Čtyři soutěžní vozy přivezl otrokovický tým KIT Racing na další letošní podnik v rally, jímž byla Kowax ValMez Rally 2020. S poháry domů se ovšem vracela pouze dvojice Lukáš Matěna – Pavel Zalabák, která dokončila dvoudenní soutěž na 17. místě absolutně a ve třídě produkčních vozů nenašla přemožitele.
Druhý díl letošního domácího zkráceného seriálu „velkého“ i spritového mistráku se odjel na začátku srpna v okolí Valašského Meziříčí. Startovní listina čítala 107 soudobých a 20 historických vozidel. V obou těchto kategoriích měl zastoupení i KIT Racing. Po nevydařené Bohemia rally si chtěl spravit závodnickou chuť na Valašsku Vlastimil Neumann, který do rally vyrazil společně s Martinem Hlavatým a modrobílým Fordem Escort RS Cosworth. A posádka začala hezky od podlahy, když ovládla první rychlostní zkoušku. Také na druhé RZ, kterou byla „Lešná“ byl Neumann nejrychlejší, ale zde mu k dobrému času „dopomohl“ i nesprávně projetý retardér, za což pochopitelně přišla půlminutová penalizace. Posádka tím pádem přepustila vedení Tomáši Engemu, ale boj o vítězství nevzdávala. Třetí nejrychlejší čas v řadě přišel na Bystřičce a dvojice Neumann – Hlavatý, šla opět na vedoucí příčku. Závěrečná zkouška první sekce se odjela na kopřivnickém polygonu, kde hrubý asfalt doslova „žere“ pneumatiky. Neumann tuto zkoušku odjel na jistotu a byť zajel třetí čas a v pořadí klesl opět na druhé místo, na Engeho ztrácel necelé tři vteřiny. Následně přišla v servisu obvyklá hecovačka od obou posádek a šlo se znovu závodit. Druhý průjezd RZ Fulnek vyšel lépe Neumannovi a čas jej dostal zpět do vedení. Další zkouška byla po havárii posádky startující před kategorii Historik zrušena a do konce soutěže zbývaly závěrečné dvě erzety. Cíl „Bystřičky“ ovšem Neumann s Hlavatým neproťali. „Moc jsem se na Valašku těšil. Je až s podivem, že to je pro mne téměř domácí soutěž, ale doposud jsem zde nestartoval. Po Bohemce jsme Ford pečlivě připravovali a poškozené díly poslali do Anglie na revizi. V soutěži jsme začali dobře. Na dvojce jsme sice díky velkému nasazení špatně projeli retardér, ale pořád byla příjemnější půl minutová penalizace, jak poškozené auto o balíky slámy. Jeli jsme si své tempo a jízdou se bavili. To vše až do druhého průjezdu okolo přehrady Bystřička. Ve sjezdu k přehradě mi najednou zůstala v ruce páka řazení. To vše na sedmý rychlostní stupeň při rychlosti okolo 180 km/hod. Auto jsem odstavil do únikové zóny ve vracáku, a po nacvaknutí menšího kvaltu jsem se vydal zpět do servisu. Je to škoda, neboť z prvního místa se těžce odstupuje,“ podělil se o dojmy ze závodu Vlastimil Neumann.
Mezi soudobými vozy měl tým trojí zastoupení. S Mitsubishi Lancer EVO IX startovala na Valašce dvojice Lukáš Matěna – Pavel Zalabák. Ve třídě 3 se sešly pouhé tři vozy a tak Lukáš hledal soupeře i v jiných třídách. V úvodu rally sváděl Matěna pěkný souboj s Pavlem Ševčíkem, ale zlínský jezdec po čtvrté zkoušce ze závodu odstoupil. Ve zbývajících rychlostních zkouškách měl královohradečák ve třídě jediného soupeře, Adama Fabriku. Vzájemně si ani jeden ze soupeřů nedaroval ani metr zkoušky a přetahovali se ve vítězných zkouškách. Nakonec jich měl Lukáš Matěna na svém kontě šest oproti sedmi Adama Fabriky. Po závěrečné rychlostní zkoušce byl lepší Matěna o 20,5 vteřiny. Vedle vítězství ve třídě 3 se posádka Matěna – Zalabák umístila 17.místě.
Umístění na bedně držela v průběhu rally i dvojice Lumír Firla – Michal Večerka startující s Peugeotem 208 R2. Třída 6, potažmo RC4 byla nejpočetněji obsazenou třídou v rally, kdy na startu stanulo hned 25 posádek. Lumír vyrovnanými výkony dokončil první sobotní sekci rychlostních zkoušek na čtvrtém místě ve třídě a mezi dvoukolkami byl osmý. Do konce první etapy zbývaly čtyři erzety, které Firlovi nevyšly dle jeho předpokladů a v průběžném pořadí ve třídě klesl o dvě příčky. Výrazně vylepšit výsledek chtěl jezdec z Orlové v neděli a dařilo se mu. To už sice nejely některé posádky bodující do sprintu, ale nijak tento moment nesnižoval kvality bojů ve třídě. Firla se dostal dvěma rychlými časy na průběžnou druhou příčku a toto postavení si držel téměř celou neděli. Na průběžně vedoucího Stříteského ztrácel Lumír dost, ale odstup před Lukašíkem a Brožem si pečlivě hlídal. V závěrečném servisu se pokusila posádka zariskovat a zkusit urvat alespoň jeden nejrychlejší čas. Proto zvolila variantu vzít palivo na samé hranici a to se nevyplatilo. „Nejprve musím smeknout klobouk před pořadateli, v jakých podmínkách dokázali vytvořit skvělou soutěž. Vše fungovalo perfektně a počasí nám přálo. Oproti našemu prvnímu startu jsem byl spokojený s rozpisem a vše klapalo jak má. Nálada v týmu perfektní, stejně tak byl bezvadně připravený i Peugeot. V samotném závodě jsme se snažili držet mladých dravců, což se nám dařilo až na jednoho. Dominik opět prokázal svou rychlost a všem doslova naděloval. Samozřejmě, že takovému soupeři se chce každý vyrovnat a nejinak tomu bylo i u nás. Chtěli jsme se mu co nejvíce přiblížit a hledali přebytečné kila. To se nám ovšem vymstilo, neboť na přejezdu zrušené rychlostní zkoušky auto najednou přestalo jet. Z druhého místa ve třídě se špatně odstupuje. Holt je to sport,“ přiblížil atmosféru závodů Lumír Firla, jenž v době odstoupení figuroval na čtvrtém místě mezi dvoukolkami.
Cíl závodu nespatřil ani druhý Peugeot 208 R2 otrokovického týmu, ve kterém seděla dvojice Filip Šipoš – Zuzana Plšková. Pro slovenského mladíka to byl druhý start v rally a tak byl pro něj důležitý každý najetý kilometr. Po první etapě držela smíšená posádka průběžnou 12. příčku ve třídě 6 a mezi dvoukolkami byla klasifikována na o pět míst níže. Filipovi se dařilo zdolávat ostré kilometry i v neděli. Nejlépe se mu zadařil druhý průjezd RZ Tatra, kde zajel osmý čas ve dvoukolkách. I to jej možná hodně nabudilo do další zkoušky. Tady ale snahu mladého jezdce zhatily vytahané nečistoty na trati a následná lehká havárie. „Pokud odečtu nehodu, kterou jsme měli na předposlední erzetě v neděli, tak jsme měli krásný víkend. Oproti Bohemce byly rychlostní zkoušky o dost rychlejší a z mého zábavnější. Celý víkend jsem si velmi užíval. Počasí bylo až moc krásné a nejenom my jsme měli v autě saunu, ale dalo se to zvládnout. Určitě jsme nebyli spoustu nových zkušeností a již nyní se těšíme na další závod, kterým bude sprint ve Vyškově. Děkuji celému týmu za super odvedenou práci po celý víkend. Doufám, že se na mě nezlobí, že jsem jim přidělal extra práci navíc. Díky patří i Zuzce za perfektní navigování, kamarádům a rodině, která nás podporuje. Zvláštní díky pak patří fanouškům rally, kteří nás po havárii otočili zpět na kola. Uvidíme se ve Vyškově,“ uvedl k Valmez rally Filip Šipoš.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.