Čínský výrobce prémiových elektromobilů Zeekr, který je součástí čínské automobilky Geely, hodlá vstoupit na akciový trh ve Spojených státech. Prodejem svých akcií by chtěl získat více než miliardu dolarů (zhruba 23 miliard Kč). Agentuře Reuters to podle sdělení ČTK řekly zdroje obeznámené se situací.
Značka Zeekr, která soupeří mimo jiné s americkým výrobcem elektromobilů Tesla, podle zdrojů minulý týden předložila regulátorům v USA žádost o primární veřejnou nabídku akcií (IPO). Mohla by se tak stát první velkou čínskou společností, která by za poslední více než rok a půl vstoupila na akciový trh v USA.
Značka Zeekr podle zdrojů usiluje o to, aby ji primární veřejná nabídka ohodnotila zhruba na deset miliard dolarů. Plán na IPO v USA přichází v době, kdy se značka chystá uvést svůj první a zatím jediný model Zeekr 001 na evropský trh.
Zdroje také uvedly, že značka plánuje vstoupit na akciový trh v USA ve druhém čtvrtletí příštího roku. Podle médií zvažovala také vstup na burzu v Hongkongu, ale nakonec si vybrala New York v očekávání, že tam dosáhne většího ohodnocení.
Společnost Geely v říjnu oznámila, že plánuje oddělit značku Zeekr. Neupřesnila však, na jakou burzu by chtěla značku uvést a na jakou částku by značka mohla být ohodnocena.
Peking v polovině loňského roku zpřísnil kontrolu nad prodejem akcií čínských podniků v zahraničí. Úspěšné IPO značky Zeekr by nyní podle Reuters mohlo otevřít cestu na americký akciový trh i dalším čínským podnikům.
V letošním roce dokončilo IPO v USA pouze pět čínských podniků, které tak získaly celkem 162,5 milionu dolarů. Loni přitom čínské podniky prostřednictvím primárních emisí akcií v USA získaly téměř 13 miliard dolarů.
Značka Zeekr v prvních devíti měsících letošního roku prodala zhruba 60.600 vozů. Cena jejího modelu 001 v Číně začíná od 299.000 jüanů (téměř milion Kč). Ceny pro zahraniční trhy značka zatím neoznámila.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?