Nová technologická vlajková loď BMW Group završuje intenzivní program ladění systémů pohonu a podvozku – elektromotory, pohon všech kol, technologie nabíjení, vysokonapěťové baterie a tepelný management dokončují zátěžový test v extrémně chladných podmínkách.
Rok před uvedením na trh postupuje proces vývoje sériového BMW iX podle plánu. Po představení finálního vzhledu BMW iX v rámci události #NEXTGen 2020 v Mnichově se prototypy nové technologické vlajkové lodi nyní chystají na závěrečné zimní testy na severu Skandinávie. Zátěžový test, který se koná za extrémních povětrnostních podmínek za polárním kruhem, slouží kromě jiného k jemnému doladění systémů pohonu a podvozku. Spolu s nimi procházejí náročnými testy při teplotách pod bodem mrazu také elektromotory, systém pohonu všech kol, technologie nabíjení vysokonapěťové baterie a tepelný management.
Ladění a testování zavádí prototypy BMW iX až do nejseverněji položených evropských zemí. Technologie pohonu BMW eDrive páté generace a systémy podvozku musí svou funkčnost a spolehlivost prokázat v obzvláště náročných silničních a povětrnostních podmínkách na opuštěných silnicích ve finském Laponsku a na Severním mysu na norském ostrově Magerøya. Během tohoto procesu testovací inženýři vyhodnocují především spolupráci systémů pohonu a podvozku na površích s nízkým koeficientem tření. Nezabezpečené trasy, zledovatělé silnice a pro testování speciálně připravené ledové plochy na okraji polárního kruhu nabízejí ideální podmínky pro přesné sladění regulace motorů, elektrického pohonu všech kol a systémů řízení odpružení až na samé hranici podélné a příčné dynamiky vozu.
BMW iX je prvním modelem postaveným na nové budoucí modulární platformě BMW Group. Od počátku byla koncipována pro čistě elektrickou mobilitu a díky nejnovější fázi vývoje technologie pohonu BMW eDrive, inteligentní lehké konstrukci a optimalizovaným aerodynamickým vlastnostem stanovuje nová měřítka v oblasti hospodárnosti mezi konkurenty kategorie prémiových automobilů SAV. Dva elektromotory podle současných výpočtů dohromady generují maximální výkon více než 370 kW/500 k. Nedílnou součástí zátěžových testů na Severním mysu je také finální naladění inteligentního systému pohonu všech kol BMW xDrive a adaptivní regulace obou z motorů, což kromě stability a trakce také dále zlepšuje hospodárnost BMW iX. Cílem vývoje je dosáhnout extrémně nízké kombinované spotřeby energie méně než 21 kWh na 100 kilometrů a dojezdu více než 600 kilometrů (vždy podle WLTP), což jsou hodnoty, které v této třídě nebývají typické.
Během zimních testů se musí komponenty technologie BMW eDrive vypořádat s velmi neobvyklými výzvami. Vysokonapěťové baterie a nabíjecí technologie jsou vystaveny extrémně nízkým venkovním teplotám. Rovněž displeje informující o úrovni nabití, dojezdu a provozním stavu, jakož i systém tepelného managementu, který neustále zajišťuje optimální provozní teplotu pohonného systému a vysokonapěťových baterií, prokazují svoji odolnost vůči extrémním teplotám pod bodem mrazu.
Náročný testovací program klade na prototypy BMW iX tak vysoké nároky, jakým nebudou muset čelit po celý svůj životní cyklus. Vyhodnocení všech výsledků testů a výsledné precizní doladění všech komponent pohonu a podvozku BMW iX v následujících měsících připraví cestu pro zahájení nové éry radosti z jízdy.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?