Akcie americké společnosti Tesla směřují k největšímu měsíčnímu, čtvrtletnímu i ročnímu propadu za dobu své existence. Jen za úterý odepsaly 11 procent a od začátku prosince jsou levnější o 44 procent. ČTK uvádí, že podle analytiků je hlavní příčinou fakt, že Tesle vyrůstá konkurence, k tomu se potýká s problémy při výrobě ve Spojených státech i v zahraničí, zatímco šéf Tesly Elon Musk věnuje až příliš mnoho času firmě Twitter, kterou koupil na podzim.
"Musk v investiční komunitě ztratil důvěryhodnost," uvedl ve zprávě klientům už minulý týden analytik finanční společnosti Wedbush Dan Ives. Problémy přičítá i nesplněným slibům, které Musk investorům dal. Když totiž Musk v minulosti akcie Tesly prodával, několikrát pak řekl, že už se k žádnému dalšímu prodeji nechystá. To ale víckrát porušil. "Tesla zároveň snižuje ceny a ve světě se jí hromadí neprodaná auta. Z hlediska managementu by se dalo říct, že Musk za volantem spí," dodal Ives.
Výprodej akcií Tesly zrychlil v úterý, kdy se jich investoři začali ve velkém zbavovat. Svědčí o tom rovněž objem obchodů, který byl proti průměru více než dvojnásobný, ukazují statistiky. Akcie firmy Tesla se tak zařadily za akcie americké společnosti Meta Platforms, majitele Facebooku, jejíž akcie si mezi nejhodnotnějšími technologickými společnostmi vedou letos nejhůře.
Musk má velkou část svého majetku právě v akciích Tesly a souvisejících finančních derivátech, cenový propad akcií podniku tak má zásadní vliv i na to, že Musk už není nejbohatším člověkem světa. Na této pozici jej v žebříčcích agentury Bloomberg a magazínu Forbes v polovině prosince vystřídal francouzský podnikatel Bernard Arnault.
Silnému poklesu akcií Tesly předcházelo několik nepříznivých článků v médiích, naposledy zřejmě v ekonomickém listě The Wall Street Journal (WSJ). Noviny v pondělí s odkazem na své zdroje napsaly, že Tesla kvůli novým případům koronavirové nákazy mezi zaměstnanci prodlouží původně osmidenní výrobní odstávku ve svém závodě v Šanghaji. Agentura Reuters pak v úterý informovala, že až výrobní závod v Šanghaji v lednu znovu otevře, bude to pouze na 17 dnů. Tesla přitom tak dlouhé pauzy ve výrobě dosud neměla.
"Je to zatím poslední ze série zpráv, které zasluhují obezřetnost," komentoval informace o delším přerušení výroby elektromobilů v Šanghaji analytik Adam Crisafulli ze společnosti Vital Knowledge Media. Upozornil, že Tesla minulý týden nabídla slevu 7500 dolarů na nákup svých dvou nejpopulárnějších modelů, aby podpořila poptávku. Je to dvojnásobná sleva, než jakou Tesla nabídla začátkem tohoto měsíce. S problémy při výrobě se kvůli novým případům covidu-19 potýkají i čínští konkurenti, jako je společnost NIO. I ta snížila výhled výroby i prodeje.
Akcie Tesly se na rekordu ocitly loni v listopadu, kdy se dostaly nad 400 dolarů za kus. V úterý jejich cena spadla zhruba na 109 dolarů. Z loňského maxima už tak akcie Tesly odepsaly kolem 73 procent a jen od začátku letošního roku jsou slabší o 69 procent. To je více než dvojnásobný propad ve srovnání s indexem Nasdaq Composite, v němž je zastoupeno mnoho firem z odvětví vyspělých technologií. Z konkurenčních amerických automobilek akcie Ford Motor zatím letos odepsaly 46 procent, akcie General Motors pak 43 procent.
Od roku 2010, kdy se s akciemi Tesly začalo obchodovat na burze, jejich kurz celoročně klesl pouze jednou - v roce 2011 to bylo o 11 procent. Když byly akcie Tesly na vrcholu, činila tržní hodnota podniku více než 1,2 bilionu USD (27,3 bilionu Kč), teď se pohybuje kolem 352 miliard USD (osm bilionů Kč).
Americký ekonom Paul Krugman ve svém příspěvku v listě The New York Times v úterý poukázal na to, že kdo loni v listopadu nakoupil bitcoin, když byla cena této kryptoměny na vrcholu, přišel od té doby procentuálně zhruba o tolik co ten, kdo nakoupil akcie Tesly. "Nakonec, Tesla a bitcoin mohou mít více společného, než si myslíte," napsal Krugman v příspěvku, kde se věnuje tématu úspěšnosti firem v informační éře.
Zda a případně jak rychle se akcie Tesly zotaví, to bude podle analytiků záležet na tom, co firma oznámí v nejbližší zprávě o hospodaření. Celoroční výsledky zveřejní Tesla v lednu. Analytik Ives má teď roční cenový cíl u akcií Tesly mírně nad 125 dolary za kus, i když v lednu firmu a její vyhlídky hodnotil velmi příznivě. Tehdy měl roční cenový cíl na 1400 USD za kus.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.