Analytický tým Picodi.com se zaměřil na změny cen paliva v první polovině roku 2021 ve srovnání s minulým rokem a spočítal, kolik litrů benzínu si koupíme za jednu výplatu.
Ve srovnání s první polovinou roku 2020 můžeme nyní sledovat postupné oživování ekonomiky a zdražování pohonných hmot. Největší cenové výkyvy v Evropě byly zaznamenány v Maďarsku (+20,2%), Turecku (+19,4%) a Lucembursku (+16,9%).
Ceny paliva v Česku stouply o 5% (35. místo), což je vzhledem k zdražování benzínu v jiných zemích, poměrně málo, zejména v porovnání se zeměmi na západě (např Německo +10,6%) nebo severu (Švédsko +10%, Dánsko +9,7%). Opačný trend byl zaznamenán pouze na Maltě a v Albánii, kde ceny pohonných hmot od minulého roku mírně klesly.
Nejlevnější benzín v Evropě mají v Rusku, kde zaplatíte 54 centů za litr. Naopak nejvyšší ceny benzínu jsou v Nizozemsku (1,72 €). Průměrná cena pohonných hmot v první polovině 2021 byla u nás 30,5 Kč (1,19 €). Česká republika se tímto zařadila na 15. místo ve skupině 42 států.
A kolik litrů benzínu si koupíme z letošní průměrné mzdy? Vítězem se stalo už potřetí Švýcarsko s počtem 3582 litrů. Na dalších příčkách skončily Lucembursko (2955 l) a Dánsko (2328 l). Podle nejnovějších údajů ČSÚ průměrná hruhá mzda v prvním čtvrtletí 2021 vzrostla na 35 285 Kč. A to znamená, že průměrný Čech si může koupit ze své výplaty 931 litrů benzínu (20. místo). Kupní síla obyvatel ČR činila loni 881 litrů paliva.
Ve srovnání s jinými zeměmi si v Česku koupíme více litrů paliva než loni, pokles zaznamenáváme např v sousedním Polsku, na Slovensku, ale také např ve Švýcarsku. Hůř než Česko si vedla např Litva (811 litrů – 24. místo), Maďarsko (672 litrů – 28. místo), Itálie (858 litrů – 23. místo). Lépe jsou na tom obyvatelé Velké Británie (1512 litrů a 15. místo) Švédska (1771 litrů – 9. místo) nebo Německa (1786 litrů a 8. místo). Ve spodních příčkách tabulky se nachází Albánie, Moldavsko a Ukrajina, kde za průměrný plat koupíme 289, 358 a 389 litrů benzínu v daném pořadí.
V rámci 104 zkoumaných států nejlevnější benzín mají v Alžírsku (0,29 €/litr), a nejdražší v Hongkongu (2,03 €/litr). Z hlediska kupní síly průměrného platu se Země Perského zálivu dlouhodobě nacházejí na prvních místech světového žebříčku: Katar – 6532 litrů; Saudská Arábie – 5170 litrů; Kuvajt – 5158 litrů. Američané si mohou z výplaty koupit 4723 litrů paliva, v Austrálii je to 4128 litrů, v Kanadě 2616 litrů a v Číně 955 litrů.
Na posledním místě v seznamu se nachází Kuba. V této zemi si člověk z průměrné mzdy koupí pouze 26 litrů benzínu (o 2 litry méně než před rokem). O něco výše se umístil Tádžikistán (188 litrů) a Zambie (214 litrů).
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.