O minulém víkendu, 12. – 13. dubna, začal seriál Rallysprint série prvním závodem Vančík Rallysprint Kopná, a to na Valašsku v okolí Slušovic. Na start se mezi 99 posádek postavil i Petr Hejtmánek s Jakubem Kunstem se startovním číslem 55 ve Škodě 130 RS v modrožlutých barumáckých barvách. Na všechny posádky čekalo necelých 70 ostrých kilometrů a 3 rychlostní zkoušky, z nichž nejdelší Kopná měla 11,45 km.
Petr s Jakubem si poprvé sedli společně do auta při tréninku v pátek. Jak to, že jsi změnil spolujezdce, Petře? „V průběhu uplynulé sezóny se Míša Cibulka rozhodl zkusit štěstí jinde, a tak jsem byl nucený hledat jiného stálého spolujezdce, který by byl ochotný si vedle mě sednout a číst mi noty. Při „konkurzu“ na spolujezdce jsem narazil na Jakuba, který byl volný i svolný. Na Rallysprintu Kopná jsme se chtěli vzájemně tak trochu otestovat, ale mohu s potěšením říci, že Kuba fungoval naprosto perfektně, takže pokud vše vyjde podle plánu, uvidíte naši posádku na všech zbylých závodech Rallysprint série. Zvažujeme účast i na Barumce v poli legend, sezónu pak pravděpodobně zakončíme na tradiční Mikuláš rally.“
V pátek čekal posádku trénink a přejímky. Počasí ukazovalo svou příjemnější tvář, kilometry ubíhaly, první ostrý test přišel na shakedownu. „Bez krizovek jsme absolvovali těch několik kilometrů třikrát. Pocity z jízdy byly dobré a auto také šlapalo jako hodinky,“ podělil se o první dojmy spolujezdec Jakub.
V sobotu ráno se posádka probudila do mrazivého rána. Do startu v 10.17 bylo třeba projít auto, převléci se, posnídat. V 10.31 vyrazili Petr s Jakubem na 1. RZ Zádveřice. „Celý závod jsme odjeli na měkkém slicku, ačkoliv většina posádek nejspíš zvolila mokré gumy, ty byly asi vhodnější volbou minimálně na druhou sekci, kdy bylo vody nejvíc a speciálně na RZ Kopná nám to velmi klouzalo. My jsme však mokrou sadu neměli, ale až tak hrozný hendikep to nebyl. Časy sice byly špatné, ale s ohledem na události předchozích dnů, těžké podmínky a probouzení se ze zimního spánku jsme si zvolili jen mírné nasazení, čili jsme ani nečekali žádné závratné úspěchy. Spíš jsme se kochali okolní přírodou, například krásně zasněženým Kameňákem.“ prozradil Petr Hejtmánek. A co na celý závod říká Jakub? Jak se vyrovnal s novým pilotem a nejtěžším sprintem pro spolujezdce? „Nejdřív bych chtěl Petrovi poděkovat za možnost s ním startovat. Myslím, že jsme si sedli a že se máme na co těšit v průběhu celého roku. Kopná a nejtěžší? Já velkou část přípravy na závod věnuji studování onboardů, takže jsem věděl, co nás čeká a nemine, ale máte pravdu Kopná je opravdu krásná rally a jedna z nejtěžších ve sprintech."
Závod probíhal bez problémů, utíkala jedna erzeta za druhou, až přišla poslední. A ne zcela zbytečně se říká, že se závodí do posledního metru a závod končí na cílové rampě. Tu bohužel Petr s Jakubem už nespatřili. Závod pro ně skončil asi 4 km před cílovou fotobuňkou RZ Kopná 2. Co se stalo, Jakube? „Asi v polovině vložky jsme zahlédli odstavenou eresu Martina Hrachovce, tak jsme ještě více zvolnili, abychom dojeli do cíle, už nemělo cenu tahat se o vteřinky. Ale v Trnavě jsme málem trefili retardér, když nám při dobržďování vypadla rychlost. Auto přestalo fungovat a my museli odstoupit. Následně jsme zjistili, že se rozpadla hřídelka v převodovce.“
Přestože posádka závod nedokončila, pánové mají úsměv na tváři. Co ho způsobilo, Petře? „Mým hlavním cílem bylo soutěž dokončit, takže nejprve zavládlo zklamání, nicméně lepší je se zaměřit na ty pozitivní věci jako je například Kubův předvedený výkon, proto se už teď těším do Vyškova na další porci ostrých kilometrů. Ovšem na Vyškov budu muset lépe připravit jak žlutou krásku, tak sebe, abychom to manko na rychlé posádky alespoň trochu stáhli.“
A Jakub by chtěl také něco dodat? „Děkujeme všem za podporu na Kopné a zveme fanoušky na rallysprint do Vyškova, který se jede 1. června 2019.“
Na závěr dodejme, že posádka odstupovala ze 4. místa ve třídě 17 a 27. místa absolutního pořadí Rallysprint série.
Autor: Jarmila Hrachovcová
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.