Čínský výrobce prémiových elektromobilů Zeekr, který je součástí čínské automobilky Geely, hodlá vstoupit na akciový trh ve Spojených státech. Prodejem svých akcií by chtěl získat více než miliardu dolarů (zhruba 23 miliard Kč). Agentuře Reuters to podle sdělení ČTK řekly zdroje obeznámené se situací.
Značka Zeekr, která soupeří mimo jiné s americkým výrobcem elektromobilů Tesla, podle zdrojů minulý týden předložila regulátorům v USA žádost o primární veřejnou nabídku akcií (IPO). Mohla by se tak stát první velkou čínskou společností, která by za poslední více než rok a půl vstoupila na akciový trh v USA.
Značka Zeekr podle zdrojů usiluje o to, aby ji primární veřejná nabídka ohodnotila zhruba na deset miliard dolarů. Plán na IPO v USA přichází v době, kdy se značka chystá uvést svůj první a zatím jediný model Zeekr 001 na evropský trh.
Zdroje také uvedly, že značka plánuje vstoupit na akciový trh v USA ve druhém čtvrtletí příštího roku. Podle médií zvažovala také vstup na burzu v Hongkongu, ale nakonec si vybrala New York v očekávání, že tam dosáhne většího ohodnocení.
Společnost Geely v říjnu oznámila, že plánuje oddělit značku Zeekr. Neupřesnila však, na jakou burzu by chtěla značku uvést a na jakou částku by značka mohla být ohodnocena.
Peking v polovině loňského roku zpřísnil kontrolu nad prodejem akcií čínských podniků v zahraničí. Úspěšné IPO značky Zeekr by nyní podle Reuters mohlo otevřít cestu na americký akciový trh i dalším čínským podnikům.
V letošním roce dokončilo IPO v USA pouze pět čínských podniků, které tak získaly celkem 162,5 milionu dolarů. Loni přitom čínské podniky prostřednictvím primárních emisí akcií v USA získaly téměř 13 miliard dolarů.
Značka Zeekr v prvních devíti měsících letošního roku prodala zhruba 60.600 vozů. Cena jejího modelu 001 v Číně začíná od 299.000 jüanů (téměř milion Kč). Ceny pro zahraniční trhy značka zatím neoznámila.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?