Začínající výrobci elektrických osobních aut a dodávek se chtějí stát další Teslou, avšak snaží se vyhnout cestě "výrobním peklem", kterou prošel majitel Tesly Elon Musk. Firmy jako Arrival a Fisker se proto vydávají zcela odlišnými cestami, aby se vyvarovaly problémů, které Teslu téměř zničily, píše podle ČTK agentura Reuters.
Jen několik málo společností našlo investory ochotné poskytnout jim miliardy dolarů potřebné pro rozvoj masové výroby. Společnost Rivian získala 10,5 miliardy USD (přes 227 miliard Kč) od firem jako Amazon.com, Ford Motor a dalších na rozšíření výroby elektrických dodávek, pick-upů a sportovně-užitkových vozů. Začínající firmy, které nemají k dispozici balíky peněz jako Rivian, ale musí najít levnější cesty k masové výrobě, jinak riskují, že na trhu s elektromobily neuspějí.
I sám Elon Musk ve svém nedávném projevu uvedl, že je pozoruhodné, že Tesla na cestě k sériové výrobě nezkrachovala. V letech 2017 a 2018 se Tesla potýkala s problémy při startu velké sériové výroby svého sedanu Model 3. Automobilka v té době byla ztrátová a svoji ztrátu dále prohlubovala, protože udělala chybu, když se rozhodla příliš spolehnout na automatizaci, měla problémy s bateriemi a do cesty se jí postavily také další překážky.
Tradiční přístup mnoha výrobců aut řadu let spočíval v tom, že utratili více než dvě miliardy USD za továrnu, která by byla schopná vyrobit nejméně 240.000 vozů ročně. Firma Arrival se však rozhodla postavit pro výrobu svých elektrických dodávek a autobusů mikrotovárnu - malý závod za 50 milionů USD bez drahého vybavení. Arrival nepotřebuje lakovny, které mohou stát stovky milionů USD, protože jeho dodávky jsou vyrobené z lehkého barevného plastového kompozitu. Arrival plánuje mikrotovárny v blízkosti velkých zákazníků po celém světě, což snižuje náklady na dopravu, a zaměstnává místní.
Jako modelová továrna pro mikrozávody Arrivalu má sloužit závod v britském Bicesteru. Absence lakovny je jednou z možností, která má firmě pomoci vyhnout se vysokým nákladům při výrobě automobilů. Inženýři firmy navrhli formy pro plastové panely karoserie, které stojí tisíce dolarů oproti milionům dolarů potřebným pro tradiční kovové formy. Navrhli také vlastní lisovací stroje. Šéf firmy pro Severní Ameriku Mike Abelson uvedl, že pro jednu mikrotovárnu potřebuje firma zhruba 70 robotů a kupuje pouze běžně používané roboty od dlouholetých dodavatelů automobilového průmyslu Kuka a Comau. Vyhýbá se tak robotům vyráběným na zakázku. Roboti jsou pak naprogramováni tak, aby mohli vykonávat dvojí nebo trojí práci.
Malý závod znamená, že Arrival je schopen vyrobit ročně 10.000 dodávek místo 100.000. Každá mikrotovárna vytvoří zhruba 250 pracovních míst, což je daleko od tisíců, které v minulosti vytvořily továrny velkých automobilek. Znamená to však také, že pokud investice nevyjde a závod se zavře, není to pro místní ekonomiku katastrofa, dodal Abelson.
Podobnou strategii zvolila také firma Canoo. Její generální ředitel Tony Aquila uvedl, že postaví megamikrotovárnu, která bude sloužit jako centrum pro menší budoucí továrny.
Firma Electric Last Mile Solutions plánuje letos uvést na trh v USA malou elektrododávku. Zpočátku bude v bývalé americké továrně automobilky GM montovat předpřipravené části vozů vyrobené v Číně a bude k nim přidávat bezpečnostní pásy a další bezpečnostní prvky podle amerických předpisů. To má firmě zpočátku ušetřit stovky milionů USD za lisovací formy a svářecí zařízení v karosárnách. Spolu s růstem tržeb chce časem používat více dílů vyrobených v Americe, dodal generální ředitel Jamese Taylor.
Jiné začínající firmy využívají externí dodavatele, aby snížily náklady. Izraelská REE Automotive Holding spoléhá na dohody s American Axle a Mitsubishi Motor, které jí pomohou vystavět platformy pro výrobu elektrovozů ve velkém měřítku. REE se také, stejně jako další firma Fisker, spojila s kanadskou firmou Magna International, která jí má vyrábět její elektromobily. Fisker má podobnou dohodu o výrobě také s tchajwanskou firmou Foxconn Technology.
Dohody se smluvními výrobci snižují počáteční náklady výměnou za to, že si Magna nebo Foxconn vezmou podíl na příjmech a potenciálních ziscích. Generální ředitel firmy Fisker Henrik Fisker uvedl, že tato spojenectví by také měla pomoci zajistit vybavení a díly v době, kdy je situace na trhu obtížná. "Foxconn a Magna získají veškeré vybavení, které potřebují. Mají kapitál. Mají dobrou pověst. Nejsme tu proto, abychom si založili vlastní továrnu na poušti," uvedl Fisker.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?