Výběr informací o motoristické anketě evropské Auto roku (vítěz ankety za rok 2022 bude vyhlášen 28. února, mezi finalisty je i elektrické SUV Škoda Enyaq iV):
- Evropské Auto roku je tradiční anketa, kterou od roku 1964 pořádají evropské motoristické časopisy, které v ní vybírají nejlepší vůz posledních 12 měsíců. Současnými organizátory ankety je devět automobilových magazínu z devíti zemí - Auto (Itálie), Autocar (Británie), Automobil Revue (Švýcarsko), Autopista (Španělsko), Autotrends (Belgie), Autovisie (Nizozemsko), L ́Automobile Magazine (Francie), Firmenauto (Německo) a Vi Bilägare (Švédsko).
- Nominovány mohou být jen takové vozy, které jsou uvedeny na trh během 12 měsíců před hlasováním, musí být dostupné nejméně v pěti evropských zemích a jejich předpokládaný prodej by měl dosahovat alespoň 5000 kusů ročně. Tyto automobily jsou pak hodnoceny na základě řady kritérii, mezi něž patří design, komfort, bezpečnost, hospodárnost, ovladatelnost, výkon, funkčnost, šetrnost vůči životnímu prostředí či cena. Porotu může nominovaná automobilová novinka oslovit také svým inovativním technickým řešením či příznivým poměrem ceny k užitné hodnotě.
- Porotu soutěže tvoří odborní motorističtí novináři, v současnosti se jury skládá z 61 novinářů z 23 evropských zemí. Jejich počet z každé země je stanoven na základě velikosti automobilového trhu dané země. Po šesti zástupcích tak mají Itálie, Francie, Británie, Německo a Španělsko, ostatní státy jsou zastoupeni méně členy. Česká republika má od roku 1992 v porotě pravidelně jednoho člena, kterým je vždy šéfredaktor motoristického časopisu Automobil Revue. Nejprve jím byl Milan Jozíf, v letech 2000 až 2015 Tomáš Hyan a od roku 2016 je českým zástupcem Jiří Duchoň.
- Každý z porotců má k dispozici 25 bodů, které musí rozdělit mezi nejméně pět ze sedmi finalistů a žádnému z nich nesmí udělit více jak deset bodů. Hlasování je veřejné a každý z porotců musí svoji volbu odůvodnit. Vítěz soutěže se tradičně vyhlašuje v předvečer ženevského autosalonu, který je ale kvůli pandemii koronaviru již třetím rokem po sobě zrušený a vítězné auto tak bude vyhlášeno online.
- Nejúspěšnější značkou v historii ankety je Fiat, který má na svém kontě již devět vítězství. Povedlo se mu vyhrát s modely 124 (1967), 128 (1970), 127 (1972), Uno (1984), Tipo (1989), Punto (1995), Bravo/Brava (1996), Panda (2004) a 500 (2008). Po šesti vítězstvích získaly francouzské značky Renault a Peugeot. Tři modely obdržely titul evropského vozu roku dvakrát - Renault Clio ve své první (1991) a třetí generaci (2006), Volkswagen Golf třetí (1992) a sedmé generace (2013) a Toyota Yaris první (2000) a čtvrté generace (2021).
- Titul evropského auta roku nejčastěji dobývají malé vozy, vozy nižší střední a střední třídy. V poslední době se daří také populární kategorii SUV. Prvním vítězem ankety se v roce 1964 stal Rover 2000. Řada modelů, která titul vyhrála, si krátce po svém uvedení na trh získala i značnou oblibu u zákazníků a stala se bestsellery. Platí to například pro Ford Escort a jeho nástupce Focus, Fiat Uno a jeho následovníka Punto, Renault Clio, Peugeot 307 či Volkswagen Golf. Raritou je pak vítězství sportovního Porsche 928 v roce 1978.
- Ocenění si vysloužily i automobily, které byly nositeli pokrokových řešení, ať už v oblasti designu či techniky. Mezi ně patří například Renault 16, který byl průkopníkem karoserie typu hatchback a zvítězil v roce 1966, vůz NSU Ro 80 s revolučním Wankelovým rotačním motorem, který obdržel titul o dva roky později či modely GS (1971), CX (1975) a XM (1990) automobilky Citröen, které nadchly jízdním komfortem díky důmyslnému systému hydropneumatického odpružení.
- V prvních desetiletích v anketě triumfovaly převážně vozy italské, francouzské a německé provenience, v posledních 30 letech se na první příčku občas probojuje i některá z japonských značek. Prvním japonským vozem, který ocenění získal, byl v roce 1993 Nissan Micra. V roce 2005 pak u poroty nejvíce uspěla Toyota Prius, první hybrid této japonské značky. Prvním čistě elektrickým modelem, který v anketě zvítězil, se v roce 2011 stal Nissan Leaf.
- Nejvýraznější vítězství v historii zaznamenaly Peugeot 405 v roce 1988 a Volkswagen Golf o 25 let později, oba tyto vozy zvítězily s náskokem 212 bodů. Naopak, Volkswagen Polo vyhrál před druhou Toyotou iQ v roce 2010 jen o deset bodů a elektrický Jaguar i-Pace v roce 2019 získal stejně bodů jako druhá Alpine A110, o vítězství Jaguaru pak rozhodlo až detailní bodování porotců.
- Mezi finálovou sedmičku se v posledních letech několikrát probojovala se svými modely i značka Škoda. V roce 2007 porotce zaujalo designově atypické malé MPV Roomster, které se umístilo na čtvrté příčce. O dva roky později skončila na šestém místě druhá generace modelu vyšší střední třídy Superb, v roce 2010 se na čtvrtém místě umístilo kompaktní SUV Yeti, v roce 2014 byla na šestém místě třetí generace Octavie, o dva roky později skončila rovněž šestá třetí generace Superbu a loni se na pátém místě umístila čtvrtá generace Octavie.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.