Nejčastějším základem pro záchranářské nebo hasičské přestavby vozidel značky Toyota jsou modely Proace a Hilux, nejoblíbenější z pohledu úpravců je ale RAV4. Roční poptávka po přestavbách pro hasiče a záchranáře více než desetinásobně převyšuje kapacity karlovarské firmy Auto Eder, která se těmito specializovanými přestavbami zabývá.
Toyota je podle majitele firmy Jana Edera celkově velmi přívětivé auto, zejména pro běžný servis. Je pamatováno na snadnou údržbu a přístup mechanika. A to samé platí i u přestaveb.
Firma se ročně účastní několika výběrových řízení pro záchranné složky, zdaleka ale ne všech, protože to není v jejích kapacitních možnostech. „Jen například hasičských aut na podvozku modelu Proace je ročně poptáváno zhruba 300 až 600. Naše momentální možnosti jsou zhruba na desetině tohoto čísla, je tedy veliký potenciál pro další rozvoj," říká Jan Eder.
Sloužit musí minimálně 15 let
Jednotlivé složky IZS mají různé požadavky, pravidla, normativy a vyhlášky, kterými se úpravce musí řídit. Vedle toho pak postupuje podle technických podmínek zadavatele, které se upřesňují při samotné výrobě. Vozidla po úpravě musí projít certifikačním a zkušebním procesem. Jejich provozuschopnost musí být minimálně 15 let.
„Celý proces přestavby začíná prostudováním zadávacích podmínek a potřeb zadavatele. Poté se pečlivě naplánuje postup a zvolí vhodné technologie. Musí se objednat potřebné komponenty a také naplánovat kontrolní dny se zadavatelem, během kterých se řeší například umístění výbavy,“ popisuje Eder.
Nejprve se auto úplně odstrojí
Prvním krokem samotné stavby je kompletní odstrojení vozu včetně sedadel, čalounění, nárazníků a podobně, dále výroba kabelových svazků a zámečnická výroba speciálních součástek včetně lakování.
Následuje instalace požadovaného vybavení, kompletace vozu, polepy vozu, vytvoření nových manuálů a legislativní úpravy, které spočívají v umístění druhého výrobního štítku, případné zkušebny, homologace a certifikace.
Celý proces přestavby probíhá v dílně Auto Eder, kterou takto ročně opustí několik desítek vozů pro profesionální záchranáře.
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.