Model nižší střední třídy i30 jihokorejské automobilky Hyundai, který byl představen 6. března 2007 na ženevském autosalonu, patří ke klíčovým modelům značky v Evropě a dlouhodobě je také mezi nejprodávanějšími vozy na českém trhu. Od roku 2008 sjíždí z výrobních pásů závodu automobilky Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku a byl rovněž prvním vozem, který tehdy nově otevřená slezská továrna začala vyrábět.
Hyundai i30 byl vyvinut ve vývojovém centru v německém Rüsselsheimu jako vůz speciálně určený pro evropské trhy se snahou uspět v nabité nižší střední třídě. Jeho sesterským modelem je Kia Cee´d (název byl později změněn na Ceed), která se vyrábí ve slovenské Žilině od konce roku 2006 a byla postavena na stejné platformě jako Hyundai i30.
Typ i30 se představil jako hatchback i praktické kombi a v první generaci ho nošovická automobilka vyrobila přes 267.000 kusů. Továrna tyto vozy exportovala do 48 zemí Evropy, Blízkého východu a severní Afriky. Druhá, prostornější generace i30, byla uvedena v lednu 2012 a kromě nových motorů nabídla i standardní pětiletou komplexní záruku. Z výrobní linky sjelo více než 373.000 těchto vozů .
Třetí, současná generace i30, se v Nošovicích vyrábí od prosince 2016 a v roce 2018 přibyla k hatchbacku a kombi karosářská varianta fastback. Nabídka motorů zahrnuje přeplňované motory s nižším zdvihovým objemem, které se vyznačují vyšší hospodárností, ale milovníkům sportovnějšího svezení je k dispozici i vysokovýkonná varianta N s dvoulitrovým přeplňovaným čtyřválcem, která poskytuje až 280 koní. "Pečlivě jsme naslouchali potřebám zákazníků, abychom mohli vytvořit vůz pro každého. Nová generace i30 je vozem, který v Evropě ztělesňuje naši DNA: cenově dostupný, s přitažlivým designem, inovativní technikou a skvělými jízdními vlastnostmi," uvedl při představení vozu viceprezident společnosti Hyundai Motor Europe zodpovědný za marketing Jochen Sengpiehl.
Hyundai i30 od počátku patří k pilířům evropských prodejů jihokorejské automobilky, dobře si vede i na českém trhu, kde je jeho hlavním konkurentem Škoda Octavia. Za loňský rok modelu i30 patřila v ČR čtvrtá příčka s 10.304 prodanými kusy a zároveň se stal nejprodávanějším vozem mezi těmi, na jejichž kapotě není znak Škoda.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?