Populární Rallysprint Kopná napíše v letošním roce pětadvacátý díl a je neodmyslitelně spjat od prvního ročníku s motoristickou rodinou Minaříků z Podkopné Lhoty. V roce 1993 nikoho nenapadlo, že tento spíše rozlučkový závod regionálních jezdců na závěr rallyové sezony se dostane do pozice nejoblíbenějšího sprintu v České republice. Do kalendáře jednodenních sprintů se vrátil po dvouleté odmlce v roce 2017 a v posledních čtyřech odjetých ročnících poznal pouze jednoho vítěze v podobě domácího jezdce Tomáše Kostky.
Za předchozích čtyřiadvacet odjetých ročníků se mezi vítěze zapsala řada velkých jmen, byli to například Ital Enrico Bertone, Stanislav Chovanec, Tomáš Vojtěch, Štěpán Vojtěch, Jan Kopecký, Václav Pech, Roman Kresta, Jaromír Tarabus, Roman Odložilík, Maďar Gergély Szabó nebo Tomáš Kostka. Nejvíce vavřínů posbíral Stanislav Chovanec, populární Staňa se zapsal do galerie vítězů celkem pětkrát, čtyřikrát vyhrál Roman Kresta, zásluhou loňské výhry se na něho dotáhl v počtu výher i Tomáš Kostka.
Loňský ročník se jel poprvé pod názvem Vančík Rallysprint Kopná a byl pro „dvoukolkáře“ úvodním podnikem pětidílného seriálu Rallysprint série. Z absolutního vítězství se radovala posádka Tomáš Kostka, Ladislav Kučera na voze Škoda Fabia R5. Třiatřicetiletý jezdec ze Zlína suverénně ovládl čtyřiadvacátý ročník Kopné, když vyhrál stylem start – cíl a nenašel přemožitele ani na jedné ze sedmi rychlostních zkoušek. Nesmírně dramatický souboj se odehrál o další medailové příčky. Z napínavého souboje o druhé místo nakonec vyšli vítězně Antonín Tlusťák, Ivo Vybíral při české premiéře vozu Hyundai i20 WRC. Tlusťák ztratil na vítězného Kostku 34,5 vteřiny. Na třetím místě skončila posádka Martin Vlček, Jindřiška Žáková (Ford Fiesta R5) se ztrátou pouhých 0,5 vteřiny na zádveřického jezdce! Černý Petr v podobě čtvrtého místa nakonec zůstal pro polskou dvojici Grzegorz Grzyb, Robert Hundla (Škoda Fabia R5), od bronzové příčky je dělilo pouhých 0,7 vteřiny.
Dramatické bylo rovněž klání o prvenství v úvodním podniku rallysprintové série mezi „dvoukolkáři“ a přinesl napínavý souboj zkušenost versus mládí až do posledního kilometru závěrečné rychlostní zkoušky. Z vítězství se radovala smíšená posádka Marcel Svačina, Martina Popelková na voze Peugeot 208 R2, která byla o pouhých 1,3 vteřiny rychlejší než dvojice Jan Talaš, Zbyněk Pils. Třetí příčku nakonec vybojovali Erik Cais, Ondřej Krajča, o lepší umístění je připravil výlet mimo trať na 5. rychlostní zkoušce, kde ztratili více než minutu. Nejrychlejší tři posádky jely shodně na vozech Peugeot 208 R2.
Kopná v roce 2018 byla i úvodním dílem šampionátu historiků, který vyhrál Vlastimil Neumann (Ford Escort RS Cosworth), druhý skončil Petr Šimurda (Škoda 130 LR) a třetí dojel Martin Černý (Lada VFTS).
Do loňského ročníku Kopné se přihlásilo celkem 114 posádek včetně 18 historiků, po administrativních a technických přejímkách bylo převzato 107 soutěžících a cílovou rampu spatřilo nakonec 87 posádek včetně 16 historiků. Slušovický rallysprint měl opět zdařilý průběh a přinesl početným fanouškům podél tratí rychlostních zkoušek hodnotný motoristický sport a napínavou podívanou.
Konečné pořadí 24. Vančík Rallysprint Kopná 2018:
1. Kostka, Kučera (Škoda Fabia R5) 37:24,7 min
2. Tlusťák, Vybíral (Hyundai i20 WRC) + 34,5 s
3. Vlček, Žáková (Ford Fiesta R5) + 35,8 s
4. Grzyb, Hundla (POL, Škoda Fabia R5) + 36,5 s
5. Mareš, Hloušek (Škoda Fabia R5) + 42,9,s
6. Koči, Mozner ml. (SVK, Škoda Fabia R5) + 54,8 s
7. Pospíšilík, Hovorka (Škoda Fabia R5) + 1:09,3 min
8. Habaj, Dymurski (POL, Ford Fiesta R5) + 1:13,3 min
9. Trněný, Doerr (CZE/DEU, Škoda Fabia WRC) + 1:50,8 min
10.Jakeš, Machů (Škoda Fabia S2000) + 2:07,3 min
Další zpravodajský servis v rámci 25. Vančík Rallysprint Kopná 2019 přineseme v následujících tiskových zprávách. Uveřejněné budou na oficiální webové stránce www.rallysprintkopna.cz a na facebookovém profilu.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.