Star Rally Historic stojí na startu svého dvanáctého pokračování. Z kdysi doplňkové show, která měla zabavit diváky mezi průjezdy hlavního startovního pole Barum Czech Rally Zlín, soutěž během let vyrostla v plnohodnotný podnik – s měřením času a zápočtem do českého historického šampionátu. Nezapomíná ale ani na své kořeny a i nadále vedle posádek soupeřících proti stopkám hostí účastníky demonstrační jízdy Rally legend. Startovní pole bude i letos početné, fanoušci podél trati se mohou těšit na více než osm desítek historických skvostů.
Historické mistrovství se ve Zlíně již napevno zabydlelo jak u jeho účastníků, tak i diváků, kteří se na jejich historické speciály každoročně těší. Technika ve startovním poli se rozrůstá i díky posunuté věkové hranici a na tratích tak opět burácí například silné dvoulitrové speciály skupiny A z poloviny devadesátých let. Tato skupina bude při letošní Star Rally jistě velkým lákadlem – vždyť na startu se objeví dva ex-tovární Fordy Escort RS Cosworth Vlastimila Neumanna a Libora Kotrmona, o něco starší Sierra Cosworth Jozefa Béreše, Subaru Impreza 555 Petra Jurečky, z Polska pak zavítá Pawel Wysocki s Toyotou Celicou GT Four. Okruhový jezdec Tomáš Enge se na poslední chvíli omluvil ze startu ve Zlíně kvůli zdravotním problémům, liberecký jezdec a vůz Ford Escort RS2000 se na Moravě bohužel neobjeví.
Hodnotný sport bude k vidění i v nižších třídách, hbité předokolky Peugeot 205 GTI nasadí Vratislav Hýbner a Martin Klepáč, rychlý je i Petr Michálek se Suzuki Swift. Známá jména jako Vladimír Berger, Jan Krejča nebo Petr Šimurda sází na rychlé Škody 130 LR, pro ně budou přímou konkurencí jezdci na Ladách VFTS Lumír Vyorálek či Martin Černý. Mezi automobily ze sedmdesátých let se pak nacházejí další lahůdky – například dvojice BMW 2002 Stanislava Budila a Milana Kopky, dalšího escorta, tentokrát ovšem toho první generace, přiveze Michal Rejchrt, s první generací Opelu Ascona se stejně jako již v minulosti představí Josef Kakrda.
Bezmála pět desítek posádek přihlášených do měřené rally na trati doplní pětatřicet účastníků demonstrační jízdy Rally legend. Tam se fanoušci mohou těšit jak na divokou show, tak na nádherné historické speciály. Tu první skupinu tradičně zastupují například Bronislav Sobotka s Ladou VFTS nebo Stanislav Bláha s Wartburgem 353 W. Do té druhé pak třeba Aleš Máčala, tradičně startující s mohutným Mercedesem Benz SLC500, nebo nestor českých rally Karel Jirátko, který na Star Rally Historic premiérově předvede svůj nově postavený Opel Ascona A. I zde je věkový rozptyl mezi jednotlivými vozy doširoka otevřený, fanoušci tak mohou na stejné rychlostní zkoušce vidět klasické embéčko ze šedesátých let i o tři dekády mladší Felicii Kit Car.
Star Rally Historic se letos bude držet změn, díky kterým se její zázemí po mnoha letech přeneslo z centra Zlína do Otrokovic. Posádky historických vozů opět naleznou azyl v areálu společnosti ZLIN AIRCRAFT. Pro diváky je výhodou, že mohou pohromadě na jednom místě obhlédnout soudobé startovní pole Barum rally i Star Rally Historic, letos navíc budou výrazně navýšeny parkovací kapacity. Vstřícný krok je to i pro nemálo týmů, které ve svých servisních stáních během rally udržují závodní vozy závodící v obou soutěžích. V otrokovické servisní zóně znovu proběhne i technická přejímka, plánovaná na páteční dopoledne.
Odpoledne od 14 hodin na posádky čeká slavnostní start na můstku před zlínskou radnicí a po sedmé večerní pak populární městská speciálka v ulicích krajského města. Na sobotu jsou naplánováno šest klasických úseků – Březová a Semetín se pojedou dvakrát, prostřední sobotní část pak obsahuje dva testy západně od Otrokovic - Halenkovice a Kostelany, které se pojedou jen jednou. Sobotní část měřených testů bude proložena dvěma servisními pauzami, po poslední RZ v Semetíně pak posádky pojedou rovnou do cíle v centru Zlína, kde je po deváté večerní na náměstí Míru bude čekat slavnostní vyhlášení i uzavřené parkoviště.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).