Prvním evropským Autem roku byl Rover, nejvíc titulů má Fiat. Bude jim letos Enyaq iV?

ČTK, 27. února 2022, 06:50 Google+

Výběr informací o motoristické anketě evropské Auto roku (vítěz ankety za rok 2022 bude vyhlášen 28. února, mezi finalisty je i elektrické SUV Škoda Enyaq iV):

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
HoppyGo Škoda Enyaq

HoppyGo Škoda Enyaq | foto: HoppyGo

Sdílejte článek

- Evropské Auto roku je tradiční anketa, kterou od roku 1964 pořádají evropské motoristické časopisy, které v ní vybírají nejlepší vůz posledních 12 měsíců. Současnými organizátory ankety je devět automobilových magazínu z devíti zemí - Auto (Itálie), Autocar (Británie), Automobil Revue (Švýcarsko), Autopista (Španělsko), Autotrends (Belgie), Autovisie (Nizozemsko), L ́Automobile Magazine (Francie), Firmenauto (Německo) a Vi Bilägare (Švédsko).

- Nominovány mohou být jen takové vozy, které jsou uvedeny na trh během 12 měsíců před hlasováním, musí být dostupné nejméně v pěti evropských zemích a jejich předpokládaný prodej by měl dosahovat alespoň 5000 kusů ročně. Tyto automobily jsou pak hodnoceny na základě řady kritérii, mezi něž patří design, komfort, bezpečnost, hospodárnost, ovladatelnost, výkon, funkčnost, šetrnost vůči životnímu prostředí či cena. Porotu může nominovaná automobilová novinka oslovit také svým inovativním technickým řešením či příznivým poměrem ceny k užitné hodnotě.

- Porotu soutěže tvoří odborní motorističtí novináři, v současnosti se jury skládá z 61 novinářů z 23 evropských zemí. Jejich počet z každé země je stanoven na základě velikosti automobilového trhu dané země. Po šesti zástupcích tak mají Itálie, Francie, Británie, Německo a Španělsko, ostatní státy jsou zastoupeni méně členy. Česká republika má od roku 1992 v porotě pravidelně jednoho člena, kterým je vždy šéfredaktor motoristického časopisu Automobil Revue. Nejprve jím byl Milan Jozíf, v letech 2000 až 2015 Tomáš Hyan a od roku 2016 je českým zástupcem Jiří Duchoň.

- Každý z porotců má k dispozici 25 bodů, které musí rozdělit mezi nejméně pět ze sedmi finalistů a žádnému z nich nesmí udělit více jak deset bodů. Hlasování je veřejné a každý z porotců musí svoji volbu odůvodnit. Vítěz soutěže se tradičně vyhlašuje v předvečer ženevského autosalonu, který je ale kvůli pandemii koronaviru již třetím rokem po sobě zrušený a vítězné auto tak bude vyhlášeno online.

- Nejúspěšnější značkou v historii ankety je Fiat, který má na svém kontě již devět vítězství. Povedlo se mu vyhrát s modely 124 (1967), 128 (1970), 127 (1972), Uno (1984), Tipo (1989), Punto (1995), Bravo/Brava (1996), Panda (2004) a 500 (2008). Po šesti vítězstvích získaly francouzské značky Renault a Peugeot. Tři modely obdržely titul evropského vozu roku dvakrát - Renault Clio ve své první (1991) a třetí generaci (2006), Volkswagen Golf třetí (1992) a sedmé generace (2013) a Toyota Yaris první (2000) a čtvrté generace (2021).

- Titul evropského auta roku nejčastěji dobývají malé vozy, vozy nižší střední a střední třídy. V poslední době se daří také populární kategorii SUV. Prvním vítězem ankety se v roce 1964 stal Rover 2000. Řada modelů, která titul vyhrála, si krátce po svém uvedení na trh získala i značnou oblibu u zákazníků a stala se bestsellery. Platí to například pro Ford Escort a jeho nástupce Focus, Fiat Uno a jeho následovníka Punto, Renault Clio, Peugeot 307 či Volkswagen Golf. Raritou je pak vítězství sportovního Porsche 928 v roce 1978.

- Ocenění si vysloužily i automobily, které byly nositeli pokrokových řešení, ať už v oblasti designu či techniky. Mezi ně patří například Renault 16, který byl průkopníkem karoserie typu hatchback a zvítězil v roce 1966, vůz NSU Ro 80 s revolučním Wankelovým rotačním motorem, který obdržel titul o dva roky později či modely GS (1971), CX (1975) a XM (1990) automobilky Citröen, které nadchly jízdním komfortem díky důmyslnému systému hydropneumatického odpružení.

- V prvních desetiletích v anketě triumfovaly převážně vozy italské, francouzské a německé provenience, v posledních 30 letech se na první příčku občas probojuje i některá z japonských značek. Prvním japonským vozem, který ocenění získal, byl v roce 1993 Nissan Micra. V roce 2005 pak u poroty nejvíce uspěla Toyota Prius, první hybrid této japonské značky. Prvním čistě elektrickým modelem, který v anketě zvítězil, se v roce 2011 stal Nissan Leaf.

- Nejvýraznější vítězství v historii zaznamenaly Peugeot 405 v roce 1988 a Volkswagen Golf o 25 let později, oba tyto vozy zvítězily s náskokem 212 bodů. Naopak, Volkswagen Polo vyhrál před druhou Toyotou iQ v roce 2010 jen o deset bodů a elektrický Jaguar i-Pace v roce 2019 získal stejně bodů jako druhá Alpine A110, o vítězství Jaguaru pak rozhodlo až detailní bodování porotců.

- Mezi finálovou sedmičku se v posledních letech několikrát probojovala se svými modely i značka Škoda. V roce 2007 porotce zaujalo designově atypické malé MPV Roomster, které se umístilo na čtvrté příčce. O dva roky později skončila na šestém místě druhá generace modelu vyšší střední třídy Superb, v roce 2010 se na čtvrtém místě umístilo kompaktní SUV Yeti, v roce 2014 byla na šestém místě třetí generace Octavie, o dva roky později skončila rovněž šestá třetí generace Superbu a loni se na pátém místě umístila čtvrtá generace Octavie.

Vytisknout

Diskuze: Prvním evropským Autem roku byl Rover, nejvíc titulů má Fiat. Bude jim letos Enyaq iV?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

EcoWheel Squer mini

TEST EcoWheel Squer mini – celoroční alternativa ke skútru, která zaparkuje všude

Subaru Crosstrek

TEST Subaru Crosstrek e-BOXER Executive – sen každého chalupáře či správce lesů?

Amarok

TEST Volkswagen Amarok Aventura – lepší i levnější, než první generace, bravo!

Subaru Forester

OFF ROAD TEST: Subaru Forester – jak zvládá náročný terén ?

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

reklama

Doporučujeme

Volkswagen ID. BUZZ

Začalo odpočítávání premiéry elektrického ID. Buzz!

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud