Silniční dopravce začíná dle zprávy ČTK vedle zdražování paliva a energií trápit také rostoucí nedostatek kapaliny AdBlue. Podle distributorů vzrostla poptávka po AdBlue o 70 až 100 procent. Bez ní je podle dopravců ohrožen provoz většiny současných nákladních vozidel. V posledním týdnu navíc velkoobchodní cena AdBlue stoupla zhruba na trojnásobek, uvedlo ve středu sdružení dopravců Česmad Bohemia. Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (ANO) po jednání speciálního týmu uvedl, že doporučí vládě pořídit základní množství do státních rezerv pro potřeby integrovaného záchranného systému. Ministerstvo to ve středu večer uvedlo v tiskové zprávě.
Možným řešením situace se zabýval speciální tým složený ze zástupců ministerstva průmyslu a obchodu, ministerstva dopravy, Správy státních hmotných rezerv, Svazu chemického průmyslu, společností Čepro a Česmad.
"Občasné výpadky nabídky AdBlue u prodejců jsou v této době zejména z logistických důvodů, a to v důsledku vyšší poptávky. Přesto jsme se dnes dohodli, že se obratem vyhodnotí nejbližší kapacita evropských výrobců a našich dopravců, dále požadavky distributorů a prodejců, s tím, že se bude na denní bázi operativně monitorovat nabídka a poptávka," uvedl Havlíček. Dodal, že doporučí vládě, aby Správa státních hmotných rezerv současně spustila proces na pořízení základního množství AdBlue do státních rezerv. "Ale pouze pro budoucí potřeby integrovaného záchranného systému, větší množství není nezbytné pořizovat," míní.
Dopravci varují před tím, že při přerušení dodávek kapaliny hrozí zastavení prakticky všech nákladních vozidel, autobusů i stavebních strojů. To by následně mohlo vést i k omezení zásobování čerpacích stanic a výrobců. Bez aditiva AdBlue se s začátkem emisní normy Euro 5 po roce 2011 totiž podle dopravců neobejde takřka žádné nově vyrobené užitkové vozidlo, s platností normy Euro 6 je ke svému provozu potřebují i mnohá osobní vozidla se vznětovým motorem.
Největším výrobce aditiva AdBlue je v regionu slovenská firma Duslo, která patří do skupiny Agrofert. ČTK skupinu oslovila s dotazem na současnou situaci kolem výroby kapaliny. Podle České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) mají velké sítě čerpacích stanic smlouvy na dodávky na další minimálně rok.
Dopravci upozorňují na to, že už zaznamenali lokální výpadky v dodávkách AdBlue. "Pevně věřím, že s množícími se zprávami o problémech s AdBlue nenastane panika s vykupováním do zásoby, která by mohla vést ke skutečnému nedostatku. Touto situací, která se může opakovat i kdykoliv v budoucnosti, se musí neprodleně zabývat i vláda v souvislosti s tvorbou hmotných rezerv," podotkl generální tajemník Česmadu Vojtěch Hromíř.
Skokový nárůst cen AdBlue potvrzují i statistiky portálu Heureka.cz. "Oproti minulému týdnu vzrostl zájem o kategorii s aditivy o 170 procent. A slovo AdBlue je také aktuálně nejvyhledávanější výraz na Heurece,” řekl šéf analytiků Heureka.cz Michal Buzek. Největší je podle portálu zájem o desetilitrové kanystry, jejichž ceny se pohybují od 250 do 1000 korun. Růst čísel je patrný také meziročně, v říjnu jde o nárůst poptávky o desítky procent.
Podle statistik ČAPPO se spotřeba aditiva přímo ze stojanů čerpacích stanic za prvních osm měsíců letošního roku zvýšila na deset milionů litrů, což je meziročně asi o 135 procent. AdBlue je vedle toho možné koupit i samostatně v kanystrech, zde ovšem celková spotřeba není k dispozici. Spotřeba při jízdě závisí na typu vozidla a rovněž stylu jízdy, u současných dieselových osobních aut je nyní v průměru okolo jednoho litru na 1000 kilometrů.
AdBlue, které vzniká jako vedlejší produkt při výrobě umělých hnojiv, snižuje emise oxidů dusíku ve výfukových plynech. Stěžejní komoditou pro jeho výrobu je plyn. Všechna vozidla používající AdBlue z výroby jsou vybavena elektronickým systémem znemožňujícím jejich provoz bez této kapaliny, což znemožňuje obcházení emisních norem.
Dopravci nyní řeší také postupné zdražování paliva a energií, problémy mají také s nedostatkem některých základních materiálů. Podle firem hrozí zdražování dopravy do konce roku až o čtvrtinu.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.