S pořízením nového auta souvisí i řada povinností. Povinné ručení, registrace vozidla či evidenční kontrola – to je jen část z toho, co vás čeká. Kde všechno vyřídit a proč byste neměli žádnou z těchto povinností odkládat? Přinášíme vám pět zásadních věcí, na které nezapomenout.
Povinné ručení a havarijní pojištění
Bez sjednaného povinného ručení byste ideálně neměli od prodejce vůbec odjíždět. Vyhnete se tak minimálně stresu z toho, že se vám něco hned během první jízdy přihodí. A víte, jak to dopadá, když člověk myslí na něco, co se zrovna nesmí stát.
Smlouvu povinného ručení i havarijního pojištění dnes už většinou pořídíte u samotného prodejce. Povinné ručení je sice důležitější a potřebujete ho už u registrace vozu, ale neodkládejte ani havarijní pojištění. To řeší i škody, za které můžete vy a nejsou hrazeny z povinného ručení. Pokud si pořizujete nové auto, tak si raději u pojištění připlaťte.
Pokud patříte mezi řidiče, kteří se nechtějí zdržovat všemi povinnostmi a rádi byste rovnou sedli k volantu, tak se můžete vydat cestou flexibilního pronájmu auta. Tuto službu v Česku nabízí společnost Driveto. „Za měsíční poplatek u nás řidič získá vše potřebné, od havarijního pojištění a povinného ručení až po pravidelný garanční servis, zimní i letní pneumatiky včetně jejich uskladnění. Řidič tak kromě nákupu pohonných hmot nemusí nic řešit,“ říká Adam Szabó, ředitel společnost Driveto.
Přepis vozidla
Další věc, kterou byste měli udělat ihned po nákupu automobilu, je jeho přepis na vaši osobu. Nový majitel auta má totiž povinnost do 10 dnů od nákupu navštívit registr vozidel. Přepis vozidla vyřídíte na kterémkoliv registru, bez ohledu na místo prodávajícího nebo kupujícího.
U přepisu s vámi nemusí být nutně původní majitel, stačí, když s sebou budete mít podepsanou plnou moc. Kromě toho rozhodně nezapomeňte na malý i velký technický průkaz, občanský průkaz, zelenou kartu, kupní smlouvu a protokol o provedení evidenční kontroly. Pokud si pořizujete zcela nové auto, tak vás nemine ani návštěva registru vozidel. S sebou si musíte vzít již zmíněné dokumenty, místo plné moci od předchozího majitele potřebujete ale doklad o nabytí vozidla v originále (faktura, kupní smlouva či leasingová smlouva).
Pokud kupujete ojeté auto, čeká na vás evidenční kontrola
Kupci nového vozu mají v tomto případě výhodu a tuto povinnost nemusí řešit. Pokud jste si ale udělali radost s ojetým autem, tak se nezapomeňte zastavit na evidenční kontrole.
Ta má za úkol zjistit, jestli skutečný stav ojetého automobilu souhlasí s údaji v technickém průkazu. Prohlídku vozidla vám udělají na počkání na kterékoliv stanici technické kontroly, kde také obdržíte protokol o evidenční kontrole.
Nechybí vám dětská sedačka nebo handsfree?
Miláčka na čtyřech kolech už máte zaparkovaného ve své garáži a přemýšlíte nad tím, co vám v něm ještě chybí? Zkusíme vám dát pár tipů, co si ještě pořídit. Kvalitní dětská sedačka je dnes již samozřejmostí, nikdo nechce ohrožovat zdraví svých dětí. Stejně tak určitě využijete například handsfree, pokud ho už ovšem nemáte zabudované v novém voze. A samozřejmě pamatujte i na další důležité věci jako autolékárničku, náhradní kolo, hever či startovací kabely.
Výbava automobilu se může u každého řidiče lišit, přeci jenom každý máme jiné potřeby. Své o tom ví i v Drivetu, kde se snaží vyhovět všem řidičům. „Najít ideální výbavu pro naše klienty je tak trochu alchymie. Některé věci ale upřednostňuje většina lidí. Jako běžnou věc berou řidiči například parkovací kameru, automatickou převodovku či vyhřívaná sedadla,“ říká Adam Szabó ze společnosti Driveto.
Pravidelný servis je základ
Návštěvy servisů nepatří zrovna k oblíbeným činnostem řidičů, i přesto ale není dobré je zanedbávat. S novým autem pochopitelně nemusíte do servisu tak často. U ojetého vozidla byste měli najít čas na pravidelnou prohlídku minimálně jednou za rok. Možná si říkáte, že stačí zajít až na kontrolu na STK, to už ale může být pozdě. Cena za výměnu brzd nebo tlumičů vás může nemile překvapit. Díky preventivní prohlídce můžete odhalit závadu hned na začátku a začít ji řešit včas.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.