IZS stále častěji využívá Toyoty pro svůj vozový park, má to jednoduchý důvod

Toyota
Toyota, foto: Toyota
Lukáš Suchý , AutoRoad.cz 7. prosince 2021 15:05
Sdílej:

Nejčastějším základem pro záchranářské nebo hasičské přestavby vozidel značky Toyota jsou modely Proace a Hilux, nejoblíbenější z pohledu úpravců je ale RAV4. Roční poptávka po přestavbách pro hasiče a záchranáře více než desetinásobně převyšuje kapacity karlovarské firmy Auto Eder, která se těmito specializovanými přestavbami zabývá.

Toyota je podle majitele firmy Jana Edera celkově velmi přívětivé auto, zejména pro běžný servis. Je pamatováno na snadnou údržbu a přístup mechanika. A to samé platí i u přestaveb.

Firma se ročně účastní několika výběrových řízení pro záchranné složky, zdaleka ale ne všech, protože to není v jejích kapacitních možnostech. „Jen například hasičských aut na podvozku modelu Proace je ročně poptáváno zhruba 300 až 600. Naše momentální možnosti jsou zhruba na desetině tohoto čísla, je tedy veliký potenciál pro další rozvoj," říká Jan Eder.

Sloužit musí minimálně 15 let

Jednotlivé složky IZS mají různé požadavky, pravidla, normativy a vyhlášky, kterými se úpravce musí řídit. Vedle toho pak postupuje podle technických podmínek zadavatele, které se upřesňují při samotné výrobě. Vozidla po úpravě musí projít certifikačním a zkušebním procesem. Jejich provozuschopnost musí být minimálně 15 let.

„Celý proces přestavby začíná prostudováním zadávacích podmínek a potřeb zadavatele. Poté se pečlivě naplánuje postup a zvolí vhodné technologie. Musí se objednat potřebné komponenty a také naplánovat kontrolní dny se zadavatelem, během kterých se řeší například umístění výbavy,“ popisuje Eder.

Nejprve se auto úplně odstrojí

Prvním krokem samotné stavby je kompletní odstrojení vozu včetně sedadel, čalounění, nárazníků a podobně, dále výroba kabelových svazků a zámečnická výroba speciálních součástek včetně lakování.

Následuje instalace požadovaného vybavení, kompletace vozu, polepy vozu, vytvoření nových manuálů a legislativní úpravy, které spočívají v umístění druhého výrobního štítku, případné zkušebny, homologace a certifikace.

Celý proces přestavby probíhá v dílně Auto Eder, kterou takto ročně opustí několik desítek vozů pro profesionální záchranáře.

Témata:
Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.