Akcie americké společnosti Tesla směřují k největšímu měsíčnímu, čtvrtletnímu i ročnímu propadu za dobu své existence. Jen za úterý odepsaly 11 procent a od začátku prosince jsou levnější o 44 procent. ČTK uvádí, že podle analytiků je hlavní příčinou fakt, že Tesle vyrůstá konkurence, k tomu se potýká s problémy při výrobě ve Spojených státech i v zahraničí, zatímco šéf Tesly Elon Musk věnuje až příliš mnoho času firmě Twitter, kterou koupil na podzim.
"Musk v investiční komunitě ztratil důvěryhodnost," uvedl ve zprávě klientům už minulý týden analytik finanční společnosti Wedbush Dan Ives. Problémy přičítá i nesplněným slibům, které Musk investorům dal. Když totiž Musk v minulosti akcie Tesly prodával, několikrát pak řekl, že už se k žádnému dalšímu prodeji nechystá. To ale víckrát porušil. "Tesla zároveň snižuje ceny a ve světě se jí hromadí neprodaná auta. Z hlediska managementu by se dalo říct, že Musk za volantem spí," dodal Ives.
Výprodej akcií Tesly zrychlil v úterý, kdy se jich investoři začali ve velkém zbavovat. Svědčí o tom rovněž objem obchodů, který byl proti průměru více než dvojnásobný, ukazují statistiky. Akcie firmy Tesla se tak zařadily za akcie americké společnosti Meta Platforms, majitele Facebooku, jejíž akcie si mezi nejhodnotnějšími technologickými společnostmi vedou letos nejhůře.
Musk má velkou část svého majetku právě v akciích Tesly a souvisejících finančních derivátech, cenový propad akcií podniku tak má zásadní vliv i na to, že Musk už není nejbohatším člověkem světa. Na této pozici jej v žebříčcích agentury Bloomberg a magazínu Forbes v polovině prosince vystřídal francouzský podnikatel Bernard Arnault.
Silnému poklesu akcií Tesly předcházelo několik nepříznivých článků v médiích, naposledy zřejmě v ekonomickém listě The Wall Street Journal (WSJ). Noviny v pondělí s odkazem na své zdroje napsaly, že Tesla kvůli novým případům koronavirové nákazy mezi zaměstnanci prodlouží původně osmidenní výrobní odstávku ve svém závodě v Šanghaji. Agentura Reuters pak v úterý informovala, že až výrobní závod v Šanghaji v lednu znovu otevře, bude to pouze na 17 dnů. Tesla přitom tak dlouhé pauzy ve výrobě dosud neměla.
"Je to zatím poslední ze série zpráv, které zasluhují obezřetnost," komentoval informace o delším přerušení výroby elektromobilů v Šanghaji analytik Adam Crisafulli ze společnosti Vital Knowledge Media. Upozornil, že Tesla minulý týden nabídla slevu 7500 dolarů na nákup svých dvou nejpopulárnějších modelů, aby podpořila poptávku. Je to dvojnásobná sleva, než jakou Tesla nabídla začátkem tohoto měsíce. S problémy při výrobě se kvůli novým případům covidu-19 potýkají i čínští konkurenti, jako je společnost NIO. I ta snížila výhled výroby i prodeje.
Akcie Tesly se na rekordu ocitly loni v listopadu, kdy se dostaly nad 400 dolarů za kus. V úterý jejich cena spadla zhruba na 109 dolarů. Z loňského maxima už tak akcie Tesly odepsaly kolem 73 procent a jen od začátku letošního roku jsou slabší o 69 procent. To je více než dvojnásobný propad ve srovnání s indexem Nasdaq Composite, v němž je zastoupeno mnoho firem z odvětví vyspělých technologií. Z konkurenčních amerických automobilek akcie Ford Motor zatím letos odepsaly 46 procent, akcie General Motors pak 43 procent.
Od roku 2010, kdy se s akciemi Tesly začalo obchodovat na burze, jejich kurz celoročně klesl pouze jednou - v roce 2011 to bylo o 11 procent. Když byly akcie Tesly na vrcholu, činila tržní hodnota podniku více než 1,2 bilionu USD (27,3 bilionu Kč), teď se pohybuje kolem 352 miliard USD (osm bilionů Kč).
Americký ekonom Paul Krugman ve svém příspěvku v listě The New York Times v úterý poukázal na to, že kdo loni v listopadu nakoupil bitcoin, když byla cena této kryptoměny na vrcholu, přišel od té doby procentuálně zhruba o tolik co ten, kdo nakoupil akcie Tesly. "Nakonec, Tesla a bitcoin mohou mít více společného, než si myslíte," napsal Krugman v příspěvku, kde se věnuje tématu úspěšnosti firem v informační éře.
Zda a případně jak rychle se akcie Tesly zotaví, to bude podle analytiků záležet na tom, co firma oznámí v nejbližší zprávě o hospodaření. Celoroční výsledky zveřejní Tesla v lednu. Analytik Ives má teď roční cenový cíl u akcií Tesly mírně nad 125 dolary za kus, i když v lednu firmu a její vyhlídky hodnotil velmi příznivě. Tehdy měl roční cenový cíl na 1400 USD za kus.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.