Začínající výrobci elektrických osobních aut a dodávek se chtějí stát další Teslou, avšak snaží se vyhnout cestě "výrobním peklem", kterou prošel majitel Tesly Elon Musk. Firmy jako Arrival a Fisker se proto vydávají zcela odlišnými cestami, aby se vyvarovaly problémů, které Teslu téměř zničily, píše podle ČTK agentura Reuters.
Jen několik málo společností našlo investory ochotné poskytnout jim miliardy dolarů potřebné pro rozvoj masové výroby. Společnost Rivian získala 10,5 miliardy USD (přes 227 miliard Kč) od firem jako Amazon.com, Ford Motor a dalších na rozšíření výroby elektrických dodávek, pick-upů a sportovně-užitkových vozů. Začínající firmy, které nemají k dispozici balíky peněz jako Rivian, ale musí najít levnější cesty k masové výrobě, jinak riskují, že na trhu s elektromobily neuspějí.
I sám Elon Musk ve svém nedávném projevu uvedl, že je pozoruhodné, že Tesla na cestě k sériové výrobě nezkrachovala. V letech 2017 a 2018 se Tesla potýkala s problémy při startu velké sériové výroby svého sedanu Model 3. Automobilka v té době byla ztrátová a svoji ztrátu dále prohlubovala, protože udělala chybu, když se rozhodla příliš spolehnout na automatizaci, měla problémy s bateriemi a do cesty se jí postavily také další překážky.
Tradiční přístup mnoha výrobců aut řadu let spočíval v tom, že utratili více než dvě miliardy USD za továrnu, která by byla schopná vyrobit nejméně 240.000 vozů ročně. Firma Arrival se však rozhodla postavit pro výrobu svých elektrických dodávek a autobusů mikrotovárnu - malý závod za 50 milionů USD bez drahého vybavení. Arrival nepotřebuje lakovny, které mohou stát stovky milionů USD, protože jeho dodávky jsou vyrobené z lehkého barevného plastového kompozitu. Arrival plánuje mikrotovárny v blízkosti velkých zákazníků po celém světě, což snižuje náklady na dopravu, a zaměstnává místní.
Jako modelová továrna pro mikrozávody Arrivalu má sloužit závod v britském Bicesteru. Absence lakovny je jednou z možností, která má firmě pomoci vyhnout se vysokým nákladům při výrobě automobilů. Inženýři firmy navrhli formy pro plastové panely karoserie, které stojí tisíce dolarů oproti milionům dolarů potřebným pro tradiční kovové formy. Navrhli také vlastní lisovací stroje. Šéf firmy pro Severní Ameriku Mike Abelson uvedl, že pro jednu mikrotovárnu potřebuje firma zhruba 70 robotů a kupuje pouze běžně používané roboty od dlouholetých dodavatelů automobilového průmyslu Kuka a Comau. Vyhýbá se tak robotům vyráběným na zakázku. Roboti jsou pak naprogramováni tak, aby mohli vykonávat dvojí nebo trojí práci.
Malý závod znamená, že Arrival je schopen vyrobit ročně 10.000 dodávek místo 100.000. Každá mikrotovárna vytvoří zhruba 250 pracovních míst, což je daleko od tisíců, které v minulosti vytvořily továrny velkých automobilek. Znamená to však také, že pokud investice nevyjde a závod se zavře, není to pro místní ekonomiku katastrofa, dodal Abelson.
Podobnou strategii zvolila také firma Canoo. Její generální ředitel Tony Aquila uvedl, že postaví megamikrotovárnu, která bude sloužit jako centrum pro menší budoucí továrny.
Firma Electric Last Mile Solutions plánuje letos uvést na trh v USA malou elektrododávku. Zpočátku bude v bývalé americké továrně automobilky GM montovat předpřipravené části vozů vyrobené v Číně a bude k nim přidávat bezpečnostní pásy a další bezpečnostní prvky podle amerických předpisů. To má firmě zpočátku ušetřit stovky milionů USD za lisovací formy a svářecí zařízení v karosárnách. Spolu s růstem tržeb chce časem používat více dílů vyrobených v Americe, dodal generální ředitel Jamese Taylor.
Jiné začínající firmy využívají externí dodavatele, aby snížily náklady. Izraelská REE Automotive Holding spoléhá na dohody s American Axle a Mitsubishi Motor, které jí pomohou vystavět platformy pro výrobu elektrovozů ve velkém měřítku. REE se také, stejně jako další firma Fisker, spojila s kanadskou firmou Magna International, která jí má vyrábět její elektromobily. Fisker má podobnou dohodu o výrobě také s tchajwanskou firmou Foxconn Technology.
Dohody se smluvními výrobci snižují počáteční náklady výměnou za to, že si Magna nebo Foxconn vezmou podíl na příjmech a potenciálních ziscích. Generální ředitel firmy Fisker Henrik Fisker uvedl, že tato spojenectví by také měla pomoci zajistit vybavení a díly v době, kdy je situace na trhu obtížná. "Foxconn a Magna získají veškeré vybavení, které potřebují. Mají kapitál. Mají dobrou pověst. Nejsme tu proto, abychom si založili vlastní továrnu na poušti," uvedl Fisker.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.