Od pátku 18. do neděle 20. března se konal tradiční veletrh For Caravan, který byl spojený s výstavou lodí For Boat a letos premiérově také s veletrhem cestovního ruchu Holiday World.
Touha po svobodném cestování poslední roky roste a s nástupem pandemie zájem o karavaning vzrostl přímo raketově. Proto jsme nemohli chybět na oblíbené události s názvem For Caravan zjistit pro vás, co bude pro letošní rok v kurzu.
Kempování mimo civilizaci
Velice nás překvapilo, jak velké množství obytných vozů bylo postavených na základně terénních automobilů s náhonem všech čtyř kol. K vidění byly hliníkové nástavby na pick-upech jako například Ford Ranger, dále střešní stany na Jeepech Wrangler či jiných SUV. Pak zde byly vestavbové kempovací dodávkové "čtyřkolky" a to jak malý UAZ "Buchanka" tak i velké terénní dodávky Mercedes-Benz Sprinter 4x4. Největší terénní obytňáky byly postavené na podvozcích nákladních vozů. K vidění bylo expediční Iveco a krásná obytná Liazka 4x4.
USA
K vidění zde byly též obytné vozy, jenž k nám dorazily zpoza velké louže. Hned první vůz, který jsem spatřil při příchodu do areálu PVA byl Dodge RAM 2500 s obytným návěsem. Ostatně amerických pick-upů zde bylo k vidění více. Nejznámější z nich byl bezesporu Dodge RAM 1500 TRX. Pod jeho kapotou se totiž nachází Ďábelská kočka. Motor HELLCAT 6,2 V8 má díky dvojitému sání přeplňování kompresorem výkon ohromných 524 kW (712 koní) a točivý moment 880 N.m. Tento výkon putuje na všechna čtyři kola s terénními pneumatikami a umožňuje tomuto mastodontovi zrychlit z 0 na 100 km/h za 4 s. Pokud vám přijde 712 koní jako pořádné stádo, pak by vás mohlo zajímat, že vedle zmíněné Ramky stál Ford Mustang Shelby GT500 R s kompresorem přeplňovanou V8 o objemu 5,2 litru s výkonem 552 kW (750 koní) a točivým momentem 847 N.m. Tento divoký Mustang zvládá zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,5 s a v rozletu ho zastaví omezovač nastavený na 290 km/h.
Ale zpět k obytňákům. Z těch amerických byl bezesporu nejzajímavější Thor Serrano 6.4 V8 Diesel 240PS.
Zde si dovolím sdílet celý odstavec na tento americký obytný "autobus" :
Obytný automobil pro 8 osob na jízdu a 7 na spánek. Zimní paket-možnost celoročního využití, vyhřívané nádrže na čerstvou i odpadní vodu. Markýza, velká zadní garáž, motorová klimatizace, 2x nástavbová klimatizace, 4x solární panel+měnič Victron, diesel generátor, nádrž na plyn pro pohon spotřebičů, rádio, parkovací kamera, v zadní části královské lůžko, v přední části rozkládací gauč, sezení a kabinové lůžko, samostatná sprcha, koupelna s toaletou, plynové topení+ohřev vody, trojkombinační lednice, plynový vařič, konvektomat, 2x výsuvný bok. Délka 10000, š 2585, v 3480. Provozní hmotnost 7860Kg, celková 10000Kg, doložnost 2140Kg. Tažné zařízení na 2260Kg. Váš stávající obytný vůz, nebo karavan je možné dát formou protiúčtu. Možnost financování. Odpočet DPH
Rok výroby: 2011
Najeto: 57 000 km
Cena: 2.490.000,- Kč vč DPH, 2.057.851,- Kč bez DPH
Vůz prodává pan Kožíšek, jenž má svou firmu v Roudnici nad Labem. Jeho rozsah nabídky a služeb spojených s karavaningem je velmi pestrý. Kromě 10 metrů dlouhé "Ameriky" zde měl i pravý opak a to pouze 525 kg vážící maličký karavan Tabbert T@B 320, kajutovou loďku a běžné obytné vozy postavené na Fiatech Ducato. Byla zde též sličná asistentka pana Kožíška, která přijímala objednávky termínů do půjčovny obytných vozů. O tuto službu je každoročně rostoucí zájem. Dále je v jeho firmě Topkaravany možný servis a úpravy obytných vozů. Po individuální domluvě je možné si též nechat dovézt vysněný vůz klidně z druhé strany zeměkoule.
Pak zde bylo k vidění velké množství tradičních výrobců jako třeba Bürstner, Hymer, Eriba, Niesmann+Bischoff postavených na základně evropských dodávek. Kromě velkých obytných nástaveb byly k vidění i malé dodávky v kempingové úpravě. Zde hrály prim převážně oblíbené Transportéry od Volkswagenu. Kromě nich to byly také Fordy Transit a Mercedesy třídy V.
Kromě obytných vozů, karavanů a střešních stanů bylo možné si prohlédnout též doplňkové zboží vhodné ke spojení s kempování. K vidění byl nejrůznější kempingový nábytek, stany, elektrokola, solární systémy a nebo třeba paddleboardy. Pro toho, kdo neuznává spaní na pevnině zde byla výstava lodí For Boat.
Dle množství návštěvníků, kdy okolo 10. hodiny ráno byla u vstupu vidět dlouhá fronta, lze soudit, že zájem o cestování s obytným vozem je skutečně na vzestupu a tento životní styl zajímá větší a větší množství lidí. Bohužel toto má i svou stinnou stránku. Kde je poptávka, tam je i nabídka, a proto za posledních pár let stoupla průměrná cena obytného vozu o 30 až 50 % a je jedno, zda u zcela nového vozu a nebo 35 let starého, značně opotřebovaného obytňáku.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?