Bratři Szejové se již tento víkend zúčastní druhého závodu Mistrovství ČR v rally, do kterého se přihlásilo téměř 90 startujících. Soutěž nabídne hvězdné obsazení, na Šumavě se utkají aktuální lídři WRC2 Jan Kopecký a lídr ERC Alexej Lukjaňuk, nechybí ani kompletní česká špička. Pro jezdce, navigátory a davy fanoušků je připraveno více než 160 km rychlostních zkoušek (14 testů). Na bratry Szejovi čekají tři rychlostní zkoušky za tmy. Vysoko nastavená laťka – v loňském ročníku obsadili bratři z Ustroně na Rallye Šumava Klatovy čtvrté místo absolutně.
Druhý závod Mistrovství ČR v rally začíná již tento víkend (20. – 21. dubna) na tratích v okolí Klatov. V podhůří Šumavy – horského pásma procházejícího Rakouskem, Německem a Českou Republikou – se bude nacházet tradiční základna závodu, na klatovském náměstí proběhne slavnostní start i cíl. Na týmy čekají klikaté a úzké RZ, které prověří schopnosti a dovednosti závodníků i jejich strojů.
Rally víkend bude nabitý emocemi a každému fanouškovi motosportu se zrychlí srdeční tep, protože bude mít možnost vidět na šumavských tratích nejen soubobé speciály v rámci českého šampionátu, ale také stovku historických aut, kteří budou závodit v rámci 27. Historic Vltava Rallye (2. podnik FIA ME historiků). V rámci doprovodného programu se uskuteční 4. Rallye Šumava Legend. To znamená, že fanoušci v součtu uvidí kolem 190 závodních aut. Tyto počty jsou nejlepším důkazem o popularitě rallysportu u našich jižních sousedů a naznačují, jak těžké výzvě se musí Szejové postavit. Místní konkurence je opět silná. Favority na výhru nebudou tentokrát pouze Češi – několikanásobní mistři republiky Jan Kopecký nebo Václav Pech, ale také Rus Alexej Lukjaňuk, jehož vizitkou je extrémní tempo a jízda bez kompromisů. Bratři Szejové mají tedy vysoko nastavenou laťku a zopakování loňského úspěchu, kdy dosáhli na čtvrté místo, bude velice těžkým úkolem. Pro tým GK Forge KoWax Racing bude Šumava již desátý startem s vozem Ford Fiesta R5 a čtvrtým na tomto závodě.
Pořadatel druhého závodu Mistrovství ČR v rally připravil 14 rychlostních zkoušek o celkové délce více než 160 kilometrů. Páteční etapa, skládající se z šesti RZ, začne v 17:23, takže se závodníci budou muset v druhých průjezdech poměřit nejen se záludnostmi tratí, ale také s jízdou pod světlomety. V sobotu na týmy čeká dalších osm rychlostních zkoušek, mezi nimi i nejdelší zkouška – Strašínská (19,18 km). Vítěze poznáme před osmou hodinou večerní, kdy závodníci dorazí do cíle.
Jarek Szeja: „Na start na Rally Šumava Klatovy se těším více, než na první podnik sezóny, kterým byla Valaška. Šumava je závod, se kterým nás pojí milé vzpomínky. Do cíle v Klatovech jsme v minulosti dojeli jako vítězové produkční kategorie a před rokem jsme skončili těsně pod stupni vítězů. A také mi sedí zdejší rychlostní zkoušky, navíc se nebojím nočního zápolení, neboť nás čekají tři zkoušky, které se pojedou za tmy. Toto všechno je teoreticky naší výhodou, ale před startem bychom měli zapomenout na všechna očekávání a přání, prostě se musíme plně soustředit na naše úkoly, a potěšit sebe i fanoušky parádní jízdou.”
Marcin Szeja: „Noční rychlostní zkoušky vyrovnávají naše šance mezi námi a zkušenějšími českými mistry volantu, kteří zde znají prakticky každý kámen. Minulý rok nám pomohl déšť a překvapivě se měnící přilnavost povrchu. Neměl bych nic proti, kdyby se tyto podmínky zopakovaly. Proto se nikdy nevyplácí podceňovat přípravu a znalost terénu. V noci s nedá jezdit jinak než podle dobrého napsaného rozpisu.”
Harmonogram 53. Rally Šumava-Klatovy (2. soutěž Autoklub Mistrovství ČR v rally)
Pátek, 20. dubna (6 rychlostních zkoušek, 78,32 km):
17:05 – Start (Klatovy)
17:23 – RZ1: Super RZ Klatovský okruh (Čínov) 1 (12,82 km)
18:02 – RZ2: Andělická 1 (8,34 km)
19:00 – RZ3: Koráb 1 (18,00 km)
20:26 – servis A: 30 min. (Janovice)
21:29 – RZ4: Super RZ Klatovský okruh (Čínov) 2 (12,82 km)
22:08 – RZ5: Andělická 2 (8,34 km)
23:01 – RZ6: Koráb 2 (18,00 km)
Sobota, 21. dubna (8 rychlostních zkoušek, 83,50 km):
09:13 – servis B: 45 min. (Janovice)
10:15 – RZ7: Janovická 1 (8,16 km)
11:38 – RZ8: Hoslovická 1 (8,31 km)
12:08 – RZ9: Strašínská 1 (19,18 km)
13:14 – RZ10: Tedražická 1 (6,10 km)
14:38 – servis C: 30 min. (Janovice)
15:25 – RZ11: Janovická 2 (8,16 km)
16:48 – RZ12: Hoslovická 1 (8,31 km)
17:18 – RZ13: Strašínská 2 (19,18 km)
18:24 – RZ14: Tedražická 2 (6,10 km)
19:21 – servis D: 10 min. (Janovice)
19:53 – Cílový ceremoniál (Klatovy)
Stav MČR v rally (1/7)
Jan Kopecký 60 bodůVáclav Pech 46 bodůJan Dohnal 41 bodůJan Černý 27 bodůJaromír Tarabus 23 bodůMartin Vlček 20 bodůFilip Mareš 18 bodůVáclav Kopáček 17 bodůJarek Szeja 11 bodůVojtech Štajf 8 bodůKarel Trojan 6 bodůMiroslav Jakeš 4 bodyKarel Trněný 3 bodyPatrik Rujbr 2 bodyTomas Pospíšilík 1 bod
V sezóně 2018 Jarka a Marcina Szeje podporují: GK Forge Grelowski Kovoobráběčství, Kowax Welding, Darma, Deco-Car, Minimax, Viralseed a Střešní Krytiny Pniok Sylwester a mediální partneři Motowizja a portál OX.pl, a také Rádio Bielsko a Wirtualna Polska.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?