Prodej nových automobilů vyrobených v Rusku od zahájení invaze na Ukrajinu prudce klesl, protože sankce omezily přístup k součástkám a několik zahraničních výrobců pozastavilo svoji činnost v zemi. To spolu se silnějším rublem zvýšilo poptávku po ojetých automobilech z Asie, upozornila podle ČTK agentura Reuters. Více než tři čtvrtiny těchto dovážených ojetých vozů přitom pochází z Japonska.
Celkový dovoz aut, který dříve tvořil přibližně pětinu trhu podle objemu a polovinu podle tržeb, se zatím plně nezotavil. Podle ruské analytické agentury Autostat byl dovoz nových aut v srpnu hluboko pod úrovní z února. Dovoz ojetých automobilů se ale více než zdvojnásobil na 23.117 z 11.055 vozů. Z Japonska pocházelo až 76 procent dovezených ojetin. Druhé bylo s velkým odstupem Bělorusko s podílem 5,3 procenta.
Západ uvalil sankce na vývoz některých surovin používaných při výrobě aut do Ruska a řada zahraničních automobilek zde zastavila výrobu, což ochromilo ruský automobilový sektor. Japonsko sankcionuje vývoz drahých aut do Ruska, ale na vývoz ojetých vozů jednotlivci se sankce nevztahují. Moskva pak podporuje systém "šedého" dovozu, který umožňuje pokračovat v dodávkách zboží.
Data také ukazují, že do Ruska se v srpnu dovezlo 10.257 nových aut. Téměř 70 procent jich pocházelo z Číny. Dvoustranný obchod mezi Ruskem a Čínou v letošním roce prudce vzrostl.
Celníci v přístavním městě Vladivostok na Dálném východě uvedli, že od ledna do srpna jednotlivci dovezli přes tento přístav více než 100.000 automobilů. To představuje nárůst o téměř 50 procent.
Na to ukazuje i měnící se složení kupujících. Podle údajů Autostatu se podíl jednotlivců na dovozu nových aut zvýšil v srpnu na 23 procent z únorových dvou procent.
Po zahájení konfliktu na Ukrajině podnikatelské sdružení AEB, které zastupuje evropské firmy působící v Rusku, revidovalo prognózu prodeje nových aut v Rusku v letošním roce - nově počítá s poklesem zhruba o 50 procent místo původně očekávaného růstu o 3,3 procenta. Za leden až září se prodej nových aut snížil o téměř 60 procent na 506.661 vozů.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.