Do nové sezóny vstoupil v Mladé Boleslavi i otrokovický KIT Racing. Do města automobilů přivezl čtyři vozy – Ford Escort RS Cosworth, Mitsubishi Lancer EVO IX a dvě lvíčata Peugeot 208 R2.
V týmovém ohlédnutí začněme v kategorii historik. Fanouškům rally je tedy jasné, že první slovo dostane šéf týmu Vlastimil Neumann. Fryštácký jezdec po dlouhé pauze neudělal žádnou změnu a tak jak loňskou sezónu dokončil, tak nastartoval i tu letošní. Na sedadlo spolujezdce usedl „obrázek“ Martin Hlavatý a posádka měla k dispozici modrobílého forda. Městskou rychlostní zkoušku zvládla dvojice velmi dobře, když ji pojala stylem „bokem vpřed a rovně ani metr“. Taková jízda se jistě divákům líbila a užívali si ji i Vlastík s Martinem. Nejrychlejší čas na erzetě byl příslibem dalšího pěkného svezení. Na druhé zkoušce soutěže ovšem Neumann zajel „až“ třetí čas a nabral ztrátu více jak 13 vteřin. Ne že by soupeři jeli tak špatně… Oni jeli dobře, ale na vině byla špatná volba pneumatik. Posádka dokončila na mokrých gumách suchou část závodu, a i když se snažila, odstup od vedoucí příčky pomalu narůstal. Po první sekci rychlostních zkoušek figurovala dvojice Neumann – Hlavatý na 2. místě absolutní klasifikace historiků se ztrátou 22 vteřin. V servisu mechanici obuli správné pneumatiky a Vlastík s Martinem boj o vedení v soutěži nevzdávali. Ale soutěžní escort odjel pouze dvě erzety. „Během dlouhé zimní přestávky jsme se pečlivě připravovali na novou sezónu. Přestávka ovšem byla hodně dlouhá a my jsme lehce zlenivěli. Bylo to dané tím, že jsme měli spoustu práce okolo příprav civilních vozů. Nicméně na Bohemku jsme se velice těšili. Už páteční svezení v Sosnové bylo super a dávalo nám skvělou motivaci do závodu. Sobotní městskou erzetu jsme projeli v klidu a na jistotu, neboť to docela klouzalo. Po rozehřátí jsme v servisu řešili otázku, jaký druh pneumatik zvolit. Po loňské zkušenosti, kdy jsme na slicku absolvovali mokrý závod a tím pádem jsme si během zkoušek užili mnoho nechtěných adrenalinových situací, jsme se rozhodli, že letos vsadíme na jistotu a dáme mokré gumy. Jenomže 90 % erzet se jelo na suchu a já si hodně rychle uvědomil, že i letos padla špatná volba. Soupeři nám odskočili na téměř půlminutový odstup. V servisu jsme obuli slicky a vydali se ztrátu stáhnout. Už na přejezdu k erzetám jsme cítili v autě divný zápach, který měla na svědomí přehřívající se kabeláž. Šestá zkouška ještě šla, ale na další byl cítit i benzín, a to nevěstilo nic dobrého. Až později jsme zjistili, že na jednom ze skoků se po dopadu prosekla hadice od paliva. S unikajícím palivem pod zadkem a doutnající kabeláží se závodit nedá a oběma nám bylo docela nevolno. Proto jsme se rozhodli vůz odstavit a závod nedokončit. Nyní nás čeká oprava poškozených dílů a příprava na Valašku, kde se chceme vrátit v plné kondici,“ popsal sled dění v závodě Vlastimil Neumann.
To, co se nepodařilo Neumannovi s Hlavatým, se povedlo ostatním zástupcům KIT Racingu. Lukáš Matěna s Pavlem Zalabákem zůstali rovněž věrni „svému nářadí“ a do Mladé Boleslavi přivezli červenobílé mitsubishi deváté evoluční řady. Správní fanoušci rally ví, že toto auto spadá do třídy 3 a těch se sešlo na startu pět. Inu doba, kdy „Myšáci“ a „Suba“ dominovaly startovním listinám, je pryč, nic to ale neubírá jezdcům v jejich nasazení porvat se s časem a soupeři. Lukáš s Pavlem vstoupili výborně do soutěže, když zajeli nejrychlejší čas ve třídě na městské rychlostní zkoušce. Vedení si udrželi kluci ještě jednu zkoušku, ale od třetí erzety se dostal do čela domácí Petr Hrobský a posádce KIT Racingu pomalu ujížděl. V polovině sobotní etapy držel Matěna průběžnou druhou příčku ve třídě se ztrátou půl minuty na lídra. Po první etapě Lukáš s Pavlem byli i nadále stříbrní ve třídě a v absolutní klasifikaci pak 26. Druhá etapa vyšla Královéhradečákovi lépe, když zajel čtyři nejrychlejší časy třídy. Kluky jistě velmi těší vítězství ve třídě na nejdelší zkoušce soutěže, 21,6 km dlouhé RZ Radostín, v obou průjezdech. Ještě před poslední RZ měl Matěna ztrátu na Petra Hrobského, lídra třídy, více než minutu. Závěrečná, městská rychlostní zkouška lehce závod zdramatizovala. Hrobský dojížděl erzetu s porouchanou převodovkou a na zkoušce ztratil 52 vteřin. Po odjetí všech osmnácti zkoušek ztrácel Matěna na Hrobského v cíli 15,1 vteřiny. Vedle stříbra ve třídě obsadila posádka KIT Racingu 24. příčku a v hodnocení MČR pak příčku 19.
V Mladé Boleslavi se představili i Lumír Firla s Michalem Večerkou. Jezdce z Orlové už si zvykáme vídat v Peugeotu 208 R2 a na Bohemce tomu nebylo jinak. Ve třídě 6 se sešlo na startu 16 posádek. Městskou zkoušku zajela posádka na jistotu, ale hned na další zkoušce pěkně poškádlila své soupeře druhým časem ve třídě 6. V průběhu první etapy ještě jednou Lumír s Michalem obsadili „bednu“ na erzetě a na jejím konci byli klasifikováni na pěkném třetím místě ve třídě, 5. místě ve dvoukolkách a v absolutním pořadí patřila posádce 30. příčka. Také v neděli zajížděl Firla vyrovnané výkony, nicméně neodolal tlaku mladého dravce Dominika Stříteského a klesl na čtvrtou příčku. Toto postavení si Lumír s Michalem udrželi až na cílovou rampu. Vedle nepopulární „brambory“ ve třídě 6 patří klukům šestá pozice ve dvoukolkách, 31. pozice v absolutní klasifikaci a v rámci MČR dosáhla posádka na 25. místo. „Dlouho jsem v závodním autě pořádně neseděl, a tak jsem měl zpočátku docela smíšené pocity, zda jsem nezapomněl závodit. Proto jsme šli do závodu s jistým respektem, ale postupně jsme zrychlovali. Výsledek mohl být i lepší, neboť jsem lehce prokaučoval rozpis, kdy některé úseky, hlavně při druhých průjezdech, jsem si špatně napsal. Pro mne je ale důležité, že vím, kde jsem ztrácel a na čem mám do příštího závodu zapracovat. Jinak na Bohemce jsme se krásně svezli. Auto fungovalo naprosto bez problémů a bez chyby makal i celý KIT Racing. Za mne velká spokojenost,“ podělil se o dojmy po závodě Lumír Firla.
Ve stejné třídě jako Firla startoval v Boleslavi i Filip Šipoš, jenž si zde odbyl rallyovou premiéru. V Peugeotu 208 R2 slyšel slovenský mladík diktát z úst Zuzany Plškové. První start dopadl pro tuto posádku úspěšně a na cílové rampě byla klasifikována na 10. místě ve třídě 6, 16. místě mezi dvoukolkami a v rámci absolutní klasifikace patří Filipovi a Zuzce 43. místo. „Lepší start do sezóny jsem si nemohl ani přát. Jedná se o mou zcela první sezónu, a tudíž Bohemka byla mou premiérovou soutěží. Naším hlavním cílem bylo tuto rally dojet až na cílovou rampu, proto jsme si po celý závod jeli své tempo a na výsledky se nedívali. Ostatně celá letošní sezóna je pro mne jakýmsi velkým testem, kdy se chci co nejvíce seznámit s autem, rychlostními zkouškami a různorodými povrchy. Celý víkend na Boleslavsku probíhal bez problémů, měli jsme jednu nebo dvě malé krizovky, ale nic velkého to nebylo. Jediný problém byl, když jsme v sobotu na dopolední zkoušky obuli mokré pneumatiky a všechny zkoušky se jely na suchu. Mezi erzetami jsme se rozhodli přezout přední kola, což nás stálo 40 vteřin penalizace za pozdní příjezd do časové kontroly. Co se týká Zuzky, jsem nadmíru spokojený. Velké díky patří KIT Racing týmu, který pečlivě připravil auto na tento závod a odvedl práci na velmi vysoké úrovni s profesionálním přístupem. Už nyní se těším na další spolupráci s týmem i Zuzkou,“ neskrýval spokojenost po soutěži devatenáctiletý jezdec.
Nyní čeká tým KIT Racing krátká pauza určená k regeneraci a přípravám závodních aut, aby se na začátku srpna ve stejné sestavě postavil na start „Valašky“, tedy Kowax ValMez rally 2020.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.