Zemětřesení ve VW. Desítky modelů odepsány. Finanční ředitel rázně

Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz
ČTK , AutoRoad.cz 7. dubna 2022 22:18
Sdílej:

Německý automobilový koncern Volkswagen hodlá do konce desetiletí zrušit desítky modelů se spalovacím motorem. Chce rovněž omezit svůj celkový prodej a zaměřit se na výrobu dražších automobilů přinášejících vyšší zisky. Píše o tom podle ČTK list Financial Times na svých internetových stránkách.

"Klíčovým cílem není růst," cituje Financial Times finančního ředitele koncernu Arna Antlitze. "Soustředíme se více na kvalitu a marže než na objem prodeje a tržní podíl," uvedl rovněž Antlitz. Dodal, že Volkswagen v příštích osmi letech v Evropě zredukuje o 60 procent svůj sortiment benzinových a naftových vozů, který nyní tvoří minimálně sto modelů různých koncernových značek.

Podle listu jde o změnu oproti přístupu dřívějších vedoucích pracovníků podniku. Volkswagen byl průkopníkem "lidového automobilu" ztělesňujícího posedlost automobilového průmyslu růstem, upozorňuje Financial Times.

"Výrazně jsme snížili fixní náklady, takže jsme méně závislí na objemu prodeje a méně závislí na růstu," uvedl Antlitz. Upozornil, že ani plánovaná expanze koncernu v oblasti elektromobilů nebude vytvářet nové výrobní kapacity. "Kapacity nepřidáváme. Postupně přeměňujeme továrny," dodal s odkazem na závody v německých městech Cvikov a Emden, kde byly výrobní linky uzpůsobeny k produkci elektromobilů.

Antlitz nicméně připustil, že předpoklad, že elektromobily budou pro Volkswagen v brzké době stejně ziskové jako modely se spalovací motorem, zpochybnily stoupající ceny surovin pro výrobu baterií. "Doufáme, že válka (na Ukrajině) brzy skončí a ceny suroviny se minimálně o trochu sníží," uvedl. Upozornil rovněž, že ceny baterií by měly v dlouhodobějším horizontu snižovat nové technologie.

Nová strategie Volkswagenu podle listu odráží hluboké změny v širším automobilovém sektoru, který se po desetiletí snažil zvyšovat své zisky rozšiřováním prodeje. O rozšiřování prodeje přitom automobilky usilovaly i v případě, že to vyžadovalo poskytování rozsáhlých slev, píše Financial Times.

Bývalý šéf Volkswagenu Martin Winterkorn, který odstoupil v důsledku skandálu kolem manipulací s emisemi naftových vozů, si stanovil za cíl předehnat konkurenty Toyota a General Motors a učinit z koncernu do roku 2018 světovou jedničkou z hlediska objemu prodeje. Ve snaze o globální dominanci koncern udržoval značné aktivity na nerentabilních trzích v Severní a Jižní Americe. Volkswagen zaplavoval americký kontinent novými modely, ačkoli mu to přinášelo rozsáhlé ztráty, píše Financial Times.

Nedostatek čipů v důsledku pandemie covidu-19 nicméně v loňském roce automobilky přinutil ke snižování produkce, zatímco poptávka po automobilech rostla. To umožnilo značkám jako Mercedes a BMW zvýšit ceny svých modelů a dosáhnout rekordních zisků navzdory nižšímu objemu prodeje.

Podobná strategie katapultovala Volkswagen do čela žebříčku zisků firem tvořících prestižní německý akciový index DAX. Koncern se soustředil na dražší vozy vyráběné jeho luxusními značkami Audi a Porsche, které se podílejí na velké části jeho zisků, píší Financial Times.

Vedoucí pracovníci VW, Mercedesu i BMW podle listu dávají najevo, že tato strategie bude pokračovat i poté, co problémy v dodavatelských řetězcích poleví. "Skutečně bych rád zdůraznil, že neuplatňujeme strategii založenou na objemu prodeje," uvedl loni šéf BMW Oliver Zipse.

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.