Václav Pech ve voze Ford Focus WRC ovládl úvodní etapu KOWAX ValMez Rally 2020, druhý díl Sonax mistrovství republiky v automobilových soutěžích. V dechberoucím souboji porazil úřadující šampiona Jana Kopeckého o 4,3 vteřiny.
Pech se od začátku usadil na čele, Kopecký ho marně zkoušel předstihnout. Lídr ovládl pět testů, přičemž jednou zajel totožný čas jako jeho rival. Těžil zejména z testů Fulnek a Tatra, kde získal rozhodující náskok. Naopak Kopecký zazářil na druhé Lešné.
Neméně zajímavá je bitva o poslední ze stupňů vítězů. Třetí příčku udržel od úvodní erzety Jan Černý, jenže nakonec neodolal ataku Filipa Mareše, který etapu zakončil s náskokem 0,8 vteřiny.
Součástí sobotního programu byl také KOWAX Rallysprint, druhý díl Liqui Moly Rallysprint Série. Poměrně suverénně si vedl Jan Dohnal, který vyhrál s více než půlminutovým náskokem. Mnohem dramatičtější podívaná se odehrála za ním. Druhý nakonec skončil René Dohnal. Třetí byl Dominik Stříteský, který se na tuto příčku vyhoupl v odpolední sekci
Ohlasy jezdců po 1. etapě:
Václav Pech: „Nevím, jak to popsat, je to super sport a přesně proto to děláme. Je to srovnané, jsou to nervy a záleží na tom, kdo to ustojí do konce. Na Lešné jsem zvolnil trochu moc kvůli lesklému a rozteklému asfaltu, v závěru na polygonu se nám zase dařilo.“
Jan Kopecký: „Dnešek hodnotím skvěle. Jeli jsme špičkově, auto funguje parádně, hrajeme si s tím. Jedeme maximum, víc to nešlo, jsme na druhém místě. Zatím spíš hrajeme druhé housle, to se nedá nic dělat. Tak to někdy je. Všichni víme, že Vašek je špičkový šofér, který dokáže využít jakoukoliv techniku. Taky předvádí špičkový výkon. Hodně mě to baví, připadám si jako s Lukjaňukem na Barumce. Zítra ze sebe vydáme maximum, ale když se člověk podívá na skladbu erzet, musí být realistický.“
Filip Mareš: „Začátek první sekce byl rozpačitý, nebyl jsem se svým výkonem spokojený. Naštěstí po obědě to bylo výrazně lepší. Závěr etapy pro mě byl pozitivní. Ze svezení jsem měl radost. Doufám, že zítra se mi podaří přidat.“
Jan Černý: „První polovina dnešní etapy byla vydařená, teď už se nám nedařilo tak moc. Ale jede se nám celkově dobře.“
Miroslav Jakeš: „Ráno bylo dobré, po obědě horší. Měl jsem tvrdá kola, protože jsem myslel, že to bude lepší. Ale nebylo. Erzety byly kratší, stačila by ta co ráno. Posun výš už hratelný není. Pokud někdo ze soupeřů neudělá chybu, není šance stáhnout deset vteřin.“
Petr Semerád: „Jsme spokojení, jsme v cíli sobotní etapy, což je zároveň rallysprint a to jsou pro nás cenné body. Celkově to odpovídá naší výkonnosti. Ze začátku jsme jeli se špičkou, bojovali jsme s Marešem a Jakešem, ale teď odpoledne už jsme nedokázali zajet takové časy.“
Albert von Thurn und Taxis: „Mám za sebou velice dobrý den. Zajížděli jsme konstantní časy v Top 10. První rundu jsme zvládli výborně, ve druhé jsme se o moc nezlepšili časově, s jízdou jako takovou jsem byl spokojený. Doufám, že v neděli udržíme rychlost i konzistenci.“
Karel Trněný: „Přihlásili jsme se jenom na sprint, tak jsme sprintovali. Ze začátku jsme se cítili dobře, na posledních dvou nás ale dva soupeři přeskočili. Takže s výsledkem nemůže být úplná spokojenost, ale s výkonem jo. Se starším fordem už to nebude asi šlágr. Vložky jsou krásné, jsme rádi, že se tady vůbec jede.“
Jan Jelínek: „Jsme v cíli první etapy a svezli jsme se zatím pěkně. RZ jsou tady hodně rychlé, Bystřička je krásná a víc se mi asi líbí tady to motání na polygonu než rychlá Lešná. Tam je hodně změklý asfalt a na tom se hůř brzdí.“
Jan Dohnal: „Cítím se jako v sauně, je to dobrá odtučňovací kůra. Přesně to potřebuju. Zdejší rychlejší tratě nejsou pro toto auto ideální, ale jsem rád, že se vůbec jede. Před pořadateli smekám, že v těžké covidové době dali dohromady závod. V našem výkonu nějaké chyby byly, ale jinak jsem spokojený. Mlaďasy za sebou se snažím hlídat. Jsou dobří a snaží že.“
René Dohnal: „Jsem plný rozporuplných pocitů z polygonu. Teď odpoledne jsme dali tvrdší pneumatiky, ale to nebyla dobrá volba, hodně to klouzalo a nejel jsem jistě. Celkově spokojenost.“
Dominik Stříteský: „Z naší strany to hodnotím kladně, drželi jsme tempo s ostatními. Myslím, že výsledek není nejhorší, když vezmu, že vozy s turbem jsou o generaci dál. Uvidíme, jak nám to půjde během zítřejší etapy, rallysprint hodnotím jako úspěšný.“
Informačním kanálem KOWAX ValMez Rally a KOWAX Rallysprintu 2020 je internetová stránka www.valasskarally.cz. Informace k soutěži lze získat rovněž na facebookovém profilu soutěže Valašská Rally ValMez.
Evžen Gargulák
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.