Extrémně výhodný benzín z Polska. Můžete si přilepšit i kanystrem, ale...

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: INCORP images
Pavel Stavebník , AutoRoad.cz 17. února 2022 00:37
Sdílej:

V lednu 2022 Polsko, aby zmírnilo dopady růstu cen prakticky veškerého zboží a energií, snížilo spotřební daň. Následně pak od února na půl roku snížila z 23 % na pouhých 8 % daň z přidané hodnoty na pohonné hmoty. Jinými slovy, benzín a nafta jsou v těch nejextrémnějších případech levnější až o 10 korun na litru proti cenám v Česku.

Je tedy zcela přirozené, že v příhraničí, tedy podél hranic s Polskem, vyrážejí Češi na nákupy nejen potravin a dalšího zboží (DPH se na zboží snížilo o 5 %), ale také pohonných hmot. Jsou to jednoduché počty: v polském příhraničí jsou ceny v průměru lehce pod 30 Kč za 1 l benzínu a kolem 29 Kč, pokud jde o naftu. Ovšem jsou i místa, kde se dostanete na 27 Kč za litr. Jestliže na české straně je to až 37 Kč, na šedesátilitrové nádrži ušetříte zhruba pětistovku.

Kdo z motoristů si chce ještě více „přilepšit“, musí být ale podle expertů z ÚAMK obezřetný, protože české předpisy povolují dovoz maximálně 20 litrů pohonných hmot nad množství v palivové nádrži vozidla. Při překročení tohoto limitu mohou čeští celníci nejen doměřit daň, ale v případě že český motorista nemá daňové doklady, také stanovit pokutu. Při jejím vymáhání na místě a nedostatku prostředků na její zaplacení může dokonce hrozit zadržení SPZ či vozidla do doby zaplacení pokuty.

Vzhledem k této situaci a zájmu také německých a slovenských motoristů o tyto výhodné nákupy pohonných hmot chystá kontroly i polská strana. 

V rámci EU to není nic neobvyklého. Například v Itálii je povolen dovoz pouze 10 litrů pohonných hmot a sankce za porušení tohoto předpisu přesahují 50 000 Kč.

Zní to krutě, ale vězte, že Slovensko je ještě přísnější. Při dovozu většího množství než 10 litrů pohonných hmot je povinností podat daňové přiznání, jestliže tak motorista neučiní, může celní úřad uložit pokutu od 30 do 16 000 euro.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?

Testy aut
Mercedes-Benz GLB

Test ojetiny: Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC – prémiový všeuměl o více než třetinu levněji

Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.