Škoda už vyrobila v Mladé Boleslavi 15 milionů aut

Škoda představila Enyaq Sportline iV, atraktivní, sportovní, dynamické, na baterii
Škoda představila Enyaq Sportline iV, atraktivní, sportovní, dynamické, na baterii, foto: Škoda Auto
AutoRoad.cz 5. března 2021 19:51
Sdílej:

Společnost ŠKODA AUTO oslavila ve svém domovském městě mimořádné jubileum, dnes sjel v jejím hlavním výrobním závodě z linky 15 miliontý automobil vyrobený v Mladé Boleslavi od roku 1905. Jubilejním vozem je ŠKODA ENYAQ iV. V roce 1905 zde průkopníci mobility Václav Klement a Václav Laurin vyjeli z tovární haly se svým prvním automobilem, modelem Voiturette A. Společnost ŠKODA AUTO svůj hlavní výrobní závod průběžně modernizuje a investuje tak do budoucnosti své automobilové výroby.

Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast výroby a logistiky, vysvětluje: „Srdečně blahopřeji k tomuto mimořádnému jubileu všem zaměstnancům závodu v Mladé Boleslavi. S 15 miliony automobilů je náš hlavní výrobní závod jedním z nosných pilířů úspěchu značky ŠKODA. Již po řadu let je tento závod díky své výrobě komponentů velice významný v rámci celého koncernu Volkswagen. Jubilejní vůz ŠKODA ENYAQ iV je zároveň i symbolem naší další cesty: kontinuálně digitalizujeme výrobu a důsledně realizujeme naší strategii elektromobility. Současně využíváme synergií v koncernovém výrobním svazku k tomu, abychom vyráběli moderní a atraktivní vozy, schopné nadchnout naše zákazníky po celém světě.“

Počátky výroby automobilů v Mladé Boleslavi sahají až do dob firmy Laurin & Klement, z níž později vzešla dnešní společnost ŠKODA AUTO. V roce 1905 se zakladatelé Václav Laurin a Václav Klement rozhodli ukončit výrobu jízdních kol a věnovat se pouze výrobě motocyklů a automobilů. Historické tovární haly, z nichž vyjel jako první automobil vůz Voiturette Typ A, dodnes stojí a již několik desítek let v nich sídlí ŠKODA Muzeum.

Hned naproti němu, na druhé straně silnice, se rozkládá moderní výrobní závod, v němž v současné době zhruba 29 100 zaměstnanců vyrábí šest modelových řad: ŠKODA FABIA, SCALA a OCTAVIA, stejně jako modelové řady kategorie SUV ŠKODA KAMIQ, KAROQ a model ENYAQ iV s čistě elektrickým pohonem. Pro výrobu modelu ŠKODA ENYAQ iV společnost ŠKODA AUTO přestavěla stávající výrobní linku a uzpůsobila jí pro montáž vozů na platformě MEB. Tato linka tak jako jediná v celém koncernu Volkswagen umožňuje paralelní výrobu modelů na bázi modulární elektrifikované platformy (MEB) a modulární platformy s příčně uloženým motorem (MQB). Od konce listopadu 2020 tu vedle modelu OCTAVIA a kompaktního SUV ŠKODA KAROQ vzniká také model ŠKODA ENYAQ iV s bateriovým pohonem.

Tato inovace je jen jedním z důmyslných příkladů průběžné modernizace výrobních závodů společnosti ŠKODA AUTO. Do popředí se přitom dostávají metody Průmyslu 4.0, projekty digitalizace a automatizace. Ještě před společnou výrobní linkou pro modely MQB a MEB automobilka například uvedla do provozu vysoce moderní lakovnu s kapacitou až 168 000 karoserií a vytvořila tak více než 650 nových pracovních míst. Na začátku roku 2021 otevřela ŠKODA AUTO v areálu mladoboleslavské továrny novou centrální pilotní halu pro práci na předsériových vozech a krátce předtím zahájilo svůj provoz také centrum pro výrobu testovacích nosičů a prototypů.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Xiaomi SU7 Ultra

Xiaomi SU7 Ultra v prodeji. Žlutého ďábla lze koupit za 1,7 milionu korun

Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.

Ekonomika
NISSAN

Fúze Nissan - Honda bude? Situace se mění

Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.

Testy aut
Škoda Octavia 4

Škoda Octavia Style 2.0 TDI – dieselový etalon mezi služebními vozy

Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?

Novinky
Audi A6 Avant (2025)

Nové Audi A6 Avant odhaleno. Skvělá aerodynamika, má diesel i šestiválec a nejmodernější technologie

Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.