Star Rally Historic opět s mistrovským statusem

Star Rally (CZE)
Star Rally (CZE), foto: Jakub Daniel Machálek, RallyZone.cz
Jakub Hofbauer 14. srpna 2019 18:53
Sdílej:

Star Rally Historic stojí na startu svého dvanáctého pokračování. Z kdysi doplňkové show, která měla zabavit diváky mezi průjezdy hlavního startovního pole Barum Czech Rally Zlín, soutěž během let vyrostla v plnohodnotný podnik – s měřením času a zápočtem do českého historického šampionátu. Nezapomíná ale ani na své kořeny a i nadále vedle posádek soupeřících proti stopkám hostí účastníky demonstrační jízdy Rally legend. Startovní pole bude i letos početné, fanoušci podél trati se mohou těšit na více než osm desítek historických skvostů.

Historické mistrovství se ve Zlíně již napevno zabydlelo jak u jeho účastníků, tak i diváků, kteří se na jejich historické speciály každoročně těší. Technika ve startovním poli se rozrůstá i díky posunuté věkové hranici a na tratích tak opět burácí například silné dvoulitrové speciály skupiny A z poloviny devadesátých let. Tato skupina bude při letošní Star Rally jistě velkým lákadlem – vždyť na startu se objeví dva ex-tovární Fordy Escort RS Cosworth Vlastimila Neumanna a Libora Kotrmona, o něco starší Sierra Cosworth Jozefa Béreše, Subaru Impreza 555 Petra Jurečky, z Polska pak zavítá Pawel Wysocki s Toyotou Celicou GT Four. Okruhový jezdec Tomáš Enge se na poslední chvíli omluvil ze startu ve Zlíně kvůli zdravotním problémům, liberecký jezdec a vůz Ford Escort RS2000 se na Moravě bohužel neobjeví.

Hodnotný sport bude k vidění i v nižších třídách, hbité předokolky Peugeot 205 GTI nasadí Vratislav Hýbner a Martin Klepáč, rychlý je i Petr Michálek se Suzuki Swift. Známá jména jako Vladimír Berger, Jan Krejča nebo Petr Šimurda sází na rychlé Škody 130 LR, pro ně budou přímou konkurencí jezdci na Ladách VFTS Lumír Vyorálek či Martin Černý. Mezi automobily ze sedmdesátých let se pak nacházejí další lahůdky – například dvojice BMW 2002 Stanislava Budila a Milana Kopky, dalšího escorta, tentokrát ovšem toho první generace, přiveze Michal Rejchrt, s první generací Opelu Ascona se stejně jako již v minulosti představí Josef Kakrda.

Bezmála pět desítek posádek přihlášených do měřené rally na trati doplní pětatřicet účastníků demonstrační jízdy Rally legend. Tam se fanoušci mohou těšit jak na divokou show, tak na nádherné historické speciály. Tu první skupinu tradičně zastupují například Bronislav Sobotka s Ladou VFTS nebo Stanislav Bláha s Wartburgem 353 W. Do té druhé pak třeba Aleš Máčala, tradičně startující s mohutným Mercedesem Benz SLC500, nebo nestor českých rally Karel Jirátko, který na Star Rally Historic premiérově předvede svůj nově postavený Opel Ascona A. I zde je věkový rozptyl mezi jednotlivými vozy doširoka otevřený, fanoušci tak mohou na stejné rychlostní zkoušce vidět klasické embéčko ze šedesátých let i o tři dekády mladší Felicii Kit Car.

Star Rally Historic se letos bude držet změn, díky kterým se její zázemí po mnoha letech přeneslo z centra Zlína do Otrokovic. Posádky historických vozů opět naleznou azyl v areálu společnosti ZLIN AIRCRAFT. Pro diváky je výhodou, že mohou pohromadě na jednom místě obhlédnout soudobé startovní pole Barum rally i Star Rally Historic, letos navíc budou výrazně navýšeny parkovací kapacity. Vstřícný krok je to i pro nemálo týmů, které ve svých servisních stáních během rally udržují závodní vozy závodící v obou soutěžích. V otrokovické servisní zóně znovu proběhne i technická přejímka, plánovaná na páteční dopoledne.

Odpoledne od 14 hodin na posádky čeká slavnostní start na můstku před zlínskou radnicí a po sedmé večerní pak populární městská speciálka v ulicích krajského města. Na sobotu jsou naplánováno šest klasických úseků – Březová a Semetín se pojedou dvakrát, prostřední sobotní část pak obsahuje dva testy západně od Otrokovic - Halenkovice a Kostelany, které se pojedou jen jednou. Sobotní část měřených testů bude proložena dvěma servisními pauzami, po poslední RZ v Semetíně pak posádky pojedou rovnou do cíle v centru Zlína, kde je po deváté večerní na náměstí Míru bude čekat slavnostní vyhlášení i uzavřené parkoviště.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.