Čerstvý mistr ve dvoukolkách vyrazil společně s Minařík racing závodit do zahraničí na finále ERT, do kterého se klasifikoval výsledkem na Valašské Rally a na Rallye Český Krumlov. Posádka René Dohnal – Roman Švec usedla do vozu Peugeot 208 R2 a odjela do Švýcarska porovnat svůj výkon se zahraniční konkurencí.
Kluci od pořadatelů dostali přidělené startovní číslo 57 a již při seznamovacích jízdách bylo jasné, že to nebude procházka růžovým sadem. „Tratě ve Švýcarsku byly nádherné, byla to taková směs Rally Deutschland a Rally Monte Carlo. Už při seznamovačkách mi bylo jasné, že zkušenosti z českých tratí tady moc neupotřebím. V Česku už tratě znám, stačí mi tři průjezdy při tréninku a RZ si téměř pamatuji. Bylo potřeba si ověřit, zda je můj rozpis použitelný a můžu se na něj spolehnout,“ řekl René Dohnal. Dvojice v závodním autě neseděla od Barum Czech Rally Zlín, proto se vydali lépe poznat místní tratě na shakedown. Ten byl ale krátký, měřil pouze 1,1 kilometru a byly zde povoleny pouze dva průjezdy. „Odstartovali jsme do první etapy, která se jela celá za tmy, to byla pro mne velká výzva. Nejdelší RZ Les Cols (25 kilometrů) je ve Švýcarsku známá a pro začátek závodu to byl velký oříšek. Jenže to, co následovalo pak, byl boj o přežití. Většinou se závodilo po úzké šotolinové cestě, kde vnitřky zatáček lemovaly skály a na vnějšku byly nekonečné srázy dolů. Stoupalo se do výšky 2200 m. n. m. a poté opět klesalo. Přilnavost asfaltových pneumatik byla nulová. Stačilo lehce sklouznout z tratě a už bychom byli v nekončících kotrmelcích. Ke všemu nám na startu RZ odešla plynová klapka a auto nevědělo, že mám plyn až na podlaze. Nemohli jsme pořádně odjíždět z vracáků. Nabrali jsme velkou ztrátu a byli rádi, že to máme za sebou. V pátek ráno jsme podcenili volbu pneumatik a měkká směs, která by v Česku na mokru fungovala, ve Švýcarsku nefungovala vůbec. Na poslední rychlostní zkoušce se nám střihly jeden závod staré štefty a my museli odstoupit. Nálada byla mizerná a nechtělo se mi ani v sobotu pokračovat. Nezajeli jsme žádné pěkné časy a já si říkal, že na to asi v cizině nemáme,“ popsal nové zahraniční zkušenosti René Dohnal. René s Romanem se však rozhodli pokračovat v závodě a poprat se s náročnými podmínkami v sobotní etapě. „Ráno pršelo ještě víc než v pátek. Zvolili jsme nové full wet pneumatiky od Pirelli, které jsme jeli jen na Rally Bohemia. Od té doby se vše změnilo. Vyhráli jsme tři RZ, auto fungovalo a my měli opravdu radost. Rozpis seděl výborně, pneumatiky jsme volili správně. Dokázali jsme si, že se Švýcary lze držet krok. Sobotní bilance pro nás byla jeden defekt, tři vyhrané RZ a jinak všechny časy v první trojce. I přes defekt jsme v etapě skončili jako druzí mezi 2WD. Zkušenosti, které jsme ve Švýcarsku nabrali mi dali tolik, co odjetí půlky sezony u nás. Utvrdilo mě to v tom, že pokud pokračovat v kariéře, tak v zahraničí,“ řekl mladý jezdec týmu Minařík racing. René s Romanem tak ukázali, že dokážou zajíždět pěkné časy i v zahraničí. Hlavně sobotní etapa a časy, které kluci zajížděli svědčí o jejich rychlosti a talentu. I přes odstoupení posádka zdárně dokončila 60. Rallye International du Valais a nasbírala mnoho cenných zkušeností.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.