Prodej motorových vozidel ve Spojených státech se loni snížil o osm procent na 13,9 milionu vozů, což byl nejnižší údaj od roku 2011, kdy se ekonomika zotavovala z recese. Automobilový průmysl zbrzdil nedostatek čipů a dalších dílů. Uvedla to podle ČTK agentura AP s odvoláním na údaje z webu motoringelligence.com. Letos by podle analytiků prodej mohl vzrůst.
Dobrou zprávou však podle nich je, že v samotném čtvrtém čtvrtletí prodej mírně vzrostl a zásoby vozů stouply, protože dodávky dílů se zlepšily natolik, že bylo možné zvýšit výrobu. Automobilky tak očekávají, že v letošním roce by se mohly mírně snížit ceny, protože nabídka vozů v autosalonech se zvyšuje, i když pomalu.
Analytici nyní očekávají, že v letošním roce by se prodej aut mohl zvýšit o zhruba jeden milion na 14,8 milionu vozů, protože poptávka zůstává vysoká. Prodej však stále nedosáhne údajů obvyklých před pandemií, kdy se ročně prodalo kolem 17 milionů vozů.
Protože některých modelů je stále nedostatek, průměrná cena nových vozů v prosinci podle údajů společnosti J.D. Power vzrostla o 2,5 procenta na rekordních něco málo přes 46.000 USD (více než jeden milion Kč). Objevují se však náznaky, že díky obnovování výroby ceny začínají klesat. Analytici však dodávají, že elektromobily a horké prodejní novinky zůstanou drahé, protože lidé si je chtějí koupit hned.
Nedostatek počítačových čipů je na trhu od jara 2020, kdy byly automobilky nuceny uzavřít továrny kvůli rychle rostoucímu počtu případů nemoci covid-19. Výrobci čipů se tak zaměřili na odvětví spotřební elektroniky, aby podpořili prudký růst prodeje počítačů a her. Poté, co automobilky znovu rozběhly výrobu, což bylo dříve, než se očekávalo, nevyráběli výrobci čipů tolik, aby byli schopni uspokojit poptávku. Polovodiče pro automobily musí být vyrobené tak, aby byly schopné odolat vibracím a obrovským teplotním extrémům. Výroba čipů pro automobily se sice již zlepšila, nevrátila se ale stále na úroveň z doby před pandemií, takže ani automobilky se stále nevrátily k plné výrobě.
Již dřívější údaje ukázaly, že americká General Motors se loni znovu dostala na post největšího prodejce aut v USA, když z této pozice sesadila japonskou Toyotu. Prodej GM loni stoupl o 2,5 procenta, prodej Toyoty naopak klesl o 9,6 procenta.
Německá automobilka Volkswagen minulou středu oznámila, že její prodej ve Spojených státech se v loňském roce kvůli nedostatku čipů a dalším problémům v dodavatelském řetězci propadl o téměř pětinu na 301.609 vozů. Volkswagen je největším výrobcem automobilů v Evropě.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.