Václav Pech ve voze Ford Focus WRC ovládl úvodní etapu KOWAX ValMez Rally 2020, druhý díl Sonax mistrovství republiky v automobilových soutěžích. V dechberoucím souboji porazil úřadující šampiona Jana Kopeckého o 4,3 vteřiny.
Pech se od začátku usadil na čele, Kopecký ho marně zkoušel předstihnout. Lídr ovládl pět testů, přičemž jednou zajel totožný čas jako jeho rival. Těžil zejména z testů Fulnek a Tatra, kde získal rozhodující náskok. Naopak Kopecký zazářil na druhé Lešné.
Neméně zajímavá je bitva o poslední ze stupňů vítězů. Třetí příčku udržel od úvodní erzety Jan Černý, jenže nakonec neodolal ataku Filipa Mareše, který etapu zakončil s náskokem 0,8 vteřiny.
Součástí sobotního programu byl také KOWAX Rallysprint, druhý díl Liqui Moly Rallysprint Série. Poměrně suverénně si vedl Jan Dohnal, který vyhrál s více než půlminutovým náskokem. Mnohem dramatičtější podívaná se odehrála za ním. Druhý nakonec skončil René Dohnal. Třetí byl Dominik Stříteský, který se na tuto příčku vyhoupl v odpolední sekci
Ohlasy jezdců po 1. etapě:
Václav Pech: „Nevím, jak to popsat, je to super sport a přesně proto to děláme. Je to srovnané, jsou to nervy a záleží na tom, kdo to ustojí do konce. Na Lešné jsem zvolnil trochu moc kvůli lesklému a rozteklému asfaltu, v závěru na polygonu se nám zase dařilo.“
Jan Kopecký: „Dnešek hodnotím skvěle. Jeli jsme špičkově, auto funguje parádně, hrajeme si s tím. Jedeme maximum, víc to nešlo, jsme na druhém místě. Zatím spíš hrajeme druhé housle, to se nedá nic dělat. Tak to někdy je. Všichni víme, že Vašek je špičkový šofér, který dokáže využít jakoukoliv techniku. Taky předvádí špičkový výkon. Hodně mě to baví, připadám si jako s Lukjaňukem na Barumce. Zítra ze sebe vydáme maximum, ale když se člověk podívá na skladbu erzet, musí být realistický.“
Filip Mareš: „Začátek první sekce byl rozpačitý, nebyl jsem se svým výkonem spokojený. Naštěstí po obědě to bylo výrazně lepší. Závěr etapy pro mě byl pozitivní. Ze svezení jsem měl radost. Doufám, že zítra se mi podaří přidat.“
Jan Černý: „První polovina dnešní etapy byla vydařená, teď už se nám nedařilo tak moc. Ale jede se nám celkově dobře.“
Miroslav Jakeš: „Ráno bylo dobré, po obědě horší. Měl jsem tvrdá kola, protože jsem myslel, že to bude lepší. Ale nebylo. Erzety byly kratší, stačila by ta co ráno. Posun výš už hratelný není. Pokud někdo ze soupeřů neudělá chybu, není šance stáhnout deset vteřin.“
Petr Semerád: „Jsme spokojení, jsme v cíli sobotní etapy, což je zároveň rallysprint a to jsou pro nás cenné body. Celkově to odpovídá naší výkonnosti. Ze začátku jsme jeli se špičkou, bojovali jsme s Marešem a Jakešem, ale teď odpoledne už jsme nedokázali zajet takové časy.“
Albert von Thurn und Taxis: „Mám za sebou velice dobrý den. Zajížděli jsme konstantní časy v Top 10. První rundu jsme zvládli výborně, ve druhé jsme se o moc nezlepšili časově, s jízdou jako takovou jsem byl spokojený. Doufám, že v neděli udržíme rychlost i konzistenci.“
Karel Trněný: „Přihlásili jsme se jenom na sprint, tak jsme sprintovali. Ze začátku jsme se cítili dobře, na posledních dvou nás ale dva soupeři přeskočili. Takže s výsledkem nemůže být úplná spokojenost, ale s výkonem jo. Se starším fordem už to nebude asi šlágr. Vložky jsou krásné, jsme rádi, že se tady vůbec jede.“
Jan Jelínek: „Jsme v cíli první etapy a svezli jsme se zatím pěkně. RZ jsou tady hodně rychlé, Bystřička je krásná a víc se mi asi líbí tady to motání na polygonu než rychlá Lešná. Tam je hodně změklý asfalt a na tom se hůř brzdí.“
Jan Dohnal: „Cítím se jako v sauně, je to dobrá odtučňovací kůra. Přesně to potřebuju. Zdejší rychlejší tratě nejsou pro toto auto ideální, ale jsem rád, že se vůbec jede. Před pořadateli smekám, že v těžké covidové době dali dohromady závod. V našem výkonu nějaké chyby byly, ale jinak jsem spokojený. Mlaďasy za sebou se snažím hlídat. Jsou dobří a snaží že.“
René Dohnal: „Jsem plný rozporuplných pocitů z polygonu. Teď odpoledne jsme dali tvrdší pneumatiky, ale to nebyla dobrá volba, hodně to klouzalo a nejel jsem jistě. Celkově spokojenost.“
Dominik Stříteský: „Z naší strany to hodnotím kladně, drželi jsme tempo s ostatními. Myslím, že výsledek není nejhorší, když vezmu, že vozy s turbem jsou o generaci dál. Uvidíme, jak nám to půjde během zítřejší etapy, rallysprint hodnotím jako úspěšný.“
Informačním kanálem KOWAX ValMez Rally a KOWAX Rallysprintu 2020 je internetová stránka www.valasskarally.cz. Informace k soutěži lze získat rovněž na facebookovém profilu soutěže Valašská Rally ValMez.
Evžen Gargulák
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.