Víkendová Kowax Valašská rally s centrem ve Valašském Meziříčí byla pro úřadující mistry republikového mistrovství třídy 3 ve složení Jan Jelínek - Petr Ingr premiérou mezi "velkými kluky". Posádka týmu RI Okna Racing při seznamování s novým vozem Škoda Fabia R5 z dílen Kresta Racingu obsadila v konkurenci šestadvaceti speciálů této kategorie v celkovém hodnocení šestatřicáté místo.
Hned na pátečním shakedownu úvodního podniku domácího mistrovství ale zajela posádka červeno - modro - bílé fabie páté místo. A to byl do závodu docela dobrý příslib. Na večerní městské speciálce pak Honza s Petrem skončili jen těsně za branami první desítky jedenáctí, což bylo také jejich nejlepší dílčí umístění v celém závodním víkendu. Pravidelně se ale jejich vůz pohyboval ve výsledcích rychlostních zkoušek někde mezi patnáctým až osmnáctým místem. Co tedy stálo za umístěním až ve třetí desítce celkového pořadí v cíli soutěže? „Bylo to bohužel smolné odstoupení v průběhu první etapy, a tudíž nutnost nastoupit do etapy druhé v rámci Super Rally bez možnosti bodového zisku. Těsně před koncem druhého průjezdu RZ Odry jsem v jedné z posledních zatáček auto po smyku poslal pravou stranou trochu více do vnitřku zatáčky a trefil tam nějaký kámen nebo beton,“ vylíčil snad jedinou krizovou situaci závodního víkendu na Valašsku pilot škodovky. Zmíněnou rychlostní zkoušku ještě posádka Fabie R5 s defektem dokončila. Za časovkou pak vyměnila kolo, a poté pokračovala na přejezdu směrem k další erzetě. „Bohužel po několika kilometrech jsem zjistil, že velký kat neodneslo jen přední kolo, ale po pomalém defektu jsme přišli také o kolo zadní. Nezbylo tedy, než vůz díky absenci druhé rezervy odstavit na krajnici a ze soutěže odstoupit,“ popsal smolný moment premiérového závodu s er pětkou trochu smutně Jan Jelínek. Osobně neměl příliš chuti v neděli v závodě pokračovat, ale z týmu Romana Kresty přišlo jasné rozhodnutí. V neděli se bude v rámci seznamování s autem pokračovat. „Viděl jsem se už na cestě domů, ale tým rozhodl jinak. Jsem nakonec hrozně rád, že mě kluci k dalšímu pokračování dokopali. V neděli jsme totiž nasbírali další spoustu poznatků z řízení a chování er pětky, které se jistě v průběhu sezóny budou hodit,“ ví moc dobře Honza. První ranní erzeta po restartu ale byla zřejmě i díky posunu času trošičku ospalejší, což na sobě pozoroval především copilot. „Musel jsem na sebe v jednu chvíli zakřičet "prober se!", protože se mi zdálo, že diktuju příliš pomalu. Další vložky už ale byly dobré a dosažené časy také nebyly nejhorší,“ oddechnul si po závodě s trochou sebekritiky spolujezdec Petr Ingr. Žádné větší zaváhání ve čtení rozpisu jeho parťák za volantem v průběhu závodu ale nezaznamenal. „Petr se přes zimu ve čtení rozpisu hodně zdokonaloval a musím uznat, že se oproti loňsku v mitsubishi posunul o obrovský krok dopředu. Po celou dobu soutěže jsem nepocítil jediný problém. Spolupráce ve voze fungovala opravdu na výbornou,“ chválil parťáka na sedačce spolujezdce Honza. Dílčím úspěchem posádky byl v neděli třináctý dosažený čas na poslední zkoušce Juřinka.
Další plánovanou soutěží týmu RI Okna Racing bude na konci dubna legendární Rally Šumava s centrem v Klatovech. Plány posádky jsou před soutěží naprosto jasné. „Do Šumavy máme spoustu času na přemýšlení, co se dá na naší jízdě s Fabií ještě vylepšit. Dosahované časy na valašce nebyly na první vystoupení s tímto vozem vůbec špatné, přesto bychom se zase o kousíček chtěli posunout a postupně zrychlit. Velké rezervy bych viděl především na brzdách,“ hledá možnosti zrychlení zlínský pilot Škody Fabie R5. „Moc bychom chtěli poděkovat týmu Romana Kresty za perfektní přípravu vozu na valašce, a už teď se společně s Honzou těšíme na další závod ve Fabii,“ poděkoval týmu za bezchybnou přípravu auta a zároveň pozval fanoušky rally na další soutěž do Klatov spolujezdec Petr Ingr.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.