Začínající výrobci elektrických osobních aut a dodávek se chtějí stát další Teslou, avšak snaží se vyhnout cestě "výrobním peklem", kterou prošel majitel Tesly Elon Musk. Firmy jako Arrival a Fisker se proto vydávají zcela odlišnými cestami, aby se vyvarovaly problémů, které Teslu téměř zničily, píše podle ČTK agentura Reuters.
Jen několik málo společností našlo investory ochotné poskytnout jim miliardy dolarů potřebné pro rozvoj masové výroby. Společnost Rivian získala 10,5 miliardy USD (přes 227 miliard Kč) od firem jako Amazon.com, Ford Motor a dalších na rozšíření výroby elektrických dodávek, pick-upů a sportovně-užitkových vozů. Začínající firmy, které nemají k dispozici balíky peněz jako Rivian, ale musí najít levnější cesty k masové výrobě, jinak riskují, že na trhu s elektromobily neuspějí.
I sám Elon Musk ve svém nedávném projevu uvedl, že je pozoruhodné, že Tesla na cestě k sériové výrobě nezkrachovala. V letech 2017 a 2018 se Tesla potýkala s problémy při startu velké sériové výroby svého sedanu Model 3. Automobilka v té době byla ztrátová a svoji ztrátu dále prohlubovala, protože udělala chybu, když se rozhodla příliš spolehnout na automatizaci, měla problémy s bateriemi a do cesty se jí postavily také další překážky.
Tradiční přístup mnoha výrobců aut řadu let spočíval v tom, že utratili více než dvě miliardy USD za továrnu, která by byla schopná vyrobit nejméně 240.000 vozů ročně. Firma Arrival se však rozhodla postavit pro výrobu svých elektrických dodávek a autobusů mikrotovárnu - malý závod za 50 milionů USD bez drahého vybavení. Arrival nepotřebuje lakovny, které mohou stát stovky milionů USD, protože jeho dodávky jsou vyrobené z lehkého barevného plastového kompozitu. Arrival plánuje mikrotovárny v blízkosti velkých zákazníků po celém světě, což snižuje náklady na dopravu, a zaměstnává místní.
Jako modelová továrna pro mikrozávody Arrivalu má sloužit závod v britském Bicesteru. Absence lakovny je jednou z možností, která má firmě pomoci vyhnout se vysokým nákladům při výrobě automobilů. Inženýři firmy navrhli formy pro plastové panely karoserie, které stojí tisíce dolarů oproti milionům dolarů potřebným pro tradiční kovové formy. Navrhli také vlastní lisovací stroje. Šéf firmy pro Severní Ameriku Mike Abelson uvedl, že pro jednu mikrotovárnu potřebuje firma zhruba 70 robotů a kupuje pouze běžně používané roboty od dlouholetých dodavatelů automobilového průmyslu Kuka a Comau. Vyhýbá se tak robotům vyráběným na zakázku. Roboti jsou pak naprogramováni tak, aby mohli vykonávat dvojí nebo trojí práci.
Malý závod znamená, že Arrival je schopen vyrobit ročně 10.000 dodávek místo 100.000. Každá mikrotovárna vytvoří zhruba 250 pracovních míst, což je daleko od tisíců, které v minulosti vytvořily továrny velkých automobilek. Znamená to však také, že pokud investice nevyjde a závod se zavře, není to pro místní ekonomiku katastrofa, dodal Abelson.
Podobnou strategii zvolila také firma Canoo. Její generální ředitel Tony Aquila uvedl, že postaví megamikrotovárnu, která bude sloužit jako centrum pro menší budoucí továrny.
Firma Electric Last Mile Solutions plánuje letos uvést na trh v USA malou elektrododávku. Zpočátku bude v bývalé americké továrně automobilky GM montovat předpřipravené části vozů vyrobené v Číně a bude k nim přidávat bezpečnostní pásy a další bezpečnostní prvky podle amerických předpisů. To má firmě zpočátku ušetřit stovky milionů USD za lisovací formy a svářecí zařízení v karosárnách. Spolu s růstem tržeb chce časem používat více dílů vyrobených v Americe, dodal generální ředitel Jamese Taylor.
Jiné začínající firmy využívají externí dodavatele, aby snížily náklady. Izraelská REE Automotive Holding spoléhá na dohody s American Axle a Mitsubishi Motor, které jí pomohou vystavět platformy pro výrobu elektrovozů ve velkém měřítku. REE se také, stejně jako další firma Fisker, spojila s kanadskou firmou Magna International, která jí má vyrábět její elektromobily. Fisker má podobnou dohodu o výrobě také s tchajwanskou firmou Foxconn Technology.
Dohody se smluvními výrobci snižují počáteční náklady výměnou za to, že si Magna nebo Foxconn vezmou podíl na příjmech a potenciálních ziscích. Generální ředitel firmy Fisker Henrik Fisker uvedl, že tato spojenectví by také měla pomoci zajistit vybavení a díly v době, kdy je situace na trhu obtížná. "Foxconn a Magna získají veškeré vybavení, které potřebují. Mají kapitál. Mají dobrou pověst. Nejsme tu proto, abychom si založili vlastní továrnu na poušti," uvedl Fisker.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?