Čtvrtou únorovou sobotu se v Želechovicích nad Dřevnicí u Zlína odehrál již třináctý ročník besedy se závodníky rally. Tak jako již tradičně akci ve spolupráci se Sokolem Želechovice uspořádalo občanské sdružení Rally klub Paseky.
Na tradiční akci si našlo cestu téměř na dvě stě rallyových fanoušků, kteří zaplnili želechovickou sokolovnu. Ještě před vlastní besedou probíhaly soutěžní jízdy zájemců a diváků na profesionálním rally simulátoru Hyundai i20 WRC.
Moderování akce se poprvé úspěšně ujal Marce Herbolt z rádia ROCK MAX, který po sedmnácté hodině zahájil besedu a pozval za stůl na pódium všech sedm pozvaných hostů z řad závodníků rally. V posledních dnech před besedou se bohužel musel z pracovních důvodů omluvit z účasti Leo Pavlík, což jej osobně mrzelo, ale všechny fanoušky zdraví a doufáme, že mu účast na besedě vyjde zase někdy příště. Přítomen byl však jeho nadmíru povolaný „zástupce“ v podobě Karla Jirátka, který s Leo Pavlíkem tvořil asi nejslavnější posádku druhé poloviny 80. let. A právě na Karla Jirátka letos směřovalo velké množství dotazů a jeho odpovědi a veselé příhody z jeho pestré závodní kariéry vzbudily v sále mnohokrát potlesk posluchačů.
Velké množství otázek musel zodpovídat také hned vedle sedící Tomáš Enge, kterého se diváci ptali nejenom na jeho zážitky z působení v rally, ale i z Formule 1 a dalšího okruhového závodění. Tomáše Engeho fanoušci rallye přece jenom v osobní rovině tolik neznají a o to bylo jeho povídání zajímavější a příjemnější. Každý byl na besedě přítomen, odnesl si z Tomáše Engeho a jeho pohodového vystupování a odpovědí určitě velmi sympatický dojem. Tomáš zavzpomínal na svůj úspěšný start na legendární Barumce 2003 v obrovské konkurenci jezdců jako Campos, Thiry, Kresta a dvacítky vozů WRC. Na dotaz zavzpomínal i na osobní setkání s Michaelem Schumacherem a Alainem Prostem během svého působení ve Formuli 1 a také to, že vstup do F1 nebyl vůbec jednoduchý i kvůli technickým problémům, které jej provázely. Zároveň zavzpomínal na to, že jeho premiéra se odehrála ve smutné atmosféře prvního závodu po teroristických útocích v New Yorku 11. 9. 2001. Při zodpovídání otázky na plány na letošní sezónu měl Tomáš pro fanoušky dobrou zprávu, že se mu podařilo sestavit jeho letošní pracovní a jezdecký program tak, aby se mohl s rodinným Fordem Escort účastnit většího počtu závodů MČR-HA než v minulých letech. Snažili se hodně zapracovat na jeho spolehlivosti, takže doufá, že se v sezoně potvrdí, že se to podařilo. Tomáše Engeho na besedě doprovázela i jeho sestra a spolujezdkyně v jedné osobě Lucie.
Tím jsme se dostali více do současnosti. Ta patří v MČR v kategorii dvoukolek jejich úřadujícímu mistrovi René Dohnalovi, vždy pozitivnímu a korektnímu mladému gentlemanovi, který se nechal slyšet, že se chce po zisku českého titulu rád více zaměřit na zahraniční starty v seriálu ERT (European Rally Trophy) a doplnit je vybranými českými podniky. Na besedě vydržel až do ranních hodin, jak se na úřadujícího šampiona sluší a patří! :-) Vedle něj sedící, letos již plnoletý, předloňský mistr Rallysprint série Petr Semerád by rád absolvoval sezonu za volantem R5ky, o což se snaží Semerádovic tým, a v což jistě doufají také všichni fanoušci na besedě přítomní i nepřítomní. Petr Nešetřil a Jirkou Černochem se po loňské obhajobě mistrovského titulu ve třídě 4 v MČR také chtějí věnovat hlavně zahraničním startům. Tam už budou mít na co navazovat, protože loni po účasti na Corsice a Rallye du Valais obsadili druhé místo ve FIA RGT Cupu. Ale česko-moravský fanoušek smutnit nemusí, protože v Čechách chtějí pravidelně startovat také. Aleš Holakovský po dotazu zase povyprávěl o historii a hlavních důvodech pro přestavbu rodinné sériové Felicie s najetými 250 tis km (a stále původním motorem i převodovkou) do rally. A co se týče jeho plánů, tak po zdárném absolvování lednové Jänner Rallye plánuje dokončit účast v Regional Rallye Cupu v Českém Krumlově, na jaře se svézt na domácí Rally Hořovice, v létě na Rally Příbram a pak šetřit na zimní přestavbu vozu Toyota Celica do MČR/RSS. Takže neví, jak to vyřeší s účastí na jubilejní 50. Barumce, která má být navíc lákavě delší, než obvykle. A také by si rád někdy zkusil Bohemku a hlavně Monte Carlo (to má co dělat).
Po skončení besedy následovala oblíbená autogramiáda všech zúčastněných hostů, rozebrání bohaté tomboly a vyhlášení soutěže na rally simulátoru. Tři šťastní výherci hlavních cen tomboly se svezou jako spolujezdci v závodních vozidlech vedle zkušených jezdců Petra Krajči z pořádajícího Rally klubu Paseky, „krtečka“ Jiřího Pohlídala a úřadujícího mistra ve třídě 14 v Rallysprint sérii Pavla Malaníka.
Rally beseda v Želechovicích tedy již potřinácté úspěšně symbolicky ohlásila předzvěst rallyové sezóny. Doufejme, že tak, jak byla tato třináctka šťastná pro besedu, tak bude zajímavá a šťastná i celá rally sezona 2020!
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?