Francie rájem elektromobilů? Pohled za oponu ukazuje důvody, které se nezmiňují

Mercedes A 250 e, to je dynamika hot hatche a spotřeba mopedu
Mercedes A 250 e, to je dynamika hot hatche a spotřeba mopedu, foto: Mercedes-Benz
ČTK , AutoRoad.cz 3. dubna 2022 00:19
Sdílej:

Ve Francii se v prvním čtvrtletí poprvé prodalo podle sdělení ČTK více nových elektrifikovaných vozů, než aut na benzín. Pomohly tomu vládní dotace a vysoké ceny u benzínových pump. Údaj zveřejnilo sdružení Plateforme automobile (PFA). Celkově se prodej nových aut ve Francii v prvním kvartálu ale snížil a zaznamenal již desátý měsíc poklesu v řadě!

V samotném březnu se nových aut prodalo meziročně o 20 procent méně. Automobilový průmysl se potýká s problémy dodavatelského řetězce včetně globálního nedostatku polovodičových čipů, připomněla agentura Reuters.

Prodej plně elektrických a hybridních modelů představoval téměř 40 procent prodeje nových vozů oproti 38,3 procenta konvenčních benzínových modelů. Ale po přičtení tržního podílu prodeje dieselových modelů, který činil 16,5 procenta, byly v prvním čtvrtletí modely s čistě spalovacím motorem stále ve většině.

Podle Reuters je to však velký skok, protože elektromobily se dostaly na trh ve větší míře teprve před třemi roky. Příčinu současného francouzského úspěchu elektrifikovaných modelů lze ale přičíst na vrub zejména dotacím, masáži sdělovacími prostředky, tlaku samotných výrobců upřednostňujících montáž nedostatkových čipů do elektrifikovaných vozů a tím prodlužování čekacích lhůt na vozy jen se spalovacím motorem, dále hrozícímu zákazu automobilů na fosilní paliva či finanční postihování jejich provozování ze strany vlády či EU a v neposlední míře vysoké ceně benzínu a nejistotě v dodávkách ropy do Evropy.

Nejprodávanějším elektromobilem ve Francii byl v březnu Model 3 od Tesly, následovaný Dacií Spring od Renaultu a Peugeotem 208 koncernu Stellantis.

Automobilový trh ve Francii se v roce 2020 vinou koronavirové pandemie propadl, loni ale mírně vzrostl. V letošním prvním čtvrtletí se prodej nových vozů však meziročně snížil o celých 17,3 procenta a jak bylo uvedeno výše, prodeje klesají desátý měsíc v řadě.

Stalo se
Testy aut
DS 4 Hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: DS 4 Hybrid Pallas – finální verdikt + srovnání s Lexusem UX300

V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?

Pit Lane
Peugeot 9X8 verze Evolution 2024

1812 km Kataru: Tým Peugeot TotalEnergies zahajuje sezónu 2025

Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW posouvá hranice: Revoluční 800voltová technologie pro Neue Klasse slibuje rychlejší nabíjení i delší dojezd

BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.

Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.