Nedostatek AdBlue ohrozí dopravu. Ministr Havlíček uklidňuje, rezervy jen pro záchranné složky

ČTK / AutoRoad.cz, 23. října 2021, 23:14 Google+

Silniční dopravce začíná dle zprávy ČTK vedle zdražování paliva a energií trápit také rostoucí nedostatek kapaliny AdBlue. Podle distributorů vzrostla poptávka po AdBlue o 70 až 100 procent. Bez ní je podle dopravců ohrožen provoz většiny současných nákladních vozidel. V posledním týdnu navíc velkoobchodní cena AdBlue stoupla zhruba na trojnásobek, uvedlo ve středu sdružení dopravců Česmad Bohemia. Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (ANO) po jednání speciálního týmu uvedl, že doporučí vládě pořídit základní množství do státních rezerv pro potřeby integrovaného záchranného systému. Ministerstvo to ve středu večer uvedlo v tiskové zprávě.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 25.10. 10:51) Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: INCORP images

Sdílejte článek

Možným řešením situace se zabýval speciální tým složený ze zástupců ministerstva průmyslu a obchodu, ministerstva dopravy, Správy státních hmotných rezerv, Svazu chemického průmyslu, společností Čepro a Česmad.

"Občasné výpadky nabídky AdBlue u prodejců jsou v této době zejména z logistických důvodů, a to v důsledku vyšší poptávky. Přesto jsme se dnes dohodli, že se obratem vyhodnotí nejbližší kapacita evropských výrobců a našich dopravců, dále požadavky distributorů a prodejců, s tím, že se bude na denní bázi operativně monitorovat nabídka a poptávka," uvedl Havlíček. Dodal, že doporučí vládě, aby Správa státních hmotných rezerv současně spustila proces na pořízení základního množství AdBlue do státních rezerv. "Ale pouze pro budoucí potřeby integrovaného záchranného systému, větší množství není nezbytné pořizovat," míní.

Dopravci varují před tím, že při přerušení dodávek kapaliny hrozí zastavení prakticky všech nákladních vozidel, autobusů i stavebních strojů. To by následně mohlo vést i k omezení zásobování čerpacích stanic a výrobců. Bez aditiva AdBlue se s začátkem emisní normy Euro 5 po roce 2011 totiž podle dopravců neobejde takřka žádné nově vyrobené užitkové vozidlo, s platností normy Euro 6 je ke svému provozu potřebují i mnohá osobní vozidla se vznětovým motorem.

Největším výrobce aditiva AdBlue je v regionu slovenská firma Duslo, která patří do skupiny Agrofert. ČTK skupinu oslovila s dotazem na současnou situaci kolem výroby kapaliny. Podle České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) mají velké sítě čerpacích stanic smlouvy na dodávky na další minimálně rok.

Dopravci upozorňují na to, že už zaznamenali lokální výpadky v dodávkách AdBlue. "Pevně věřím, že s množícími se zprávami o problémech s AdBlue nenastane panika s vykupováním do zásoby, která by mohla vést ke skutečnému nedostatku. Touto situací, která se může opakovat i kdykoliv v budoucnosti, se musí neprodleně zabývat i vláda v souvislosti s tvorbou hmotných rezerv," podotkl generální tajemník Česmadu Vojtěch Hromíř.

Skokový nárůst cen AdBlue potvrzují i statistiky portálu Heureka.cz. "Oproti minulému týdnu vzrostl zájem o kategorii s aditivy o 170 procent. A slovo AdBlue je také aktuálně nejvyhledávanější výraz na Heurece,” řekl šéf analytiků Heureka.cz Michal Buzek. Největší je podle portálu zájem o desetilitrové kanystry, jejichž ceny se pohybují od 250 do 1000 korun. Růst čísel je patrný také meziročně, v říjnu jde o nárůst poptávky o desítky procent.

Podle statistik ČAPPO se spotřeba aditiva přímo ze stojanů čerpacích stanic za prvních osm měsíců letošního roku zvýšila na deset milionů litrů, což je meziročně asi o 135 procent. AdBlue je vedle toho možné koupit i samostatně v kanystrech, zde ovšem celková spotřeba není k dispozici. Spotřeba při jízdě závisí na typu vozidla a rovněž stylu jízdy, u současných dieselových osobních aut je nyní v průměru okolo jednoho litru na 1000 kilometrů.

AdBlue, které vzniká jako vedlejší produkt při výrobě umělých hnojiv, snižuje emise oxidů dusíku ve výfukových plynech. Stěžejní komoditou pro jeho výrobu je plyn. Všechna vozidla používající AdBlue z výroby jsou vybavena elektronickým systémem znemožňujícím jejich provoz bez této kapaliny, což znemožňuje obcházení emisních norem.

Dopravci nyní řeší také postupné zdražování paliva a energií, problémy mají také s nedostatkem některých základních materiálů. Podle firem hrozí zdražování dopravy do konce roku až o čtvrtinu.

Vytisknout

Diskuze: Nedostatek AdBlue ohrozí dopravu. Ministr Havlíček uklidňuje, rezervy jen pro záchranné složky

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 25.10.2021 10:51 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Impozantní skok freestyle motokrosového jezdec Thomase Pagès

Dost dobře možná nejextrémnější skok na motorce v dějinách

Ford Galaxy Hybrid

Test Ford Galaxy 2.5 Hybrid Titanium – nejlepší volba pro velikou rodinu?

McLaren GT

McLaren je na prodej? Údajně kolem krouží hned dvě automobilky

Škoda Felicia Pick-up 4x4

Asi úplně nejdrsnější Felicia 4x4 Pick-up, jaká kdy spatřila světlo světa, je na prodej

suzuki s-cross

Suzuki ve světové on-line premiéře představilo zcela nový S-Cross. My jsme si to nenechali ujít

Škoda Afriq

Škoda Afriq, to je hodně drsný koncept žáků. Inspirace je jasná...

Ilustrační foto

Čekalo se, jak dopadne Tesla. Respektovaná Consumer Reports se vyjádřila ke kvalitě vozů

ford ranger

Nový Ford Ranger se dnes oficiálně představil světu a přináší mnoho novinek

Škoda Karoq

Video: Tak atraktivní má být nová Škoda Karoq

toyota mirai

V Kodani už jezdí 100 vodíkových taxíků Toyota Mirai

toyota mirai

První svezení v Toyotě Mirai. Je tohle budoucnost?

Peugeot LCV

100% elektrická řada LCV má značce Peugeot zajistit vedoucí pozici na trhu

Toyota Hilux 2.8D-4D Invincible Sport

Test: Toyota Hilux 2.8D-4D – legenda do těch nejnáročnějších podmínek, která má ovšem veliké ale

Volkswagen Golf GTI

Volkswagen vyvíjí podvozek budoucnosti. Manažer řekl, co změní nejvíc

Facelift Volkswagenu T-Roc

Facelift Volkswagenu T-Roc: Změny designu malé, technologií větší. Základní cena 544 tisíc

reklama

Doporučujeme

Ford Focus ST Wagon

Čím dál víc ojetých aut je v Británii dražších než nové vozy

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. První svezení v Toyotě Mirai. Je tohle budoucnost?

  2. Video: Tak atraktivní má být nová Škoda Karoq

  3. Škoda Afriq, to je hodně drsný koncept žáků. Inspirace je jasná...

  4. V Kodani už jezdí 100 vodíkových taxíků Toyota Mirai

  5. Suzuki ve světové on-line premiéře představilo zcela nový S-Cross. My jsme si to nenechali ujít

  6. Nový Ford Ranger se dnes oficiálně představil světu a přináší mnoho novinek

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud