Václav Pech ve voze Ford Focus WRC ovládl úvodní etapu KOWAX ValMez Rally 2020, druhý díl Sonax mistrovství republiky v automobilových soutěžích. V dechberoucím souboji porazil úřadující šampiona Jana Kopeckého o 4,3 vteřiny.
Pech se od začátku usadil na čele, Kopecký ho marně zkoušel předstihnout. Lídr ovládl pět testů, přičemž jednou zajel totožný čas jako jeho rival. Těžil zejména z testů Fulnek a Tatra, kde získal rozhodující náskok. Naopak Kopecký zazářil na druhé Lešné.
Neméně zajímavá je bitva o poslední ze stupňů vítězů. Třetí příčku udržel od úvodní erzety Jan Černý, jenže nakonec neodolal ataku Filipa Mareše, který etapu zakončil s náskokem 0,8 vteřiny.
Součástí sobotního programu byl také KOWAX Rallysprint, druhý díl Liqui Moly Rallysprint Série. Poměrně suverénně si vedl Jan Dohnal, který vyhrál s více než půlminutovým náskokem. Mnohem dramatičtější podívaná se odehrála za ním. Druhý nakonec skončil René Dohnal. Třetí byl Dominik Stříteský, který se na tuto příčku vyhoupl v odpolední sekci
Ohlasy jezdců po 1. etapě:
Václav Pech: „Nevím, jak to popsat, je to super sport a přesně proto to děláme. Je to srovnané, jsou to nervy a záleží na tom, kdo to ustojí do konce. Na Lešné jsem zvolnil trochu moc kvůli lesklému a rozteklému asfaltu, v závěru na polygonu se nám zase dařilo.“
Jan Kopecký: „Dnešek hodnotím skvěle. Jeli jsme špičkově, auto funguje parádně, hrajeme si s tím. Jedeme maximum, víc to nešlo, jsme na druhém místě. Zatím spíš hrajeme druhé housle, to se nedá nic dělat. Tak to někdy je. Všichni víme, že Vašek je špičkový šofér, který dokáže využít jakoukoliv techniku. Taky předvádí špičkový výkon. Hodně mě to baví, připadám si jako s Lukjaňukem na Barumce. Zítra ze sebe vydáme maximum, ale když se člověk podívá na skladbu erzet, musí být realistický.“
Filip Mareš: „Začátek první sekce byl rozpačitý, nebyl jsem se svým výkonem spokojený. Naštěstí po obědě to bylo výrazně lepší. Závěr etapy pro mě byl pozitivní. Ze svezení jsem měl radost. Doufám, že zítra se mi podaří přidat.“
Jan Černý: „První polovina dnešní etapy byla vydařená, teď už se nám nedařilo tak moc. Ale jede se nám celkově dobře.“
Miroslav Jakeš: „Ráno bylo dobré, po obědě horší. Měl jsem tvrdá kola, protože jsem myslel, že to bude lepší. Ale nebylo. Erzety byly kratší, stačila by ta co ráno. Posun výš už hratelný není. Pokud někdo ze soupeřů neudělá chybu, není šance stáhnout deset vteřin.“
Petr Semerád: „Jsme spokojení, jsme v cíli sobotní etapy, což je zároveň rallysprint a to jsou pro nás cenné body. Celkově to odpovídá naší výkonnosti. Ze začátku jsme jeli se špičkou, bojovali jsme s Marešem a Jakešem, ale teď odpoledne už jsme nedokázali zajet takové časy.“
Albert von Thurn und Taxis: „Mám za sebou velice dobrý den. Zajížděli jsme konstantní časy v Top 10. První rundu jsme zvládli výborně, ve druhé jsme se o moc nezlepšili časově, s jízdou jako takovou jsem byl spokojený. Doufám, že v neděli udržíme rychlost i konzistenci.“
Karel Trněný: „Přihlásili jsme se jenom na sprint, tak jsme sprintovali. Ze začátku jsme se cítili dobře, na posledních dvou nás ale dva soupeři přeskočili. Takže s výsledkem nemůže být úplná spokojenost, ale s výkonem jo. Se starším fordem už to nebude asi šlágr. Vložky jsou krásné, jsme rádi, že se tady vůbec jede.“
Jan Jelínek: „Jsme v cíli první etapy a svezli jsme se zatím pěkně. RZ jsou tady hodně rychlé, Bystřička je krásná a víc se mi asi líbí tady to motání na polygonu než rychlá Lešná. Tam je hodně změklý asfalt a na tom se hůř brzdí.“
Jan Dohnal: „Cítím se jako v sauně, je to dobrá odtučňovací kůra. Přesně to potřebuju. Zdejší rychlejší tratě nejsou pro toto auto ideální, ale jsem rád, že se vůbec jede. Před pořadateli smekám, že v těžké covidové době dali dohromady závod. V našem výkonu nějaké chyby byly, ale jinak jsem spokojený. Mlaďasy za sebou se snažím hlídat. Jsou dobří a snaží že.“
René Dohnal: „Jsem plný rozporuplných pocitů z polygonu. Teď odpoledne jsme dali tvrdší pneumatiky, ale to nebyla dobrá volba, hodně to klouzalo a nejel jsem jistě. Celkově spokojenost.“
Dominik Stříteský: „Z naší strany to hodnotím kladně, drželi jsme tempo s ostatními. Myslím, že výsledek není nejhorší, když vezmu, že vozy s turbem jsou o generaci dál. Uvidíme, jak nám to půjde během zítřejší etapy, rallysprint hodnotím jako úspěšný.“
Informačním kanálem KOWAX ValMez Rally a KOWAX Rallysprintu 2020 je internetová stránka www.valasskarally.cz. Informace k soutěži lze získat rovněž na facebookovém profilu soutěže Valašská Rally ValMez.
Evžen Gargulák
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.