S pořízením nového auta souvisí i řada povinností. Povinné ručení, registrace vozidla či evidenční kontrola – to je jen část z toho, co vás čeká. Kde všechno vyřídit a proč byste neměli žádnou z těchto povinností odkládat? Přinášíme vám pět zásadních věcí, na které nezapomenout.
Povinné ručení a havarijní pojištění
Bez sjednaného povinného ručení byste ideálně neměli od prodejce vůbec odjíždět. Vyhnete se tak minimálně stresu z toho, že se vám něco hned během první jízdy přihodí. A víte, jak to dopadá, když člověk myslí na něco, co se zrovna nesmí stát.
Smlouvu povinného ručení i havarijního pojištění dnes už většinou pořídíte u samotného prodejce. Povinné ručení je sice důležitější a potřebujete ho už u registrace vozu, ale neodkládejte ani havarijní pojištění. To řeší i škody, za které můžete vy a nejsou hrazeny z povinného ručení. Pokud si pořizujete nové auto, tak si raději u pojištění připlaťte.
Pokud patříte mezi řidiče, kteří se nechtějí zdržovat všemi povinnostmi a rádi byste rovnou sedli k volantu, tak se můžete vydat cestou flexibilního pronájmu auta. Tuto službu v Česku nabízí společnost Driveto. „Za měsíční poplatek u nás řidič získá vše potřebné, od havarijního pojištění a povinného ručení až po pravidelný garanční servis, zimní i letní pneumatiky včetně jejich uskladnění. Řidič tak kromě nákupu pohonných hmot nemusí nic řešit,“ říká Adam Szabó, ředitel společnost Driveto.
Přepis vozidla
Další věc, kterou byste měli udělat ihned po nákupu automobilu, je jeho přepis na vaši osobu. Nový majitel auta má totiž povinnost do 10 dnů od nákupu navštívit registr vozidel. Přepis vozidla vyřídíte na kterémkoliv registru, bez ohledu na místo prodávajícího nebo kupujícího.
U přepisu s vámi nemusí být nutně původní majitel, stačí, když s sebou budete mít podepsanou plnou moc. Kromě toho rozhodně nezapomeňte na malý i velký technický průkaz, občanský průkaz, zelenou kartu, kupní smlouvu a protokol o provedení evidenční kontroly. Pokud si pořizujete zcela nové auto, tak vás nemine ani návštěva registru vozidel. S sebou si musíte vzít již zmíněné dokumenty, místo plné moci od předchozího majitele potřebujete ale doklad o nabytí vozidla v originále (faktura, kupní smlouva či leasingová smlouva).
Pokud kupujete ojeté auto, čeká na vás evidenční kontrola
Kupci nového vozu mají v tomto případě výhodu a tuto povinnost nemusí řešit. Pokud jste si ale udělali radost s ojetým autem, tak se nezapomeňte zastavit na evidenční kontrole.
Ta má za úkol zjistit, jestli skutečný stav ojetého automobilu souhlasí s údaji v technickém průkazu. Prohlídku vozidla vám udělají na počkání na kterékoliv stanici technické kontroly, kde také obdržíte protokol o evidenční kontrole.
Nechybí vám dětská sedačka nebo handsfree?
Miláčka na čtyřech kolech už máte zaparkovaného ve své garáži a přemýšlíte nad tím, co vám v něm ještě chybí? Zkusíme vám dát pár tipů, co si ještě pořídit. Kvalitní dětská sedačka je dnes již samozřejmostí, nikdo nechce ohrožovat zdraví svých dětí. Stejně tak určitě využijete například handsfree, pokud ho už ovšem nemáte zabudované v novém voze. A samozřejmě pamatujte i na další důležité věci jako autolékárničku, náhradní kolo, hever či startovací kabely.
Výbava automobilu se může u každého řidiče lišit, přeci jenom každý máme jiné potřeby. Své o tom ví i v Drivetu, kde se snaží vyhovět všem řidičům. „Najít ideální výbavu pro naše klienty je tak trochu alchymie. Některé věci ale upřednostňuje většina lidí. Jako běžnou věc berou řidiči například parkovací kameru, automatickou převodovku či vyhřívaná sedadla,“ říká Adam Szabó ze společnosti Driveto.
Pravidelný servis je základ
Návštěvy servisů nepatří zrovna k oblíbeným činnostem řidičů, i přesto ale není dobré je zanedbávat. S novým autem pochopitelně nemusíte do servisu tak často. U ojetého vozidla byste měli najít čas na pravidelnou prohlídku minimálně jednou za rok. Možná si říkáte, že stačí zajít až na kontrolu na STK, to už ale může být pozdě. Cena za výměnu brzd nebo tlumičů vás může nemile překvapit. Díky preventivní prohlídce můžete odhalit závadu hned na začátku a začít ji řešit včas.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.