Reuters: Zákaz spalovacích motorů v EU odmítá šest států. A Česko?

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
ČTK , AutoRoad.cz 25. června 2022 00:06
Sdílej:

Itálie, Portugalsko, Slovensko, Bulharsko a Rumunsko usilují o pětiletý odklad plánu Evropské unie, který má od roku 2035 zakázat prodej nových osobních aut a lehkých užitkových vozů se spalovacím motorem. Vyplývá to podle sdělení ČTK z dokumentu, ke kterému získala přístup agentura Reuters. Plán EU je součástí klimatického balíčku, jehož cílem je do roku 2030 výrazně snížit emise skleníkových plynů, aby unie do roku 2050 dosáhla uhlíkové neutrality.

Plán loni navrhla Evropská komise (EK). Požaduje, aby se do roku 2035 emise oxidu uhličitého u nových automobilů snížily o 100 procent. Požadavek znemožní od roku 2035 prodej nových aut se spalovacím motorem, plán tento měsíc schválil Evropský parlament. Příští týden se na postoji k plánu hodlají dohodnout ministři členských zemí EU, poté budou následovat jednání o jeho konečné podobě s Evropským parlamentem.

Proti plánovanému zákazu se tento týden vyslovil německý ministr financí Christian Lindner. Český premiér Petr Fiala minulý týden uvedl, že Česká republika bude jako předsednická země EU usilovat o zmírnění zákazu prodeje nových aut se spalovacím motorem od roku 2035, pokud se to nepodaří Francii, která EU předsedá v tomto pololetí. Zákaz by podle něj neměl být stoprocentní, měl by se kvůli dostupnosti vozidel pro občany týkat devíti desetin produkce automobilek.

"Chceme v rámci našeho předsednictví jednat o kompromisním znění legislativy. Budeme usilovat alespoň o to, aby ten zákaz v roce 2035 nebyl 100 procent, ale 90 (procent)," prohlásil Fiala. Podle něj by tak bylo možné zachovat možnost výroby aut se spalovacím motorem. "Musí být zajištěna pro občany rozumná, cenově dostupná alternativa," dodal předseda české vlády.

Itálie, Portugalsko, Slovensko, Bulharsko a Rumunsko podle dokumentu navrhují, aby se emise u nových osobních aut musely do roku 2035 snížit pouze o 90 procent a aby se stoprocentní snížení posunulo na rok 2040. U lehkých užitkových vozů by podle jejich návrhu měly emise do roku 2035 klesnout o 80 procent a do roku 2040 o 100 procent.

Evropská komise označuje rok 2035 pro zavedení zákazu za klíčový, protože průměrná životnost automobilů činí 15 let. Pozdější zavedení zákazu by podle ní znemožnilo dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050.

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.