ČR bude podle premiéra Petra Fialy (ODS) jako předsednická země EU usilovat o zmírnění zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035, pokud se to nepodaří Francii. Zákaz neměl být stoprocentní, měl by se kvůli dostupnosti vozidel pro občany týkat devíti desetin produkce výrobců automobilů, řekl dnes Fiala podle ČTK poslancům.
"Chceme v rámci našeho předsednictví jednat o kompromisním znění legislativy. Budeme usilovat alespoň o to, aby ten zákaz v roce 2035 nebyl 100 procent, ale 90 (procent)," uvedl Fiala. Podle něj by tak bylo možné zachovat možnost výroby aut se spalovacími motory. "Musí být zajištěna pro občany rozumná cenově dostupná alternativa," dodal předseda vlády.
Zákaz, který počátkem června schválil Evropský parlament, bylo podle Fialy rozhodnutí špatně načasované, nepromyšlené a ne úplně vhodné v současné situaci. Evropský parlament chce podle premiéra ještě vyjednávat s členskými zeměmi, o rozhodnutí mají jednat 27. a 28. června ministři životního prostředí zemí EU v Lucemburku. "Budeme se snažit dosáhnout toho, aby prošel aspoň ten kompromisní návrh," řekl Fiala. Obává se ale, že současnému francouzskému předsednictví se nepodaří dosáhnout shody mezi členskými státy, vyjednávání by pak přešlo na české předsednictví.
Fiala také uvedl, že bude třeba hledat cesty ke zlevnění elektromobilů a rozšíření sítě nabíjecích stanic. Je zřejmé, že plány na zlevnění elektromobilů jsou pouze teoretické, zvýšení dojezdu či zkrácení nabíjení jsou hudbou budoucnosti, přesto Evropský parlament návrh na zákaz prodeje vozů se spalovacím motorem od roku 2035 schválil.
Přísnější normy pro emise CO2 mají přimět automobilky, aby se zaměřily na elektromobily. Opatření je součástí klimatického balíčku, jehož cílem je výrazně snížit emise skleníkových plynů do roku 2030, aby do roku 2050 EU dosáhla uhlíkové neutrality.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?