Ministerstvo životního prostředí (MŽP) podpoří rychlejší schvalování zákonů pro bezemisní a nízkoemisní výrobu, prodej elektroaut a dotace na výstavbu dobíjecích stanic. Takzvaných rychlonabíjecích stanic (HPC) by mělo v Česku vzniknout do roku 2025 až 800, stát chce podle sdělení ČTK do nabíjecí infrastruktury pro elektromobily v nejbližších letech investovat zhruba pět miliard korun.
Memorandum o porozumění mezi MŽP a společností Škoda Auto, které zavazuje ke snížení zátěže životního prostředí a zvýšení udržitelnosti průmyslové výroby, dnes podepsali ministryně životního prostředí Anna Hubáčková (za KDU-ČSL) a členové představenstva automobilky Michael Oeljeklaus a Martin Jahn.
Hubáčková v pondělí po návštěvě mladoboleslavského závodu, kde se vyrábějí elektromobily, ocenila zejména dobrovolnost, se kterou se automobilka k nízkoemisní a bezemisní výrobě připojuje. Změny by podle ní neměly být překotné, aby neměly velké sociální dopady. "Automobilový průmysl je vlajkovou lodí České republiky a my chceme přispět k tomu, aby měli prostor změnit své strategie a výroby tak, aby to neohrozilo zaměstnanost v sektoru," řekla Hubáčková.
MŽP podle ní bude usilovat o rychlejší schvalování zákonů, například změnu energetického zákona. V programu čistá mobilita chce rozdělit až 600 milionů korun, třetina už je podle Hubáčkové schválena, zahrnuje dotace na pořízení elektromobilů, aut na vodík a dobíjecích stanic. Stát chce rovněž přispívat na změnu technologií a nákup elektroaut pro veřejný a neziskový sektor. Hubáčková předpokládá, že s navýšením výroby půjde cena dolů a bude dostupnější všem lidem.
"Jsme velmi rádi, že česká vláda výrazně podporuje čistou mobilitu a elektromobilitu," řekl Jahn. Důležitá je podle něj podpora nabíjecí infrastruktury. Automobilka přechod na elektromobilitu urychlila. Ve všech třech českých výrobních závodech Škoda Auto se budou do roku 2030 vyrábět elektrické vozy nebo elektrické komponenty. Automobilka investuje v příštích pěti letech dalších 5,6 miliardy eur (tedy zhruba 138 miliard Kč) do elektromobility a 700 milionů eur (přibližně 17,2 miliardy Kč) do digitalizace. Do roku 2026 uvede Škoda tři nové modely elektromobilů, do roku 2030 další tři modely.
Škoda Auto snížila mezi lety 2010 a 2021 ve své výrobě zátěž na životní prostředí o polovinu, například v závodě v Kvasinách snížili spotřebu vody o 40 procent na každém autě, využívají odpadní vodu z městských čističek, investice na zařízení pro recyklaci vody byla ve výši 40 milionů eur.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.