Společnost ŠKODA AUTO oslavila ve svém domovském městě mimořádné jubileum, dnes sjel v jejím hlavním výrobním závodě z linky 15 miliontý automobil vyrobený v Mladé Boleslavi od roku 1905. Jubilejním vozem je ŠKODA ENYAQ iV. V roce 1905 zde průkopníci mobility Václav Klement a Václav Laurin vyjeli z tovární haly se svým prvním automobilem, modelem Voiturette A. Společnost ŠKODA AUTO svůj hlavní výrobní závod průběžně modernizuje a investuje tak do budoucnosti své automobilové výroby.
Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast výroby a logistiky, vysvětluje: „Srdečně blahopřeji k tomuto mimořádnému jubileu všem zaměstnancům závodu v Mladé Boleslavi. S 15 miliony automobilů je náš hlavní výrobní závod jedním z nosných pilířů úspěchu značky ŠKODA. Již po řadu let je tento závod díky své výrobě komponentů velice významný v rámci celého koncernu Volkswagen. Jubilejní vůz ŠKODA ENYAQ iV je zároveň i symbolem naší další cesty: kontinuálně digitalizujeme výrobu a důsledně realizujeme naší strategii elektromobility. Současně využíváme synergií v koncernovém výrobním svazku k tomu, abychom vyráběli moderní a atraktivní vozy, schopné nadchnout naše zákazníky po celém světě.“
Počátky výroby automobilů v Mladé Boleslavi sahají až do dob firmy Laurin & Klement, z níž později vzešla dnešní společnost ŠKODA AUTO. V roce 1905 se zakladatelé Václav Laurin a Václav Klement rozhodli ukončit výrobu jízdních kol a věnovat se pouze výrobě motocyklů a automobilů. Historické tovární haly, z nichž vyjel jako první automobil vůz Voiturette Typ A, dodnes stojí a již několik desítek let v nich sídlí ŠKODA Muzeum.
Hned naproti němu, na druhé straně silnice, se rozkládá moderní výrobní závod, v němž v současné době zhruba 29 100 zaměstnanců vyrábí šest modelových řad: ŠKODA FABIA, SCALA a OCTAVIA, stejně jako modelové řady kategorie SUV ŠKODA KAMIQ, KAROQ a model ENYAQ iV s čistě elektrickým pohonem. Pro výrobu modelu ŠKODA ENYAQ iV společnost ŠKODA AUTO přestavěla stávající výrobní linku a uzpůsobila jí pro montáž vozů na platformě MEB. Tato linka tak jako jediná v celém koncernu Volkswagen umožňuje paralelní výrobu modelů na bázi modulární elektrifikované platformy (MEB) a modulární platformy s příčně uloženým motorem (MQB). Od konce listopadu 2020 tu vedle modelu OCTAVIA a kompaktního SUV ŠKODA KAROQ vzniká také model ŠKODA ENYAQ iV s bateriovým pohonem.
Tato inovace je jen jedním z důmyslných příkladů průběžné modernizace výrobních závodů společnosti ŠKODA AUTO. Do popředí se přitom dostávají metody Průmyslu 4.0, projekty digitalizace a automatizace. Ještě před společnou výrobní linkou pro modely MQB a MEB automobilka například uvedla do provozu vysoce moderní lakovnu s kapacitou až 168 000 karoserií a vytvořila tak více než 650 nových pracovních míst. Na začátku roku 2021 otevřela ŠKODA AUTO v areálu mladoboleslavské továrny novou centrální pilotní halu pro práci na předsériových vozech a krátce předtím zahájilo svůj provoz také centrum pro výrobu testovacích nosičů a prototypů.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?