Předposlední díl z letošního seriálu Traiva Rally cupu se jel v polovině listopadu a centrum soutěže bylo opět na kopřivnickém polygonu. V harmonogramu byly dvě rychlostní zkoušky se třemi průjezdy. Do závodu se prezentovalo pořadatelům 49 jezdců rozdělených do čtyř kategorií. A jelikož se tentokráte jelo o dvojnásobek běžných bodů, bylo o co bojovat
V kategorii historik bylo připraveno popasovat se s tratí osm jezdců. Čtyři body do průběžné tabulky za osmé místo si vyjel Libor Slíva na Škodě 130 L. O příčku lepší byl nejmladší ze závodnického rodu Mechlů Matěj. S Peugeotem 205 absolvoval mladý jezdec v Kopřivnici úspěšnou premiéru. Ani v listopadu nechyběl na startu cupu Dušan Gacík se Škodou 130 L, Liborův týmový kolega, a i tentokráte vyšel z týmového duelu vítězně. Po odjetí všech rychlostních zkoušek obsadil šestou příčku. Pátý dokončil závod Otmar Uher na Fordu Escort RS Cosworth. Radovan Hlavička bojuje v průběžném hodnocení kategorie historik o konečnou bednu, tudíž mu šlo s Peugeotem 205 GTi o hodně. Výsledné čtvrté místo jej jistě potěšilo a nyní drží průběžné stříbro. Trojici nejrychlejších v kategorii historik načíná třetí Martin Klepáč s Peugeotem 205 GTi. O 2,4 vteřiny byl rychlejší Josef Peřina se svým bílým BMW E30. Přerovskému jezdci dvojnásobné body zajistily celkové vítězství v kategorii historik. Vítězství si opět odvezl brněnský Jiří Vichta, a že to byl opravdový boj o místo nejvyšší, potvrzovaly šrámy od svodidel na páté rychlostní zkoušce na jeho Volkswagenu Brouk.
Přesouváme se do kategorie dvoukolek, kde v listopadu startovalo šestnáct jezdců. Jediná jezdkyně ve startovním poli ovšem závod nedokončila, neboť Libuši Čikor odmítla poslušnost Honda Civic Type R. Úspěšnější byli, ale mimo bodované umístění dojeli patnáctý Oldřich Kaplánek na Hondě Civic VTi, čtrnáctý Zdeněk Kráčalík se Suzuki Swift, třináctý Michal Lekeš na Škodě Felicia, dvanáctý Michael Jančík s BMW, jedenáctý Tomáš Štuksa startující na Opelu Adam cup, desátý Jiří Gerych s Citroënem Saxo. Devátou příčku a dva body do průběžné tabulky získal Marek Štuksa závodící stejně jako jeho syn s Opelem Adam cup. Místo osmé a čtyři body si z Kopřivnice odváží Ramon Martišek s BMW. O příčku lepší byl Vít Martinovský s Fordem Fiesta. Druhý start na kopřivnickém polygonu přetavil Tomáš Solanský s Peugeotem 306 Maxi v další úspěšný závod, tentokráte z toho bylo šesté místo. S Opelem Adam Cup startoval na polygonu i Daniel Petr junior, při prvním startu dokončil závod na pěkném pátém místě. Nepopulární čtvrtá příčka patří Jakubu Běláškovi na Škodě Felicia. Třetí místo a životní výsledek ve dvoukolkách si vyjel Jakub Jančík s cupovým Opelem Adam. Stříbrnou příčku ve dvoukolkách obsadil polský jezdec Adam Piechota s Hondou Civic Type R. Rovněž první místo putuje do Polska. Zásluhu na tom má Patryk Laczka, jenž vodil po polygonu další Hondu Civic Type R.
V kategorii produkčních vozů bylo osmnáct jezdců. Soutěž nedokončil Sanka se Subaru Impreza 22B. Šestnáctá příčka patří Radovi Čikorovi a jeho EVO devítce. Mimo body soutěž dokončili také patnáctý Štefan Sasinek s lancerem stejné evoluce, čtrnáctý Petr Mikuláštík se Subaru Impreza GT, třináctý Lukáš Čala na Mitsubishi Lancer EVO IX a dvanáctý Ján Urbančík se stejným vozem. Jedenáctý dojel Honza Procházka a jeho modrý Ford Focus. Adam Březík startoval s rodinným Mitsubishi EVO IX, to však nemělo svůj den a po sérii technických problémů byl Adam rád, že soutěž dokončil. Desítku nejrychlejších mezi produkčními vozy uzavřel a těsně pod body zůstal Lukáš Marášek se Subaru Impreza GT. S body, ale hlavně s dalšími zkušenostmi s Mitsubishi Lancer EVO IX odjížděl domů devátý Marek Vlček. Také osmá příčka patří devítce, tentokráte s Adamem Fabrikou za volantem. Sedmý dokončil závod pravidelný účastník cupu Zbyněk Šantavý, šestý Petr Křižan a pátý Vladimír Barvík, všichni na Mitsubishi EVO IX. Čtvrtý nejrychlejší mezi produkčními vozy byl Honza Sedlák se Subaru Impreza 22B s pěkným novým designem. Pódiové umístění v produkčních vozech si odváží dva vozy Mitsubishi Lancer nejnovější specifikace EVO X. Třetí příčka patří Jirkovi Kratochvílovi a druhá Radku Fialovi. Vítězství a dominanci mezi produkčními vozy potvrdil Jaroslav Podešva na Subaru Impreza STI
V absolutní klasifikaci opět tvrdili muziku jezdci s vozy nejvyšší specifikace R5, kterých se na start postavil rekordní počet čtyř kusů. Bohužel po technické poruše musel odstoupit Antonín Tlusťák s Fordem Fiesta R5. Sedmé místo absolutně si po technických problémech odváží bystřický jezdec Silvestr Mikuláštík se Subaru Impreza WRC S6. Rozpadlé turbo na RZ 2, následné poškození nového turba a motoru Silverovi zabránilo bojovat o příčky nejvyšší. Pátý dojel Radek Fiala a čtvrtý Jaroslav Podešva. Stupně vítězů, tentokráte ovládli jezdci s vozy R5. Bronz si odváží Jiří Hanák na Fordu Fiesta, jenž pochází z dílen Orsák rally sportu. Stříbro Martin Březík, který do Kopřivnice přijel nasbírat zkušenosti s novou Škodou Fabia a stejný vůz z mladoboleslavské dílny pilotoval i vítěz listopadového klání, celkový vítěz Traiva Rally cupu 2018 a letos neporažený Roman Odložilík.
Jak je již zvykem, listopadový závod byl opět pořádaný i pro veřejnost. Velkým lákadlem, byla možnost vydražit si jízdu s každým ze startujících jezdců přímo na šesté rychlostní zkoušce. Možnost vyzkoušet si roli navigátora využilo 40 diváků. Výtěžek z této dražby a z Traiva Rally cup Golf tour 2018 bude věnován na léčbu Petra Grosse, kterého tímto moc zdravíme a držíme palce. Přejeme hodně sil a trpělivosti nejen Petrovi, ale i jeho přítelkyni Daně.
Poslední závod letošního ročníku se uskuteční v samotném závěru roku, konkrétně 29. 12. 2018.
Autor: Silvestr Mikuláštík
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.