53. Rallye Šumava Klatovy a 27. Historic Vltava Rallye mají svůj letošní termín až 20. - 21. dubna, ale už teď na jihozápadě Čech vrcholí jejich přípravy. Před deseti dny navíc vypršel první týden uzávěrky přihlášek, a tak už je v tuto chvíli zřejmé, že konkurence bude na startu letos mimořádně silná. Bližší informace k soutěžím se objevují také na nových klubových stránkách www.pamk.cz.
Počasí se snad už konečně rozhodlo skoncovat se zimou a i na přípravy 53. Rallye Šumava Klatovy a 27. Historic Vltava Rallye teď mnohem častěji dohlíží hřejivé sluníčko. A jak přípravy probíhají? „Máme velkou radost, že všechno jde, jak má a že všechno směřuje ke zdárnému zvládnutí našich soutěží. Samozřejmě práce nás ještě čeká hodně a drobné zádrhele se najdou vždycky, ale i týmy pořadatelů jednotlivých rychlostních zkoušek pracují na maximální výkon a naše tratě jsou už teď dobře připraveny. Novinkou janovické servisní zóny budou upravené další prostory, ve kterých proběhne například závěrečné předávání cen úspěšným posádkám ´Vltavy´. Těší nás také příznivé ohlasy na novou podobu našich webových stránek, na kterých se zajímavě rozběhl také improvizovaný e-shop. Chystáme v nejbližších dnech i několik prezentací našich soutěží na atraktivních místech, ve čtvrtek před soutěží se opět vrátíme k slavnostnímu představení vybraných posádek na klatovském náměstí, to bude nově spojeno s autogramiádou předních posádek,“ vypočítává zajímavosti předseda organizačního výboru Jan Petrů a dodává: „Očekáváme velký zájem diváků, vždyť každým dnem přibývají na seznamu přihlášených velmi atraktivní jména. To nás na jednu stranu velice těší, na stranu druhou je nám jasné, že bude velmi náročné to všechno zvládnout. Už teď je například zřejmé, že i naše (na první pohled ohromná) servisní zóna bude praskat ve švech. Ale uděláme všechno pro zdárný průběh soutěží!“
A jak je to tedy s těmi posádkami? Zeptejme se tajemníka soutěže, Martina Válka: „V posledních dnech se přihlásili se svými vozy kategorie R5 už i Jan Kopecký a Václav Pech, kterým se v posledních ročnících u nás dařilo nejlépe. Oba vyhráli ´Šumavu´ čtyřikrát a dá se čekat, že boj o prestižní pátý triumf bude velmi dramatický. Určitě do něj budou chtít vstoupit také například Rus Lukjaňuk nebo náš Honza Dohnal, který opět prožene zajímavý Ford Focus WRC. Jsme zvědavi třeba i na výkon talentovaného Jana Černého, ale i na mladou naději týmu Škoda Motorsport, Fina Nordgrena. Zdaleka to není všechno, vždyť jen v nejvíce favorizované třídě 2 máme v tuto chvíli přihlášeno už sedmnáct posádek. Jedním z nich je dokonce německý šlechtic, plným jménem Albert Maria Lamoral Miguel Johannes Gabriel Prinz von Thurn und Taxis, který letos sbírá zkušenosti v evropském šampionátu.
Na delší jména si letos zvykáme také v rámci ´Vltavy´, která se opět započítává do Mistrovství Evropy v rally historických vozů. Přijede totiž hned několik posádek ze Španělska a tam jsou delší jména velmi běžná. Předpokládáme navíc, že závodníci z Pyrenejského poloostrova předvedou takové výkony, že si jejich jména budeme muset dobře zapamatovat. Daniel Alonso Villarón totiž se svým Fordem Sierra Cosworth patří na listinu vítězů slavné Rally Costa Brava, na stejné soutěži se letos dostal na stupně vítězů Xesús Ferreiro Pérez, který do Klatov též dorazí. Trojnásobný vítěz naší soutěže, Nor Valter Christian Jensen, to tedy bude mít asi opravdu těžké, zvláště když ve startovní listině budou i další rychlí závodníci, zejména ze Skandinávie. Nicméně ze Španělska ani například z Finska jsme ještě žádného vítěze Historic Vltava Rallye dosud neměli, tak třeba to se letos změní,“ pomrkává Válek.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.