Letošní 38. ročník Kowax Valašská rally ValMez 2019 začal slavnostním startem na náměstí ve Valašském Meziříčí. Některé z posádek jsme oslovili těsně předtím, než se vydali na večerní dívácký prolog v ulicích Valašského Meziříčí.
Jan Kopecký (Škoda Fabia R5, st. č. 1)
„Rychlostní zkoušky jsou podobné jako loni. Některé se jedou obráceně, takže je známe. Trať je kvalitní a těžká, tak to bude náročná soutěž. Auto je naprosto stejné jako loni.“
Martin Koči (Škoda Fabia R5, st. č. 2)
„Sú to rôznorodé, náročné úseky na ktorých sa dá dobre súťažiť. Konkurencia je veľká a myslím si že to bude veľmi kvalitná súťaž. Auto máme dobre pripravené a mám z neho dobrý pocit, takže sa teším na preteky.“
Grzegorz Grzyb (Škoda Fabia R5, st. č. 4)
„Pamätám si, že na Valaške sme štartovali pred niekoľkými rokmi na šprinte. To boli iné preteky. Teraz je to veľký „majstrák“ spojený so slovenským. Sme na začiatku sezóny a ešte sme nestihli najazdiť veľa kilometrov. Auto však poznáme a vyzerá nádejne. Konkurencia je veľmi silná, no my sme pripravení zabojovať o čo najlepší výsledok.“
Václav Pech (Ford Fiesta R5, st. č. 3)
„Zdejší tratě dobře známe. Místy je to dost kluzké, ale už se těšíme na start. Je tu silná mezinárodní konkurence, která se dá přirovnat třeba k barumce. Co víc si přát? Vyhlížíme první kilometry, abychom si konečně zazávodili po zimě. Auto šlape a věřím, že bude až do cíle.“
Jozef Béreš ml. (Škoda Fabia R5, st. č. 10)
„Mám zmiešané pocity. Trate sú veľmi pekné, no veľmi náročné na rozpis. Pri charaktere tejto súťaže stačí malá chybička a môže to byť rozhodujúca strata. Bude to pre nás ťažké, lebo nepoznáme miestne trate tak, ako domáci. Auto je super, ale pred štartom to bol dosť nabitý program a nenajazdili sme veľa kilometrov. Každopádne sa tešíme na štart.“
Vojtěch Štajf (VW Polo GTI R5, st. č. 8)
„Tratě na Valašce jsou tradičně rychlé, ale pěkné. Pořadatelé připravili kvalitní soutěž a zdá se, že i počasí vypadá slibně. Na suché trati se nám bude líp učit s novým autem a věřím, že na Šumavě už budeme schopní konkurovat špičce. Tady budeme spokojení s umístěním někde okolo pátého až osmého místa.“
Martin Vlček (Hyundai i20 R5, st. č. 14)
„Místní tratě dobře známe, ale u auta je to přesně naopak. Dnes jsme si v novém poprvé nastavovali na suché nastavení s tvrdšími pneumatikami, protože doteď tomu bránila nepřízeň počasí. Troufám si říct, že s nastavením na mokro už jsme na tom dobře, ale se suchým se učíme. Vzhledem ke konkurenci budeme spokojení, když se dostaneme do první desítky.“
Ondřej Bisaha (Ford Fiesta R5, st. č. 12)
„Čtyři roky jsem tady nestartoval, tratě jsou pro mě úplně nové. Bude to pro nás nový závod. Bude to náročné, ale budeme bojovat, jak jen nejlépe umíme.“
Roman Odložilík (Škoda Fabia R5, st. č. 16)
„Vloni jsem tady nejel a pro mě jsou tratě dost nové. Na české poměry jsou celkem pěkné a těžké. S tím, že máme vysoké startovní číslo, to pro nás bude trochu problém, protože už bude na trati vytahána spousta nečistot. Fabia je výborné auto a sedí mně, tak věřím, že zajedeme slušný výsledek.“
Tomáš Konečný (Subaru WRX, st. č. 19)
„Niektoré pasáže sa nám páčia viac a niektoré menej, no organizátori vybrali to najlepšie, čo mohol a my sa posnažíme ísť tak rýchlo, ako nám umožní technika. Ambície? Ako vždy. Zajazdiť čo najvyššie, ako sa dá.“
Věroslav Cvrček jr. (Škoda Fabia S2000, st. č. 28)
„Na Valašce jsem nikdy nestartoval a vzali jsme to jako velkou výzvu. Mám nového spolujezdce a budeme si na sebe teprve zvykat. Bude to velká výzva a velká škola. Těšíme se.“
Karel Trněný (Ford Fiesta R5 st. č. 24)
„Jeli jsme tady i loni, tak s tratí nemáme problém. Známe to tady. Více budeme bojovat s autem, které je pro nás nové. Na testy nebyl moc prostor, a tak čekáme, jak se sžijeme s technikou na prvních ostrých kilometrech. Nemáme ambice tlačit na pilu. Uvidíme.“
Lukáš Lapdavský (Subaru Impreza, st. č. 34)
„Vlani sme tu síce neboli, ale už trikrát sme tu štartovali. Teraz je to trochu iné. Pamätám si azda jeden úsek. Ambície primerané skúsenostiam s touto traťou. Zabojujeme.“
Lukáš Matěna (Mitsubishi Lancer Evo IX, st. č. 32)
„Pro nás stará známá Valaška. To je výhoda proti Slovákům. Zabojujeme o body do slovenského mistrovství a uvidíme, jak se pro nás vyvine sezóna.“
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.