"Chceme v rámci našeho předsednictví jednat o kompromisním znění legislativy. Budeme usilovat alespoň o to, aby ten zákaz v roce 2035 nebyl 100 procent, ale 90 (procent)," uvedl Fiala. Podle něj by tak bylo možné zachovat možnost výroby aut se spalovacími motory. "Musí být zajištěna pro občany rozumná cenově dostupná alternativa," dodal předseda vlády.
Zákaz, který počátkem června schválil Evropský parlament, bylo podle Fialy rozhodnutí špatně načasované, nepromyšlené a ne úplně vhodné v současné situaci. Evropský parlament chce podle premiéra ještě vyjednávat s členskými zeměmi, o rozhodnutí mají jednat 27. a 28. června ministři životního prostředí zemí EU v Lucemburku. "Budeme se snažit dosáhnout toho, aby prošel aspoň ten kompromisní návrh," řekl Fiala. Obává se ale, že současnému francouzskému předsednictví se nepodaří dosáhnout shody mezi členskými státy, vyjednávání by pak přešlo na české předsednictví.
Fiala také uvedl, že bude třeba hledat cesty ke zlevnění elektromobilů a rozšíření sítě nabíjecích stanic. Je zřejmé, že plány na zlevnění elektromobilů jsou pouze teoretické, zvýšení dojezdu či zkrácení nabíjení jsou hudbou budoucnosti, přesto Evropský parlament návrh na zákaz prodeje vozů se spalovacím motorem od roku 2035 schválil.
Přísnější normy pro emise CO2 mají přimět automobilky, aby se zaměřily na elektromobily. Opatření je součástí klimatického balíčku, jehož cílem je výrazně snížit emise skleníkových plynů do roku 2030, aby do roku 2050 EU dosáhla uhlíkové neutrality.