Noční přejezd z Maďarka do Rumunska a probuzení mezi divokou zvěří a také nákup nových tlumičů made in Czech Republik
Den 4
Z Maďarska nás cesta vedla dál na východ. Silnice byla tak zničená, že místy nebylo možné jet rychleji, než 20 km/h. Absence funkčních tlumičů nám způsobovala mořskou nemoc a my už se nemohli dočkat do bivaku. V pozdních nočních hodinách téměř na konci Maďarska jsme narazili na kemp, kde to stále žilo. Zastavili jsme tam a chtěli něco sníst a přenocovat. Bohužel tam zrovna probíhala svatební oslava a tak nás místní obsluha se "Sorry" poslala pryč.
Už jsme toho měli všichni až až a tak jsem se domluvili, že na prvním příhodném místě sjedeme a přenocujeme tam. Po pár metrech jízdy v hlubokém písku jsme narazili na pole s marihuanou a v ten samý moment obě posádky do hlubokého písku zapadli. Po chvíli vysvobozování jsme se dostali ven a rozhodli se odjezd odsud co možná nejdál. A tak následoval rychlý přesun až do Rumunska.
Konečně v Rumunsku! Pár kilometrů od hranic jsme dojeli k vodní nádrží, kde jsme se ubytovali. Po dlouhé štrece v autě jsme si dali jedno pivo na doplnění tekutin. Kokrhání kohouta o půl páté ráno nám dalo jasně najevo, že už je opravdu nejvyšší čas jít spát. Po probuzení nás čekal poměrně šok. To, co na mapách a po tmě při příjezdu vypadalo jako tábořiště u jezírka byl ve skutečnosti plácek u zelené špinavé nádrže, který spásaly kozy, ovce a koně. Jedna koza byla tak hladová po listech vrby, pod kterou jsme tábořili, že se neváhala použít naše auto stoličku, díky níž se ke šťavnatým listům snáze dostala.
Ráno jsme pohovořili s pár Gumbalisty, kteří přespávali 200 metrů od nás a následovala cesta do nejbližšího velkého města shánět tlumiče. Poměrně blízko jsme narazili na město Oreda, kde se nacházel i checkpoint. Zde jsme po krátkém hledání našli Intercars, kde shodou okolností měli skladem tlumiče pro naše BMW. Velice nás překvapilo, že na tlumičích stálo "Made in Czech Republik"
Z Oredy jsme zamířili do kopců užít si pár sjedzů a výjezdů. S překvapivém jsme zajistili, že zadohrab BMW na sjetých letních pneumatikách má v kopcích lepší trakci, než Fabia na speciálních off-road pneumatikách. Tam kde se kolegové s Fabií trápí a neustále jim hrabou kola, tam my jedem s BMW jak na nedělní nákup do supermarketu.
Po pár hodinách rumunského blbnutí na polích cestách se super výhledy jsme zamířili k tábořišti u krásné říčky a velké jeskyně. Opět jsme na místo spánku dorazili až za tmy a tak jsme se po rychlé večeři odebrali ke spánku. Další den nás čeká totiž výměna tlumičů.
Děkujeme sponzorům
Firma Topkaravany, Roudnice nad Labem: specialista na prodej, pronájem a servis karavanů
Společnost Arriva: jedna z největších dopravních společností v Evropě
Podřipská tenisová škola
Společnost Normfest, s.r.o.:partner ve věci servisní a údr. chemií, nářadí, vybavení dílen a spotřebního materiálu
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.