Čtvrtou únorovou sobotu se v Želechovicích nad Dřevnicí u Zlína odehrál již třináctý ročník besedy se závodníky rally. Tak jako již tradičně akci ve spolupráci se Sokolem Želechovice uspořádalo občanské sdružení Rally klub Paseky.
Na tradiční akci si našlo cestu téměř na dvě stě rallyových fanoušků, kteří zaplnili želechovickou sokolovnu. Ještě před vlastní besedou probíhaly soutěžní jízdy zájemců a diváků na profesionálním rally simulátoru Hyundai i20 WRC.
Moderování akce se poprvé úspěšně ujal Marce Herbolt z rádia ROCK MAX, který po sedmnácté hodině zahájil besedu a pozval za stůl na pódium všech sedm pozvaných hostů z řad závodníků rally. V posledních dnech před besedou se bohužel musel z pracovních důvodů omluvit z účasti Leo Pavlík, což jej osobně mrzelo, ale všechny fanoušky zdraví a doufáme, že mu účast na besedě vyjde zase někdy příště. Přítomen byl však jeho nadmíru povolaný „zástupce“ v podobě Karla Jirátka, který s Leo Pavlíkem tvořil asi nejslavnější posádku druhé poloviny 80. let. A právě na Karla Jirátka letos směřovalo velké množství dotazů a jeho odpovědi a veselé příhody z jeho pestré závodní kariéry vzbudily v sále mnohokrát potlesk posluchačů.
Velké množství otázek musel zodpovídat také hned vedle sedící Tomáš Enge, kterého se diváci ptali nejenom na jeho zážitky z působení v rally, ale i z Formule 1 a dalšího okruhového závodění. Tomáše Engeho fanoušci rallye přece jenom v osobní rovině tolik neznají a o to bylo jeho povídání zajímavější a příjemnější. Každý byl na besedě přítomen, odnesl si z Tomáše Engeho a jeho pohodového vystupování a odpovědí určitě velmi sympatický dojem. Tomáš zavzpomínal na svůj úspěšný start na legendární Barumce 2003 v obrovské konkurenci jezdců jako Campos, Thiry, Kresta a dvacítky vozů WRC. Na dotaz zavzpomínal i na osobní setkání s Michaelem Schumacherem a Alainem Prostem během svého působení ve Formuli 1 a také to, že vstup do F1 nebyl vůbec jednoduchý i kvůli technickým problémům, které jej provázely. Zároveň zavzpomínal na to, že jeho premiéra se odehrála ve smutné atmosféře prvního závodu po teroristických útocích v New Yorku 11. 9. 2001. Při zodpovídání otázky na plány na letošní sezónu měl Tomáš pro fanoušky dobrou zprávu, že se mu podařilo sestavit jeho letošní pracovní a jezdecký program tak, aby se mohl s rodinným Fordem Escort účastnit většího počtu závodů MČR-HA než v minulých letech. Snažili se hodně zapracovat na jeho spolehlivosti, takže doufá, že se v sezoně potvrdí, že se to podařilo. Tomáše Engeho na besedě doprovázela i jeho sestra a spolujezdkyně v jedné osobě Lucie.
Tím jsme se dostali více do současnosti. Ta patří v MČR v kategorii dvoukolek jejich úřadujícímu mistrovi René Dohnalovi, vždy pozitivnímu a korektnímu mladému gentlemanovi, který se nechal slyšet, že se chce po zisku českého titulu rád více zaměřit na zahraniční starty v seriálu ERT (European Rally Trophy) a doplnit je vybranými českými podniky. Na besedě vydržel až do ranních hodin, jak se na úřadujícího šampiona sluší a patří! :-) Vedle něj sedící, letos již plnoletý, předloňský mistr Rallysprint série Petr Semerád by rád absolvoval sezonu za volantem R5ky, o což se snaží Semerádovic tým, a v což jistě doufají také všichni fanoušci na besedě přítomní i nepřítomní. Petr Nešetřil a Jirkou Černochem se po loňské obhajobě mistrovského titulu ve třídě 4 v MČR také chtějí věnovat hlavně zahraničním startům. Tam už budou mít na co navazovat, protože loni po účasti na Corsice a Rallye du Valais obsadili druhé místo ve FIA RGT Cupu. Ale česko-moravský fanoušek smutnit nemusí, protože v Čechách chtějí pravidelně startovat také. Aleš Holakovský po dotazu zase povyprávěl o historii a hlavních důvodech pro přestavbu rodinné sériové Felicie s najetými 250 tis km (a stále původním motorem i převodovkou) do rally. A co se týče jeho plánů, tak po zdárném absolvování lednové Jänner Rallye plánuje dokončit účast v Regional Rallye Cupu v Českém Krumlově, na jaře se svézt na domácí Rally Hořovice, v létě na Rally Příbram a pak šetřit na zimní přestavbu vozu Toyota Celica do MČR/RSS. Takže neví, jak to vyřeší s účastí na jubilejní 50. Barumce, která má být navíc lákavě delší, než obvykle. A také by si rád někdy zkusil Bohemku a hlavně Monte Carlo (to má co dělat).
Po skončení besedy následovala oblíbená autogramiáda všech zúčastněných hostů, rozebrání bohaté tomboly a vyhlášení soutěže na rally simulátoru. Tři šťastní výherci hlavních cen tomboly se svezou jako spolujezdci v závodních vozidlech vedle zkušených jezdců Petra Krajči z pořádajícího Rally klubu Paseky, „krtečka“ Jiřího Pohlídala a úřadujícího mistra ve třídě 14 v Rallysprint sérii Pavla Malaníka.
Rally beseda v Želechovicích tedy již potřinácté úspěšně symbolicky ohlásila předzvěst rallyové sezóny. Doufejme, že tak, jak byla tato třináctka šťastná pro besedu, tak bude zajímavá a šťastná i celá rally sezona 2020!
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.