Dne 18.10.2018 proběhl poslední bodovaný závod sezóny 2018, kterého se zúčastnilo 49 jezdců. Po ranní rozpravě jsme seznámili závodníky s novinkami na trati, kde jsme zařadili nový šotolinový úsek. Po seznamovacích jízdách si jezdci připravili techniku na dané podmínky, které nechtěl nikdo podcenit a obzvláště ti, kterým šlo o rozhodující body celkového umístění na stupních vítězů. Jelikož jsme již vklouzli do podzimního času, počasí neváhalo a dalo jasně najevo, kdo je tady pánem. Během závodu se vystřídalo hned několik scén. Zima, sychravo, občas slunce a oteplení, mrholení. Nouze nebylo ani o technické problémy nebo havárie právě v důsledku mokré tratě, kvůli kterým museli někteří odstoupit ze závodu již v první RZ. Bohužel jich tentokráte nebylo málo. Co se vybavenosti závodu týče, tak již našim standardem byla online časomíra a výsledky, které mohli jezdci sledovat na svých chytrých zařízeních nebo rodiny a fanoušci na internetu díky odkazu na našich facebookových stránkách. Tyto výsledky byly také promítány v hlavní budově na projekci po celou dobu závodu, kde se jezdci se svými týmy mohli ohřát, občerstvit, odpočinout, popovídat si se svými soupeři, a to vše v přátelské atmosféře.
V kategorii do 1400 cm3 si dojel pro prvenství favorit s číslem 16 Michal Petrželka na voze Škoda Felicia, který bojoval zároveň o absolutní 1. místo v sezóně 2018 s jezdcem 49 Sebastianem Puzońem. Na tohoto jezdce ze sousedního Polska čekala nakonec druhá příčka a zároveň si tak zajistil 2. pozici v absolutním pořadí seriálu závodu této kategorie. Jako třetí pozici na stupních vítězů tohoto závodu vybojoval jezdec s číslem 119 Roman Žárský se svou Škodou 130. To mu ale na pohárové umístění v absolutním pořadí kategorii do 1400 cm3 nestačí. Třetí pozice patří jezdci s číslem 26 Čestmíru Kahánkovi se Škodou Felicia, kterému stačilo v tomto závodě 6. místo.
Kategorie do 1600 cm3 ovládly polské posádky. Naprosto jasné vítězství v kategorii patří jezdci s číslem 62 Damianovi Kargolovi, který jel na voze Peugeot 208 R2. Damianovi se tímto vítězstvím podařilo obsadit zároveň 3. místo v absolutním pořadí tohoto posledního závodu. Druhá příčka patří Lukaszi Sermetovi se startovním číslem 84 s vozem Ford Fiesta R2. Třetí pozici vybojoval Kamil Kozdroń rovněž s vozem Ford Fiesta R2. Jelikož tito jezdci neodjeli celý seriál závodu, neovlivnili tak bodové umístění prvních příček. Prvenství této kategorie patří talentu roku tohoto seriálu, a to jezdci se startovním číslem 23 Jakubovi Jančíkovi, který po několika nezdařilých závodech našel nakonec souhru v současné bílé Škodě Felicii Kit car, který je zároveň nejmladším účastníkem KoprCupu mezi startujícími. Druhou příčku vybojoval jezdec 54 Tomáš Jarosil s vozem Citroen Saxo VTS a 3. místo obsadil Michal Kopecký se startovním číslem 87, taktéž s vozem Citroen Saxo VTS.
Kategorie do 2000 cm3 byla nejvíce dramatická, jelikož odstoupili dva favorité z předních příček. Po 2. RZ musel odstoupit se svým vozem Renault Clio Sport jezdec 9 Krystian Kurowski pro závadu na poloose. Po 5. RZ odstoupil 21 Jakub Bělaška s vozem Škoda Felicia rovněž pro technickou závadu na voze. První místo tak připadlo závodníkovi s číslem 11 Krystianu Ożgovi s vozem Peugeot 206. Druhou příčku obsadil 116 Marek Pilka na voze Renault Clio Sport a 3. místo vybojoval jezdec s číslem 20 Pavel Zátorský jedoucí s vozem Ford Puma. Absolutní pořadí pro sezónu 2018 této kategorie se tak zamíchalo a vypadá následovně. 1. místo vyhrál Jakub Bělaška, 2. místo Krystian Ożga a 3. Místo patří Krystianovi Kurowskemu.
Kategorie nad 2000 cm3, kde byl jasným favoritem celého seriálu Ramon Martišek startující pod číslem 30, musel se svým BMW E36 Coupe odstoupit z důvodu závady na alternátoru. Přes to všechno první místo Ramonovi v celkovém bodovaní jasně patří i po nezdaru v tomto závodě. V nejrychlejším čase této kategorie tedy dojel Miroslav Šamaj se svou žlutou Škodou Octavia RS, která je vedena pod startovním číslem 76. Jako druhý se umístil Josef Peřina se svým BMW E30 nesoucí startovní číslo 13 a třetí místo patří Radkovi Niedobovi, kterého do cíle dovezl jeho VW Golf GTi s číselm 71. Absolutní pořadí pro sezónu vyhrál bezpečně Ramon Martišek, následujícím jezdcem je Josef Peřina a jako třetí se umístil Miroslav Šamaj.
Královská kategorie 4x4 byla dramatická do poslední RZ, kde o první místo soupeřili dva rivalové Jaroslav Podešva a Jiří Kratochvíl. 1. místo si tentokrát vyjel s č. 77 Jiří Kratochvíl úřadující na voze Mitsubishi Evo X. Druhé místo vydobyl jezdec s č. 72 Jaroslav Podešva, který má pod taktovkou vůz Subaru Impreza Sti. Třetí příčka patří 33 Hynkovi Muchovi, který kočíruje Mitsubishi Evo IX. Tento výsledek ovšem zamíchal celkové pořadí pro sezónu 2018 této kategorie. Na stupních vítězů jsou všichni tři již zmiňovaní jezdci, ale v tomto pořadí: 1. místo Hynek Mucha, 2. místo Jaroslav Podešva a 3. místo Jiří Kratochvíl. Pořadí bylo opravdu nerozhodné do poslední RZ, kde hrály roli opravdu jen malé body, které rozhodly o vítězi a konečném umístění.
Všem vítězům tohoto seriálu KoprCup 2018 gratulujeme a tímto je zveme na vyhlášení, které proběhne 18.11. po závodě, který jsme nazvali příležitostně jako Setkání mistrů. Závodu se může zúčastnit každý. Po vyhlášení vítězů roku 2018 a předání pohárů proběhne následné pohoštění, kde společně zhodnotíme uplynulou sezónu, a bude prostor pro návrhy, co bychom měli změnit či zlepšit v sezóně 2019.
Tímto děkujeme všem závodníkům, kteří se zúčastnili sezóny 2018, jejich doprovodným týmům a také všem, kteří nás sledují na našich webových a facebookových stránkách, kde pro příští sezónu chystáme nějaké změny a věříme, že k lepšímu. Těšíme se na Vaši účast také v nadcházejícím ročníku, děkujeme za Vaši přízeň, a že jste s námi!
Tým pořadatelů KoprCup MotorSport Kozlovice
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.