Star Rally Historic stojí na startu svého dvanáctého pokračování. Z kdysi doplňkové show, která měla zabavit diváky mezi průjezdy hlavního startovního pole Barum Czech Rally Zlín, soutěž během let vyrostla v plnohodnotný podnik – s měřením času a zápočtem do českého historického šampionátu. Nezapomíná ale ani na své kořeny a i nadále vedle posádek soupeřících proti stopkám hostí účastníky demonstrační jízdy Rally legend. Startovní pole bude i letos početné, fanoušci podél trati se mohou těšit na více než osm desítek historických skvostů.
Historické mistrovství se ve Zlíně již napevno zabydlelo jak u jeho účastníků, tak i diváků, kteří se na jejich historické speciály každoročně těší. Technika ve startovním poli se rozrůstá i díky posunuté věkové hranici a na tratích tak opět burácí například silné dvoulitrové speciály skupiny A z poloviny devadesátých let. Tato skupina bude při letošní Star Rally jistě velkým lákadlem – vždyť na startu se objeví dva ex-tovární Fordy Escort RS Cosworth Vlastimila Neumanna a Libora Kotrmona, o něco starší Sierra Cosworth Jozefa Béreše, Subaru Impreza 555 Petra Jurečky, z Polska pak zavítá Pawel Wysocki s Toyotou Celicou GT Four. Okruhový jezdec Tomáš Enge se na poslední chvíli omluvil ze startu ve Zlíně kvůli zdravotním problémům, liberecký jezdec a vůz Ford Escort RS2000 se na Moravě bohužel neobjeví.
Hodnotný sport bude k vidění i v nižších třídách, hbité předokolky Peugeot 205 GTI nasadí Vratislav Hýbner a Martin Klepáč, rychlý je i Petr Michálek se Suzuki Swift. Známá jména jako Vladimír Berger, Jan Krejča nebo Petr Šimurda sází na rychlé Škody 130 LR, pro ně budou přímou konkurencí jezdci na Ladách VFTS Lumír Vyorálek či Martin Černý. Mezi automobily ze sedmdesátých let se pak nacházejí další lahůdky – například dvojice BMW 2002 Stanislava Budila a Milana Kopky, dalšího escorta, tentokrát ovšem toho první generace, přiveze Michal Rejchrt, s první generací Opelu Ascona se stejně jako již v minulosti představí Josef Kakrda.
Bezmála pět desítek posádek přihlášených do měřené rally na trati doplní pětatřicet účastníků demonstrační jízdy Rally legend. Tam se fanoušci mohou těšit jak na divokou show, tak na nádherné historické speciály. Tu první skupinu tradičně zastupují například Bronislav Sobotka s Ladou VFTS nebo Stanislav Bláha s Wartburgem 353 W. Do té druhé pak třeba Aleš Máčala, tradičně startující s mohutným Mercedesem Benz SLC500, nebo nestor českých rally Karel Jirátko, který na Star Rally Historic premiérově předvede svůj nově postavený Opel Ascona A. I zde je věkový rozptyl mezi jednotlivými vozy doširoka otevřený, fanoušci tak mohou na stejné rychlostní zkoušce vidět klasické embéčko ze šedesátých let i o tři dekády mladší Felicii Kit Car.
Star Rally Historic se letos bude držet změn, díky kterým se její zázemí po mnoha letech přeneslo z centra Zlína do Otrokovic. Posádky historických vozů opět naleznou azyl v areálu společnosti ZLIN AIRCRAFT. Pro diváky je výhodou, že mohou pohromadě na jednom místě obhlédnout soudobé startovní pole Barum rally i Star Rally Historic, letos navíc budou výrazně navýšeny parkovací kapacity. Vstřícný krok je to i pro nemálo týmů, které ve svých servisních stáních během rally udržují závodní vozy závodící v obou soutěžích. V otrokovické servisní zóně znovu proběhne i technická přejímka, plánovaná na páteční dopoledne.
Odpoledne od 14 hodin na posádky čeká slavnostní start na můstku před zlínskou radnicí a po sedmé večerní pak populární městská speciálka v ulicích krajského města. Na sobotu jsou naplánováno šest klasických úseků – Březová a Semetín se pojedou dvakrát, prostřední sobotní část pak obsahuje dva testy západně od Otrokovic - Halenkovice a Kostelany, které se pojedou jen jednou. Sobotní část měřených testů bude proložena dvěma servisními pauzami, po poslední RZ v Semetíně pak posádky pojedou rovnou do cíle v centru Zlína, kde je po deváté večerní na náměstí Míru bude čekat slavnostní vyhlášení i uzavřené parkoviště.
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.