Dovolená v Chorvatsku 2021 a návod, jak si poradit se všemi komplikacemi

Pavel Stavebník / AutoRoad.cz, 30. června 2021, 00:18 Google+

Ani post covidová doba nic nezměnila na pozici velké trojky: Chorvatska, Itálie a Slovenska. To je trojice nejčastějších cílů českých turistů. Jedničkou je Jadran, kam v před coronavirových časech zamířilo až 800 000 českých turistů, přičemž více než 80 % vlastním vozem. Tento cíl nepochybně bude jedničkou i o letošních dovolených. Byť vloni dorazilo do Chorvatska jen asi 60 % běžného počtu turistů, letos odhady hovoří o meziročním nárůstu o 20 až 25 %.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Chorvatská dálnice

Chorvatská dálnice | foto: DKV

Sdílejte článek

Poslední údaj je důležitou informací pro ty, kdo ještě váhali se zajištěním ubytování. Experti ÚAMK navštívili před sezónou Chorvatsko a na testovací otázku – máte volné místo ubytování v červenci nebo srpnu? – dostali bezmála vždy jednotnou odpověď. Jsme vyprodaní, jedině když někdo odřekne. Přece jen větší šance je jak v hotelích (ty „covid čisté“ jsou speciálně označeny), nebo v méně turisticky atraktivních místech u soukromých ubytovatelů. Ceny většinou zůstávají na loňské úrovni.

Když jsme začali cenami, budeme v tom pokračovat. Ceny pohonných hmot se do oficiálního začátku letní turistické sezóny (15. června) v Chorvatsku lehce zvedly. Z průměrných asi 9 kuna za 1 l (nákup 1 kuna = 3,5 Kč) na průměrných 10,2 kuny. Tedy o asi 3 až 3,50 Kč a zdá se, že ještě o něco málo povyrostou. Samozřejmě, že na dálnicích se na některých čerpacích stanicích dostávají až na 11,6 kuna.

Asi neudiví, že ať zvolíte klasickou cestu k Jadranu přes Rakousko a Slovinsko, nebo Slovensko a Maďarsku, ve všech těchto zemích budete v průměru tankovat za více než v Čechách. Protože my jsme zvolili cestu přes Slovensko a Maďarsko, můžeme konstatovat: Slovensko cena asi 32 Kč za 1 l nafty, Maďarsko levněji za 436,9 forintu, tedy 31,57 Kč.

Cesta dlouhá asi 1076 km na ostrov Čiovo má jednoznačný nejhorší úsek – tím je D1 z Prahy do Brna. Nejvyšší počet omezení vzhledem k rekonstrukci páteřní komunikace je znát. Nic podobného dál už nezažijete. Úsek Brno – Bratislava a průjezd hlavním městem Slovenska zná také uzávěry, ale zdaleka ne tak dlouhé. Slovensko-maďarské hranice nikdo nekontroloval, průjezd Maďarskem neomezoval. Přesto na jedno chtějí odborníci v tiskové zprávě ÚAMK upozornit. Dálnice od hranice směr Györ je vskutku dálnicí s maximální rychlostí 130 km/h. Ovšem jakmile z ní odbočíte směrem Csorna/Szombathely, pozor. Vypadá to jako dálnice, ale je to jen rychlostní silnice s omezenou rychlostí na 110 km/h. Takže když s překvapením zjistíte, že jste takový „rychlík“, že všechny předjíždíte, ve skutečnosti jen nedodržujete předpisy.

Před maďarsko-chorvatským přechodem Goriča/Letenye pozor na rozdvojení cesty směr Záhřeb nebo směr Ljubljana, tedy přes Slovinsko. Když zvolíte druhou trasu, čeká vás nemilé překvapení v podobě povinnosti zaplatit drahou (480 Kč) dálniční známku. Proto volte směr Záhřeb. Na přechodu vás čeká kontrola pasů nebo občanských průkazů, elektronického vstupního listu (entercroatia.chr v češtině) a někdy i technického průkazu cenově dražšího osobního vozu. Zdržení pak činí 5 až 10 minut. Zkrátíte ho právě vyplněním vstupního listu. Není komplikovaný a tak je na místě ho vyplnit a odeslat elektronicky už v Čechách. Experti ÚAMK upozorňují, že se přesto někdy stává rébusem. Speciální kolonka, která dovoluje uložit PDF dokumentu požadovaného pro vstup – potvrzení o očkování, prodělání covidu (po dobu 180 dnů), PCR nebo antigenního testu. Tyto dokumenty se někdy nedaří poslat proto, že jsou ve velkém formátu, proto je přeformátujte na menší dokument. Prakticky okamžitě přijde elektronicky odpověď s přiděleným číslem. S ním na hranicích policista pracuje. Zda se vše ještě více nezjednoduší, je otázkou.

Za hraničním přechodem najedete na dálnici směr Záhřeb, která byla na desítce kilometrů ještě v květnu zúžena do jednoho pruhu, ale už v prvním týdnu června byla opravena a jezdí se tedy opět ve dvou pruzích. Chorvaté tradičně dělají maximum proto, aby v letním provozu žádná omezení na dálnicích nebyla. Také až do Splitu žádné nepotkáte. Zato zvláště na úseku od mýtnice Záhřeb Lučko směr Split nebo dále Čechy oblíbená Makarská se zcela zjevně, a to v jakýkoliv den, dálnice přece jen zahušťuje. Proud turistů směřujících přes Maďarsko nebo Slovinsko se zde spojuje a přidávají se i domácí. Zvláště soboty jsou „nebezpečným dnem“, kdy jsou i dálnice doslova plné. A to nemluvě o pobřežní silnici, tedy Jadranské magistrále směr Omiš, Makarská a dále na jih. Žádnou výjimkou nejsou policejní radary za civilně vyhlížejícími vozy.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: Seat

S cestováním a plnými silnicemi souvisí další cestovatelský problém – parkování. Místní úřady v každém městě a městečku na pobřeží s ním bojují a nástrojem jsou placená parkoviště. Pro placení jsou stále častěji stanovena telefonní čísla, kam odešlete placenou SMS. Takže evidentní absencí parkovacích lístků za okny stojících vozů se český turista nesmí nechat zmást. Ceny za hodinu se pohybují od výjimečně nízkých 6 kuna za hodinu až do 50 kuna za hodinu například v Dubrovníku. Průměrná cena je 10 až 15 kuna. Parkování „kdesi a jaksi“ se nevyplácí. Za stěračem vozu se objeví červená poštovní poukázka s pokutou, kterou je radno co nejdříve zaplatit na místní poště, protože v řadě míst se po stanovených dnech sazba zvyšuje až na dvojnásobek. Dodejme, že přeshraniční vymáhání pokuty mezi Chorvatskem a ČR je realitou. Taktéž experti ÚAMK nedoporučují ignorovat například žluté vlnité čáry na krajích vozovky. Místní úřady si pokutami doplňují kasu velmi důsledně.

Co může trochu překvapit na dálnicích, je pravidelné snižování rychlosti na každém dálničním mostě obvykle na 100 km/h, ze strany chorvatských řidičů pak to, že mimořádně neradi používají směrová světla, takže odněkud nebo naopak někam najednou zahnou, a vy to nečekáte. Zmate vás to také na kruhových křižovatkách, kde čekáte, kam vlastně řidič chce odbočit. Na to si prostě musíte zvyknout.         

Budeme-li hovořit o cenách základních potravin v obchodech, nijak zásadně se meziročně nezvýšily, což ale znamená, že i tak jsou o něco vyšší než v Čechách. Pokud potřebujete ušetřit, zamiřte do velkých suopermatketů Lidl, Plodine, Konzum, Tommy atd. Světlý chleba je zhruba v ceně od 7 kuna, teplý burek ve stánku asi za 11 kuna, máslo za 15 kuna, 1 l mléka za 12 kuna, 0,7 l vína ve slevě za 20 kuna, 0,5 litru českého piva za 7 až 9 kuna. Prodejny jsou společně s veřejnou dopravou vlastně jedinými místy, kde reálně platí povinnost nosit roušku. V restauraci vyjde jedna pizza od asi 60-70 kuna, ryby od 90-100 kuna, kopeček zmrzliny od 10 kuna a přibližně stejně vyjde jedna káva. Závisí na místě, restauraci.

Zdravotní ošetření na rychlé pomoci je zdarma, v nemocnici platíte přinejmenším administrativní poplatek 30 kuna, ale případně i samotný zákrok. Je velmi důležité rozlišit, zda jde o veřejné zdravotní zařízení nebo soukromé. V druhém případě platíte vše. Předpis od lékaře do lékárny vlastně neexistuje, takže si všechny léky hradíte. Při návštěvě zdravotnických zařízení je vyžadováno potvrzení, že nemáte covid. Z druhé strany nepočítejte, přes množství výstražných cedulí, že by někdo na pláži dodržovat rozestupy. Stínu je málo, a tak si k vám zvláště o volných dnech místní rodinka doslova „přilehne“.

Při cestě zpět asi nejvíce překvapí oficiální povinnosti českého cestovatele pro návrat. Slovensko upozorňuje na fakt, že zavádí povinnou elektronickou registraci na eHranica.sk a ani Česko se přes zelenou barvu nezřeklo povinnosti informovat o vašem návratu z ciziny.

Po výčtu tolika možných komplikací by člověk bezmála cestu na dovolenou vzdal, ale naštěstí nám v tom děti a rodina zabrání, protože ať zamíříte bezmála kamkoliv na Jadran, čeká vás to hlavní, krásné moře.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: Seat

Příklady celkových vzdáleností:
Praha-Rijeka: 842
Praha-Poreč: 880 km
Praha-Zadar: 977 km
Praha- ostrov Čiovo: 1076 km
Praha-Split: 1100 km
Praha-Makarská: 1138 km

Ceny 7/10denních dálničních známek:
Maďarsko: 420 Kč
Rakousko: 9,50 euro
Slovensko: 10 euro
Slovinsko: 480 Kč

Mýtné na chorvatské dálnici E65/71:
Trasa Letenye/Goričan-Svata Helena: 44 kuna
Trasa Zagreb-Prgomet/Vrpolje: 167/159 kuna

Ceny 1l/nafty na cestě přes Slovensko a Maďarsko:
Slovensko: 1,2-1,3 euro
Maďarsko: 436 forintů
Chorvatsko: 10,2 kuna

Ceny některých potravin atd. v Chorvatsku:
Mléko 1 l: 12 kuna
Chléb: 7-9 kuna
Máslo: 15 kuna
0,7 l vína: od 20 kuna
0,5 litru piva, plechovka: 5-9 kuna
1 chlazená ryba: od 30 kuna

Ceny některých jídel v restauracích:
Pizza: od 50-80 kuna
Olihně na grilu: od 100 do 130 kuna/1 porce
Smažené ančovičky: od 50 kuna
Zelný salát: od 30-40 kuna

Vytisknout

Diskuze: Dovolená v Chorvatsku 2021 a návod, jak si poradit se všemi komplikacemi

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen ID. AERO - koncept první elektricky poháněné limuzíny VW, dynamické, výkonné a aerodynamické

Koncept ID. AERO ukazuje podobu připravované limuzíny Volksvagen

Cupra Formentor VZ5

Cupra Formentor VZ5 – první svezení s křížencem sporťáku a SUV, který to nandá kde komu

Škoda 1100 OHC

ŠKODA AUTO představila videocast o modelu 1100 OHC Coupé

Státní poznávací značka, ilustrační foto

Jak vznikly před 90 lety poznávací značky v Československu?

Ilustrační foto

Chlapi, jste při smyslech? Televize sklidila kritiku

Ilustrační foto

Reuters: Zákaz spalovacích motorů v EU odmítá šest států. A Česko?

Motory

Německo řadí zpátečku. Ministr tvrdě reagoval na zákaz spalovacích motorů

Gumbal kára BMW 318i

Úpravy Gumbal kára, část první

Nový Peugeot 408 zaujme osobitým designem, fastback je skvělou volbou

Peugeot 408 - fastback vyzařující pořádnou dávku dynamiky

Škoda Superb

TEST: Škoda Superb 2.0 TDI 110 kW - úsporné "daily" auto, které nemusí stát majlant

Mercedes-AMG G63 4×4²

Mercedes-AMG G63 4×4², návrat krále extrémních off-roadů

Tesla

Tesla bude propouštět, ve velkém

Škoda zahajuje dopravně-bezpečnostní kampaň "Stay On The Safe Side" pro cyklisty i motoristy

Ne všechna prvenství má Mercedes, nový protikolizní systém vyvinula japonská automobilka

Ferrari P80/C

Ferrari: Jeden plánovaný systém nikdy do našich aut nedáme

Stojan benzínové pumpy

Fiala se bude rvát za dostupná auta a představil svůj nápad

reklama

Doporučujeme

Škoda představila modernizovaný Kodiaq

Škoda představila modernizovaný Kodiaq

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Německo řadí zpátečku. Ministr tvrdě reagoval na zákaz spalovacích motorů

  2. Reuters: Zákaz spalovacích motorů v EU odmítá šest států. A Česko?

  3. Chlapi, jste při smyslech? Televize sklidila kritiku

  4. Mercedes-AMG G63 4×4², návrat krále extrémních off-roadů

  5. Úpravy Gumbal kára, část první

  6. Peugeot 408 - fastback vyzařující pořádnou dávku dynamiky

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud