Jen pár týdnů stačilo k tomu, aby se z virové nákazy v jednom čínském městě stala celosvětová pandemie. Koronavirus zasáhl většinu zemí a jednotlivé vlády zavádějí různá opatření, aby se jeho šíření podařilo co možná nejvíce zpomalit. Česká republika není výjimkou – zavedené restrikce pomáhají pandemii naštěstí brzdit, daní za to ovšem je takřka kompletní zastavení veškerých činností v mnoha odvětvích.
Cestovní ruch, kultura a sport bohužel budou jedněmi z těch nejpostiženějších. Pořadatelé jednotlivých akcí v závislosti na plánovaném datu konání či dalších faktorech své podniky prozatím buď odsouvají na neurčitý termín v budoucnu, anebo je již kompletně odvolali. Také organizátoři Barum Czech Rally Zlín, jejíž jubilejní padesátý ročník je naplánován na úplný konec letošního srpna, stojí před palčivou otázkou, jak to s tímto populárním automobilovým závodem letos bude. O aktuální situaci hovoří ředitel Barum Czech Rally Zlín, pan Miloslav Regner.
Jak vnímáte aktuální situaci ve vztahu k Barum rally? Bude se vůbec moct odjet?
M.R.: „Situaci komplikuje zejména to, že vlastně nikdo neví, co bude za týden, za měsíc nebo za půl roku. Tím, že je Barum rally součástí mistrovství Evropy, musíme brát v potaz nejen opatření u nás, ale také sledovat vývoj v dalších zemích. Pokud by nám bylo umožněno rally odjet v souladu s tuzemskými opatřeními, je otázka, za jakých podmínek a zda vůbec by mohli přijet účastníci a diváci ze zahraničí. Není jasné, jak budou za nějaký čas vypadat omezení ohledně počtu lidí na hromadných sportovních akcích. Barumky se každoročně účastní několik desítek tisíc lidí. Na jednu stranu tu tedy máme vysokou návštěvnost, nicméně z druhého pohledu je velká výhoda to, že je rally akce čistě venkovní - diváci nejsou zavření v nějakém sále ani na stadionu, ale jsou rozprostřeni po celém regionu podél více než 200 kilometrů rychlostních zkoušek. Doufáme, že i toto bude bráno v potaz při případném rozhodování v rámci stávajících omezení.“
Jak se v této situaci změnily plány a příprava nadcházející barumky? Uvažujete o posunutí data konání?
M.R.: „Přípravy barumky jsme nepřerušili a naopak jsme aktivní více, než jsme v této fázi roku bývali. Chceme být nachystaní a jen čekáme na přesnější informace, zda a jak se závod bude moct uskutečnit. Samozřejmě máme na stole i variantu, že se letos barumka vůbec nepojede a padesátý ročník by musel počkat až na sezonu 2021, ale tímto směrem zatím nepřemýšlíme. Pokud by se rally mohla odjet letos, tak pouze v původním termínu, protože se za nás již posunuly Rally Islas Canarias a Rallye Azores, Rally Liepaja je zatím jen odložena bez upřesnění nového data konání.“
Jaký bude mít letošní zásadní zpomalení ekonomiky vliv na partnery Barum rally?
M.R.: „Popravdě právě této části se obáváme nejvíc a i signály, které dostáváme, tomu napovídají. Mnohé firmy kvůli aktuální krizi budou v první řadě bojovat o zajištění svých zaměstnanců a stabilizaci provozů a reklamní aktivity pro mnoho z nich nyní nebudou na pořadu dne. Ovšem pevně doufáme, že se již brzo situace uklidní, firmy se opět rozběhnou a vše se vrátí zpět do normálu. Barumka se by se měla jet za více než čtyři měsíce a věřím, že do té doby již vše bude v pořádku. Tato soutěž každoročně umožňuje místním firmám a živnostníkům vydělat díky zvýšené poptávce po ubytování, stravování, pohonných hmotách a dalších službách a myslím, že zvlášť v letošní situaci by pro ně mohla být vítaným impulsem.“
Podobné problémy řeší pořadatelé mnoha dalších závodů, jak vidíte vývoj v ERC a dalších šampionátech?
M.R.: „To je další věc, zda se vůbec podaří zachovat nebo nějak provizorně přeskládat sportovní kalendáře. Už bylo posunuto mnoho soutěží od mistrovství světa přes Evropu až po národní šampionáty a řada pořadatelů doufá, že se tyto podniky stihnou odjet na podzim. Pokud ale vezmeme, že běžně hlavní sezona trvá od března do listopadu a spousta přestávek zejména mezi mezinárodními podniky je nutná například kvůli logistice, přijde mi nemyslitelné, aby se všechno stihlo odjet během pár týdnů. Bylo by to problematické i třeba z hlediska půjčoven, které ve svých závodních vozech střídají nejen jezdce, ale také působí naráz ve více šampionátech. V mistrovství světa si údajně hrají s myšlenkou, že by se spojily sezony 2020 a 2021 do jedné, ohledně mistrovství Evropy ani MČR však zatím žádné takové zprávy nemáme. V první řadě se musí počkat, jak se budou vyvíjet povinná opatření.“
Co byste vzkázal nakonec fanouškům barumky?
M.R.: „Chtěl bych všechny poprosit o trpělivost, a aby dbali na dodržování potřebných nařízení. Pokud všichni budeme disciplinovaní a na nějaký čas se omezíme v tom, na co jsme byli z běžného života zvyklí, tím dříve se vše může vrátit do normálu – všichni si chceme zajít na procházku bez roušky, podat si ruce, navštěvovat se a jezdit na kulturní a sportovní akce, jako je i ta naše. Chtěl bych za to fanouškům poděkovat, stejně jako obcím, městům a všem partnerům Barum rally za jejich podporu. Děkujeme a na konci srpna snad na viděnou.“
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.