ČR bude podle premiéra Petra Fialy (ODS) jako předsednická země EU usilovat o zmírnění zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035, pokud se to nepodaří Francii. Zákaz neměl být stoprocentní, měl by se kvůli dostupnosti vozidel pro občany týkat devíti desetin produkce výrobců automobilů, řekl dnes Fiala podle ČTK poslancům.
"Chceme v rámci našeho předsednictví jednat o kompromisním znění legislativy. Budeme usilovat alespoň o to, aby ten zákaz v roce 2035 nebyl 100 procent, ale 90 (procent)," uvedl Fiala. Podle něj by tak bylo možné zachovat možnost výroby aut se spalovacími motory. "Musí být zajištěna pro občany rozumná cenově dostupná alternativa," dodal předseda vlády.
Zákaz, který počátkem června schválil Evropský parlament, bylo podle Fialy rozhodnutí špatně načasované, nepromyšlené a ne úplně vhodné v současné situaci. Evropský parlament chce podle premiéra ještě vyjednávat s členskými zeměmi, o rozhodnutí mají jednat 27. a 28. června ministři životního prostředí zemí EU v Lucemburku. "Budeme se snažit dosáhnout toho, aby prošel aspoň ten kompromisní návrh," řekl Fiala. Obává se ale, že současnému francouzskému předsednictví se nepodaří dosáhnout shody mezi členskými státy, vyjednávání by pak přešlo na české předsednictví.
Fiala také uvedl, že bude třeba hledat cesty ke zlevnění elektromobilů a rozšíření sítě nabíjecích stanic. Je zřejmé, že plány na zlevnění elektromobilů jsou pouze teoretické, zvýšení dojezdu či zkrácení nabíjení jsou hudbou budoucnosti, přesto Evropský parlament návrh na zákaz prodeje vozů se spalovacím motorem od roku 2035 schválil.
Přísnější normy pro emise CO2 mají přimět automobilky, aby se zaměřily na elektromobily. Opatření je součástí klimatického balíčku, jehož cílem je výrazně snížit emise skleníkových plynů do roku 2030, aby do roku 2050 EU dosáhla uhlíkové neutrality.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?