Ministerstvo životního prostředí (MŽP) podpoří rychlejší schvalování zákonů pro bezemisní a nízkoemisní výrobu, prodej elektroaut a dotace na výstavbu dobíjecích stanic. Takzvaných rychlonabíjecích stanic (HPC) by mělo v Česku vzniknout do roku 2025 až 800, stát chce podle sdělení ČTK do nabíjecí infrastruktury pro elektromobily v nejbližších letech investovat zhruba pět miliard korun.
Memorandum o porozumění mezi MŽP a společností Škoda Auto, které zavazuje ke snížení zátěže životního prostředí a zvýšení udržitelnosti průmyslové výroby, dnes podepsali ministryně životního prostředí Anna Hubáčková (za KDU-ČSL) a členové představenstva automobilky Michael Oeljeklaus a Martin Jahn.
Hubáčková v pondělí po návštěvě mladoboleslavského závodu, kde se vyrábějí elektromobily, ocenila zejména dobrovolnost, se kterou se automobilka k nízkoemisní a bezemisní výrobě připojuje. Změny by podle ní neměly být překotné, aby neměly velké sociální dopady. "Automobilový průmysl je vlajkovou lodí České republiky a my chceme přispět k tomu, aby měli prostor změnit své strategie a výroby tak, aby to neohrozilo zaměstnanost v sektoru," řekla Hubáčková.
MŽP podle ní bude usilovat o rychlejší schvalování zákonů, například změnu energetického zákona. V programu čistá mobilita chce rozdělit až 600 milionů korun, třetina už je podle Hubáčkové schválena, zahrnuje dotace na pořízení elektromobilů, aut na vodík a dobíjecích stanic. Stát chce rovněž přispívat na změnu technologií a nákup elektroaut pro veřejný a neziskový sektor. Hubáčková předpokládá, že s navýšením výroby půjde cena dolů a bude dostupnější všem lidem.
"Jsme velmi rádi, že česká vláda výrazně podporuje čistou mobilitu a elektromobilitu," řekl Jahn. Důležitá je podle něj podpora nabíjecí infrastruktury. Automobilka přechod na elektromobilitu urychlila. Ve všech třech českých výrobních závodech Škoda Auto se budou do roku 2030 vyrábět elektrické vozy nebo elektrické komponenty. Automobilka investuje v příštích pěti letech dalších 5,6 miliardy eur (tedy zhruba 138 miliard Kč) do elektromobility a 700 milionů eur (přibližně 17,2 miliardy Kč) do digitalizace. Do roku 2026 uvede Škoda tři nové modely elektromobilů, do roku 2030 další tři modely.
Škoda Auto snížila mezi lety 2010 a 2021 ve své výrobě zátěž na životní prostředí o polovinu, například v závodě v Kvasinách snížili spotřebu vody o 40 procent na každém autě, využívají odpadní vodu z městských čističek, investice na zařízení pro recyklaci vody byla ve výši 40 milionů eur.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.