Společnost ŠKODA AUTO oslavila ve svém domovském městě mimořádné jubileum, dnes sjel v jejím hlavním výrobním závodě z linky 15 miliontý automobil vyrobený v Mladé Boleslavi od roku 1905. Jubilejním vozem je ŠKODA ENYAQ iV. V roce 1905 zde průkopníci mobility Václav Klement a Václav Laurin vyjeli z tovární haly se svým prvním automobilem, modelem Voiturette A. Společnost ŠKODA AUTO svůj hlavní výrobní závod průběžně modernizuje a investuje tak do budoucnosti své automobilové výroby.
Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast výroby a logistiky, vysvětluje: „Srdečně blahopřeji k tomuto mimořádnému jubileu všem zaměstnancům závodu v Mladé Boleslavi. S 15 miliony automobilů je náš hlavní výrobní závod jedním z nosných pilířů úspěchu značky ŠKODA. Již po řadu let je tento závod díky své výrobě komponentů velice významný v rámci celého koncernu Volkswagen. Jubilejní vůz ŠKODA ENYAQ iV je zároveň i symbolem naší další cesty: kontinuálně digitalizujeme výrobu a důsledně realizujeme naší strategii elektromobility. Současně využíváme synergií v koncernovém výrobním svazku k tomu, abychom vyráběli moderní a atraktivní vozy, schopné nadchnout naše zákazníky po celém světě.“
Počátky výroby automobilů v Mladé Boleslavi sahají až do dob firmy Laurin & Klement, z níž později vzešla dnešní společnost ŠKODA AUTO. V roce 1905 se zakladatelé Václav Laurin a Václav Klement rozhodli ukončit výrobu jízdních kol a věnovat se pouze výrobě motocyklů a automobilů. Historické tovární haly, z nichž vyjel jako první automobil vůz Voiturette Typ A, dodnes stojí a již několik desítek let v nich sídlí ŠKODA Muzeum.
Hned naproti němu, na druhé straně silnice, se rozkládá moderní výrobní závod, v němž v současné době zhruba 29 100 zaměstnanců vyrábí šest modelových řad: ŠKODA FABIA, SCALA a OCTAVIA, stejně jako modelové řady kategorie SUV ŠKODA KAMIQ, KAROQ a model ENYAQ iV s čistě elektrickým pohonem. Pro výrobu modelu ŠKODA ENYAQ iV společnost ŠKODA AUTO přestavěla stávající výrobní linku a uzpůsobila jí pro montáž vozů na platformě MEB. Tato linka tak jako jediná v celém koncernu Volkswagen umožňuje paralelní výrobu modelů na bázi modulární elektrifikované platformy (MEB) a modulární platformy s příčně uloženým motorem (MQB). Od konce listopadu 2020 tu vedle modelu OCTAVIA a kompaktního SUV ŠKODA KAROQ vzniká také model ŠKODA ENYAQ iV s bateriovým pohonem.
Tato inovace je jen jedním z důmyslných příkladů průběžné modernizace výrobních závodů společnosti ŠKODA AUTO. Do popředí se přitom dostávají metody Průmyslu 4.0, projekty digitalizace a automatizace. Ještě před společnou výrobní linkou pro modely MQB a MEB automobilka například uvedla do provozu vysoce moderní lakovnu s kapacitou až 168 000 karoserií a vytvořila tak více než 650 nových pracovních míst. Na začátku roku 2021 otevřela ŠKODA AUTO v areálu mladoboleslavské továrny novou centrální pilotní halu pro práci na předsériových vozech a krátce předtím zahájilo svůj provoz také centrum pro výrobu testovacích nosičů a prototypů.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.