Zájem o akcie německé automobilky Porsche několikanásobně převyšuje objem zanýšleného prodeje v rámci primární veřejné nabídky (IPO). S odkazem na zprostředkovatele transakce to v úterý uvedla podle sdělení ČTK agentura Reuters. S akciemi výrobce luxusních sportovních aut se na burze ve Frankfurtu nad Mohanem začne obchodovat 29. září. Volkswagen cenu prioritních akcií Porsche stanovil na 76,50 až 82,50 eura za kus.
Pro soukromé a institucionální investory dnes začalo upisovací období, které potrvá do 28. září. Akcie budou nabízeny soukromým investorům v Německu, Rakousku, Švýcarsku, Francii, Itálii a ve Španělsku.
Velcí investoři už projevili zájem o 40 procent nabízených akcií. Katarský státní investiční fond kupuje téměř pět procent nabízených akcií, holding ADQ se sídlem v Abu Zabí investuje 350 milionů eur (8,6 miliardy Kč). Investiční společnost T. Rowe Price a norský státní investiční fond do primární nabídky vloží po 750 milionech eur.
Celkový výtěžek z prodeje akcií v rámci IPO by tak měl dosáhnout 18,1 až 19,5 miliardy eur. Volkswagen hodlá peníze použít při přechodu k elektrifikaci. V případě dosažení horní hranice stanoveného rozpětí by vstup automobilky Porsche na burzu znamenal třetí největší primární veřejnou nabídku akcií (IPO) v evropské historii, uvedl Reuters.
Automobilka Porsche bude mít symbolicky celkem 911 milionů akcií, z toho polovinu kmenových a polovinu prioritních. V rámci vstupu na burzu bude investorům nabídnuto až 113,875 milionu prioritních akcií. Ty mají proti kmenovým akciím přednost například při vyplácení dividend, ale nejsou s nimi spojena hlasovací práva.
Volkswagen se navíc dohodl, že jeho hlavní akcionář, holding Porsche SE, koupí 25 procent plus jednu kmenovou akcii automobilky Porsche AG, a to za cenu prioritních akcií s přirážkou 7,5 procenta.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?