spojených státech se loni snížil o osm procent na 13,9 milionu vozů, což byl nejnižší údaj od roku 2011, kdy se ekonomika zotavovala z recese. Automobilový průmysl zbrzdil nedostatek čipů a dalších dílů. Uvedla to podle ČTK agentura AP s odvoláním na údaje z webu motoringelligence.com. Letos by podle analytiků prodej mohl vzrůst.
Dobrou zprávou však podle nich je, že v samotném čtvrtém čtvrtletí prodej mírně vzrostl a zásoby vozů stouply, protože dodávky dílů se zlepšily natolik, že bylo možné zvýšit výrobu. Automobilky tak očekávají, že v letošním roce by se mohly mírně snížit ceny, protože nabídka vozů v autosalonech se zvyšuje, i když pomalu.
Analytici nyní očekávají, že v letošním roce by se prodej aut mohl zvýšit o zhruba jeden milion na 14,8 milionu vozů, protože poptávka zůstává vysoká. Prodej však stále nedosáhne údajů obvyklých před pandemií, kdy se ročně prodalo kolem 17 milionů vozů.
Protože některých modelů je stále nedostatek, průměrná cena nových vozů v prosinci podle údajů společnosti J.D. Power vzrostla o 2,5 procenta na rekordních něco málo přes 46.000 USD (více než jeden milion Kč). Objevují se však náznaky, že díky obnovování výroby ceny začínají klesat. Analytici však dodávají, že elektromobily a horké prodejní novinky zůstanou drahé, protože lidé si je chtějí koupit hned.
Nedostatek počítačových čipů je na trhu od jara 2020, kdy byly automobilky nuceny uzavřít továrny kvůli rychle rostoucímu počtu případů nemoci covid-19. Výrobci čipů se tak zaměřili na odvětví spotřební elektroniky, aby podpořili prudký růst prodeje počítačů a her. Poté, co automobilky znovu rozběhly výrobu, což bylo dříve, než se očekávalo, nevyráběli výrobci čipů tolik, aby byli schopni uspokojit poptávku. Polovodiče pro automobily musí být vyrobené tak, aby byly schopné odolat vibracím a obrovským teplotním extrémům. Výroba čipů pro automobily se sice již zlepšila, nevrátila se ale stále na úroveň z doby před pandemií, takže ani automobilky se stále nevrátily k plné výrobě.
Již dřívější údaje ukázaly, že americká General Motors se loni znovu dostala na post největšího prodejce aut v USA, když z této pozice sesadila japonskou Toyotu. Prodej GM loni stoupl o 2,5 procenta, prodej Toyoty naopak klesl o 9,6 procenta.
Německá automobilka Volkswagen minulou středu oznámila, že její prodej ve Spojených státech se v loňském roce kvůli nedostatku čipů a dalším problémům v dodavatelském řetězci propadl o téměř pětinu na 301.609 vozů. Volkswagen je největším výrobcem automobilů v Evropě.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?