Populární Rallysprint Kopná napíše v letošním roce pětadvacátý díl a je neodmyslitelně spjat od prvního ročníku s motoristickou rodinou Minaříků z Podkopné Lhoty. V roce 1993 nikoho nenapadlo, že tento spíše rozlučkový závod regionálních jezdců na závěr rallyové sezony se dostane do pozice nejoblíbenějšího sprintu v České republice. Do kalendáře jednodenních sprintů se vrátil po dvouleté odmlce v roce 2017 a v posledních čtyřech odjetých ročnících poznal pouze jednoho vítěze v podobě domácího jezdce Tomáše Kostky.
Za předchozích čtyřiadvacet odjetých ročníků se mezi vítěze zapsala řada velkých jmen, byli to například Ital Enrico Bertone, Stanislav Chovanec, Tomáš Vojtěch, Štěpán Vojtěch, Jan Kopecký, Václav Pech, Roman Kresta, Jaromír Tarabus, Roman Odložilík, Maďar Gergély Szabó nebo Tomáš Kostka. Nejvíce vavřínů posbíral Stanislav Chovanec, populární Staňa se zapsal do galerie vítězů celkem pětkrát, čtyřikrát vyhrál Roman Kresta, zásluhou loňské výhry se na něho dotáhl v počtu výher i Tomáš Kostka.
Loňský ročník se jel poprvé pod názvem Vančík Rallysprint Kopná a byl pro „dvoukolkáře“ úvodním podnikem pětidílného seriálu Rallysprint série. Z absolutního vítězství se radovala posádka Tomáš Kostka, Ladislav Kučera na voze Škoda Fabia R5. Třiatřicetiletý jezdec ze Zlína suverénně ovládl čtyřiadvacátý ročník Kopné, když vyhrál stylem start – cíl a nenašel přemožitele ani na jedné ze sedmi rychlostních zkoušek. Nesmírně dramatický souboj se odehrál o další medailové příčky. Z napínavého souboje o druhé místo nakonec vyšli vítězně Antonín Tlusťák, Ivo Vybíral při české premiéře vozu Hyundai i20 WRC. Tlusťák ztratil na vítězného Kostku 34,5 vteřiny. Na třetím místě skončila posádka Martin Vlček, Jindřiška Žáková (Ford Fiesta R5) se ztrátou pouhých 0,5 vteřiny na zádveřického jezdce! Černý Petr v podobě čtvrtého místa nakonec zůstal pro polskou dvojici Grzegorz Grzyb, Robert Hundla (Škoda Fabia R5), od bronzové příčky je dělilo pouhých 0,7 vteřiny.
Dramatické bylo rovněž klání o prvenství v úvodním podniku rallysprintové série mezi „dvoukolkáři“ a přinesl napínavý souboj zkušenost versus mládí až do posledního kilometru závěrečné rychlostní zkoušky. Z vítězství se radovala smíšená posádka Marcel Svačina, Martina Popelková na voze Peugeot 208 R2, která byla o pouhých 1,3 vteřiny rychlejší než dvojice Jan Talaš, Zbyněk Pils. Třetí příčku nakonec vybojovali Erik Cais, Ondřej Krajča, o lepší umístění je připravil výlet mimo trať na 5. rychlostní zkoušce, kde ztratili více než minutu. Nejrychlejší tři posádky jely shodně na vozech Peugeot 208 R2.
Kopná v roce 2018 byla i úvodním dílem šampionátu historiků, který vyhrál Vlastimil Neumann (Ford Escort RS Cosworth), druhý skončil Petr Šimurda (Škoda 130 LR) a třetí dojel Martin Černý (Lada VFTS).
Do loňského ročníku Kopné se přihlásilo celkem 114 posádek včetně 18 historiků, po administrativních a technických přejímkách bylo převzato 107 soutěžících a cílovou rampu spatřilo nakonec 87 posádek včetně 16 historiků. Slušovický rallysprint měl opět zdařilý průběh a přinesl početným fanouškům podél tratí rychlostních zkoušek hodnotný motoristický sport a napínavou podívanou.
Konečné pořadí 24. Vančík Rallysprint Kopná 2018:
1. Kostka, Kučera (Škoda Fabia R5) 37:24,7 min
2. Tlusťák, Vybíral (Hyundai i20 WRC) + 34,5 s
3. Vlček, Žáková (Ford Fiesta R5) + 35,8 s
4. Grzyb, Hundla (POL, Škoda Fabia R5) + 36,5 s
5. Mareš, Hloušek (Škoda Fabia R5) + 42,9,s
6. Koči, Mozner ml. (SVK, Škoda Fabia R5) + 54,8 s
7. Pospíšilík, Hovorka (Škoda Fabia R5) + 1:09,3 min
8. Habaj, Dymurski (POL, Ford Fiesta R5) + 1:13,3 min
9. Trněný, Doerr (CZE/DEU, Škoda Fabia WRC) + 1:50,8 min
10.Jakeš, Machů (Škoda Fabia S2000) + 2:07,3 min
Další zpravodajský servis v rámci 25. Vančík Rallysprint Kopná 2019 přineseme v následujících tiskových zprávách. Uveřejněné budou na oficiální webové stránce www.rallysprintkopna.cz a na facebookovém profilu.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.