Předposlední díl z letošního seriálu Traiva Rally cupu se jel v polovině listopadu a centrum soutěže bylo opět na kopřivnickém polygonu. V harmonogramu byly dvě rychlostní zkoušky se třemi průjezdy. Do závodu se prezentovalo pořadatelům 49 jezdců rozdělených do čtyř kategorií. A jelikož se tentokráte jelo o dvojnásobek běžných bodů, bylo o co bojovat
V kategorii historik bylo připraveno popasovat se s tratí osm jezdců. Čtyři body do průběžné tabulky za osmé místo si vyjel Libor Slíva na Škodě 130 L. O příčku lepší byl nejmladší ze závodnického rodu Mechlů Matěj. S Peugeotem 205 absolvoval mladý jezdec v Kopřivnici úspěšnou premiéru. Ani v listopadu nechyběl na startu cupu Dušan Gacík se Škodou 130 L, Liborův týmový kolega, a i tentokráte vyšel z týmového duelu vítězně. Po odjetí všech rychlostních zkoušek obsadil šestou příčku. Pátý dokončil závod Otmar Uher na Fordu Escort RS Cosworth. Radovan Hlavička bojuje v průběžném hodnocení kategorie historik o konečnou bednu, tudíž mu šlo s Peugeotem 205 GTi o hodně. Výsledné čtvrté místo jej jistě potěšilo a nyní drží průběžné stříbro. Trojici nejrychlejších v kategorii historik načíná třetí Martin Klepáč s Peugeotem 205 GTi. O 2,4 vteřiny byl rychlejší Josef Peřina se svým bílým BMW E30. Přerovskému jezdci dvojnásobné body zajistily celkové vítězství v kategorii historik. Vítězství si opět odvezl brněnský Jiří Vichta, a že to byl opravdový boj o místo nejvyšší, potvrzovaly šrámy od svodidel na páté rychlostní zkoušce na jeho Volkswagenu Brouk.
Přesouváme se do kategorie dvoukolek, kde v listopadu startovalo šestnáct jezdců. Jediná jezdkyně ve startovním poli ovšem závod nedokončila, neboť Libuši Čikor odmítla poslušnost Honda Civic Type R. Úspěšnější byli, ale mimo bodované umístění dojeli patnáctý Oldřich Kaplánek na Hondě Civic VTi, čtrnáctý Zdeněk Kráčalík se Suzuki Swift, třináctý Michal Lekeš na Škodě Felicia, dvanáctý Michael Jančík s BMW, jedenáctý Tomáš Štuksa startující na Opelu Adam cup, desátý Jiří Gerych s Citroënem Saxo. Devátou příčku a dva body do průběžné tabulky získal Marek Štuksa závodící stejně jako jeho syn s Opelem Adam cup. Místo osmé a čtyři body si z Kopřivnice odváží Ramon Martišek s BMW. O příčku lepší byl Vít Martinovský s Fordem Fiesta. Druhý start na kopřivnickém polygonu přetavil Tomáš Solanský s Peugeotem 306 Maxi v další úspěšný závod, tentokráte z toho bylo šesté místo. S Opelem Adam Cup startoval na polygonu i Daniel Petr junior, při prvním startu dokončil závod na pěkném pátém místě. Nepopulární čtvrtá příčka patří Jakubu Běláškovi na Škodě Felicia. Třetí místo a životní výsledek ve dvoukolkách si vyjel Jakub Jančík s cupovým Opelem Adam. Stříbrnou příčku ve dvoukolkách obsadil polský jezdec Adam Piechota s Hondou Civic Type R. Rovněž první místo putuje do Polska. Zásluhu na tom má Patryk Laczka, jenž vodil po polygonu další Hondu Civic Type R.
V kategorii produkčních vozů bylo osmnáct jezdců. Soutěž nedokončil Sanka se Subaru Impreza 22B. Šestnáctá příčka patří Radovi Čikorovi a jeho EVO devítce. Mimo body soutěž dokončili také patnáctý Štefan Sasinek s lancerem stejné evoluce, čtrnáctý Petr Mikuláštík se Subaru Impreza GT, třináctý Lukáš Čala na Mitsubishi Lancer EVO IX a dvanáctý Ján Urbančík se stejným vozem. Jedenáctý dojel Honza Procházka a jeho modrý Ford Focus. Adam Březík startoval s rodinným Mitsubishi EVO IX, to však nemělo svůj den a po sérii technických problémů byl Adam rád, že soutěž dokončil. Desítku nejrychlejších mezi produkčními vozy uzavřel a těsně pod body zůstal Lukáš Marášek se Subaru Impreza GT. S body, ale hlavně s dalšími zkušenostmi s Mitsubishi Lancer EVO IX odjížděl domů devátý Marek Vlček. Také osmá příčka patří devítce, tentokráte s Adamem Fabrikou za volantem. Sedmý dokončil závod pravidelný účastník cupu Zbyněk Šantavý, šestý Petr Křižan a pátý Vladimír Barvík, všichni na Mitsubishi EVO IX. Čtvrtý nejrychlejší mezi produkčními vozy byl Honza Sedlák se Subaru Impreza 22B s pěkným novým designem. Pódiové umístění v produkčních vozech si odváží dva vozy Mitsubishi Lancer nejnovější specifikace EVO X. Třetí příčka patří Jirkovi Kratochvílovi a druhá Radku Fialovi. Vítězství a dominanci mezi produkčními vozy potvrdil Jaroslav Podešva na Subaru Impreza STI
V absolutní klasifikaci opět tvrdili muziku jezdci s vozy nejvyšší specifikace R5, kterých se na start postavil rekordní počet čtyř kusů. Bohužel po technické poruše musel odstoupit Antonín Tlusťák s Fordem Fiesta R5. Sedmé místo absolutně si po technických problémech odváží bystřický jezdec Silvestr Mikuláštík se Subaru Impreza WRC S6. Rozpadlé turbo na RZ 2, následné poškození nového turba a motoru Silverovi zabránilo bojovat o příčky nejvyšší. Pátý dojel Radek Fiala a čtvrtý Jaroslav Podešva. Stupně vítězů, tentokráte ovládli jezdci s vozy R5. Bronz si odváží Jiří Hanák na Fordu Fiesta, jenž pochází z dílen Orsák rally sportu. Stříbro Martin Březík, který do Kopřivnice přijel nasbírat zkušenosti s novou Škodou Fabia a stejný vůz z mladoboleslavské dílny pilotoval i vítěz listopadového klání, celkový vítěz Traiva Rally cupu 2018 a letos neporažený Roman Odložilík.
Jak je již zvykem, listopadový závod byl opět pořádaný i pro veřejnost. Velkým lákadlem, byla možnost vydražit si jízdu s každým ze startujících jezdců přímo na šesté rychlostní zkoušce. Možnost vyzkoušet si roli navigátora využilo 40 diváků. Výtěžek z této dražby a z Traiva Rally cup Golf tour 2018 bude věnován na léčbu Petra Grosse, kterého tímto moc zdravíme a držíme palce. Přejeme hodně sil a trpělivosti nejen Petrovi, ale i jeho přítelkyni Daně.
Poslední závod letošního ročníku se uskuteční v samotném závěru roku, konkrétně 29. 12. 2018.
Autor: Silvestr Mikuláštík
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.