Analytický tým Picodi.com se zaměřil na změny cen paliva v první polovině roku 2021 ve srovnání s minulým rokem a spočítal, kolik litrů benzínu si koupíme za jednu výplatu.
Ve srovnání s první polovinou roku 2020 můžeme nyní sledovat postupné oživování ekonomiky a zdražování pohonných hmot. Největší cenové výkyvy v Evropě byly zaznamenány v Maďarsku (+20,2%), Turecku (+19,4%) a Lucembursku (+16,9%).
Ceny paliva v Česku stouply o 5% (35. místo), což je vzhledem k zdražování benzínu v jiných zemích, poměrně málo, zejména v porovnání se zeměmi na západě (např Německo +10,6%) nebo severu (Švédsko +10%, Dánsko +9,7%). Opačný trend byl zaznamenán pouze na Maltě a v Albánii, kde ceny pohonných hmot od minulého roku mírně klesly.
Nejlevnější benzín v Evropě mají v Rusku, kde zaplatíte 54 centů za litr. Naopak nejvyšší ceny benzínu jsou v Nizozemsku (1,72 €). Průměrná cena pohonných hmot v první polovině 2021 byla u nás 30,5 Kč (1,19 €). Česká republika se tímto zařadila na 15. místo ve skupině 42 států.
A kolik litrů benzínu si koupíme z letošní průměrné mzdy? Vítězem se stalo už potřetí Švýcarsko s počtem 3582 litrů. Na dalších příčkách skončily Lucembursko (2955 l) a Dánsko (2328 l). Podle nejnovějších údajů ČSÚ průměrná hruhá mzda v prvním čtvrtletí 2021 vzrostla na 35 285 Kč. A to znamená, že průměrný Čech si může koupit ze své výplaty 931 litrů benzínu (20. místo). Kupní síla obyvatel ČR činila loni 881 litrů paliva.
Ve srovnání s jinými zeměmi si v Česku koupíme více litrů paliva než loni, pokles zaznamenáváme např v sousedním Polsku, na Slovensku, ale také např ve Švýcarsku. Hůř než Česko si vedla např Litva (811 litrů – 24. místo), Maďarsko (672 litrů – 28. místo), Itálie (858 litrů – 23. místo). Lépe jsou na tom obyvatelé Velké Británie (1512 litrů a 15. místo) Švédska (1771 litrů – 9. místo) nebo Německa (1786 litrů a 8. místo). Ve spodních příčkách tabulky se nachází Albánie, Moldavsko a Ukrajina, kde za průměrný plat koupíme 289, 358 a 389 litrů benzínu v daném pořadí.
V rámci 104 zkoumaných států nejlevnější benzín mají v Alžírsku (0,29 €/litr), a nejdražší v Hongkongu (2,03 €/litr). Z hlediska kupní síly průměrného platu se Země Perského zálivu dlouhodobě nacházejí na prvních místech světového žebříčku: Katar – 6532 litrů; Saudská Arábie – 5170 litrů; Kuvajt – 5158 litrů. Američané si mohou z výplaty koupit 4723 litrů paliva, v Austrálii je to 4128 litrů, v Kanadě 2616 litrů a v Číně 955 litrů.
Na posledním místě v seznamu se nachází Kuba. V této zemi si člověk z průměrné mzdy koupí pouze 26 litrů benzínu (o 2 litry méně než před rokem). O něco výše se umístil Tádžikistán (188 litrů) a Zambie (214 litrů).
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?