ČR bude podle premiéra Petra Fialy (ODS) jako předsednická země EU usilovat o zmírnění zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035, pokud se to nepodaří Francii. Zákaz neměl být stoprocentní, měl by se kvůli dostupnosti vozidel pro občany týkat devíti desetin produkce výrobců automobilů, řekl dnes Fiala podle ČTK poslancům.
"Chceme v rámci našeho předsednictví jednat o kompromisním znění legislativy. Budeme usilovat alespoň o to, aby ten zákaz v roce 2035 nebyl 100 procent, ale 90 (procent)," uvedl Fiala. Podle něj by tak bylo možné zachovat možnost výroby aut se spalovacími motory. "Musí být zajištěna pro občany rozumná cenově dostupná alternativa," dodal předseda vlády.
Zákaz, který počátkem června schválil Evropský parlament, bylo podle Fialy rozhodnutí špatně načasované, nepromyšlené a ne úplně vhodné v současné situaci. Evropský parlament chce podle premiéra ještě vyjednávat s členskými zeměmi, o rozhodnutí mají jednat 27. a 28. června ministři životního prostředí zemí EU v Lucemburku. "Budeme se snažit dosáhnout toho, aby prošel aspoň ten kompromisní návrh," řekl Fiala. Obává se ale, že současnému francouzskému předsednictví se nepodaří dosáhnout shody mezi členskými státy, vyjednávání by pak přešlo na české předsednictví.
Fiala také uvedl, že bude třeba hledat cesty ke zlevnění elektromobilů a rozšíření sítě nabíjecích stanic. Je zřejmé, že plány na zlevnění elektromobilů jsou pouze teoretické, zvýšení dojezdu či zkrácení nabíjení jsou hudbou budoucnosti, přesto Evropský parlament návrh na zákaz prodeje vozů se spalovacím motorem od roku 2035 schválil.
Přísnější normy pro emise CO2 mají přimět automobilky, aby se zaměřily na elektromobily. Opatření je součástí klimatického balíčku, jehož cílem je výrazně snížit emise skleníkových plynů do roku 2030, aby do roku 2050 EU dosáhla uhlíkové neutrality.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.