Oproti loňsku sice pokles o jednu pozici, ale s menší časovou ztrátou na vítěze a s výrazně lepším pocitem z celkového průběhu soutěže. V tomto duchu probíhala 37. Kowax Valašská rally ValMez v podání Martina Vlčka s Jindřiškou Žákovou, pro které v okolí Valašského Meziříčí začala nová soutěžní sezona. Před startem měli hned několik důvodů k nervozitě. Jednak závodili na domácí půdě svého hlavního partnera, který figuroval i v názvu soutěže, sám Martin to má navíc ze svého bydliště do centra závodu coby kamenem dohodil. S úkolem dovézt svůj vůz do cíle se však vypořádali dobře a jako bonus si z cílové rampy odnesli první letošní body.
Přípravy na první soutěž nového ročníku Mistrovství ČR v rally posádce Kowax Racing Teamu zkomplikovala pilotova neplánovaná operace kolene. „Vlčák“ je však povahou bojovník a nikoho nenechával na pochybách, že mu šibeniční termín na rehabilitaci bude stačit. „Domácí podnik chci absolvovat, i kdybych neměl vůbec brzdit, protože pravou to neumím a levá odmítá spolupráci. Intenzivní rehabilitace snad zabere, jinak budou muset mechanici předělat auto na ruční ovládání,“ vzkázal svým fanouškům přes facebookovou stránku Martin Vlček. Zákrok mechaniků nakonec nebyl zapotřebí, Vlčákovo uzdravování totiž šlo podle plánu a v pátek na slavnostním startu se před fanoušky objevil opět v plné síle. „Vaškovi Pechovi se rehabilitace protáhla, oni totiž v Plzeňském kraji nemají slivovici. Já jsem pro uzdravení dělal všechno, co bylo možné, a nyní se už cítím úplně fit,“ zavtipkoval na startovní rampě.
Skutečnost, že se Martin s Jindřiškou vracejí na soutěžní tratě v obvyklé formě, potvrdila hned úvodní etapa, kterou zakončili na sedmém místě. Přestože by se laické veřejnosti mohlo zdát, že vítěz Valašské rally z roku 2013 bude mít možná i vyšší ambice, v konkurenci, jež se na letošní Valašce sešla, to byl výsledek nad očekávání. „Máme tady mistra Evropy, několikanásobné mistry České republiky, polské posádky i norské posádky, takže jsme si před startem říkali, že pohybovat se ve výsledcích na naší startovní pozici by pro nás byl úspěch,“ prozradil pilot startovního čísla 10 a k hodnocení první etapy přidal několik postřehů: „Náš start do soutěže byl velice opatrný, hlavně proto, že testovacích kilometrů jsme měli velice málo - výkyvy počasí před rally nám to ztěžovaly a o nedostatku času ani nemluvím. Nikdy bych neřekl, jakou hrůzu může na trati nadělat devět aut před námi, trať byla plná překvapení. Auto ale fungovalo naprosto v pořádku, proklikali jsme se k ideálnímu nastavení, a tak teď hledám chybičky spíše u sebe.“
Druhá etapa zavedla soutěžní peloton letošní Valašky do bezprostřední blízkosti Martinova bydliště, což mělo být jeho výhodou. Kromě toho se navíc s Jindřiškou dobře probudili a hned na úvodních Hukvaldech poprvé v soutěži atakovali umístění v nejrychlejší pětce. Ve výborných výkonech pokračovali i v dalším průběhu dne a díky jednomu čtvrtému a dvěma pátým časům přijížděli do servisní zóny v polovině etapy na sedmém místě, pouhých osm desetin sekundy za aktuálně šestým Jaromírem Tarabusem. Stačilo však jedno rozhodnutí sboru sportovních komisařů a výsledky dostaly odlišnou podobu. „Musím říct, že mne velice mrzí zrušení úvodního průjezdu zkouškou Hukvaldy, ale ono už to tak bývá, když se někomu nezadaří, tak se to vykřičí a pořadatelé museli reagovat. Nám tento tah některých posádek docela uškodil, ale co už, rally není jen o časech, ale i o strategii. My s Jindřichem závodíme až k cílové ceduli, která je vidět na půl kilometru a každý by měl s rozpisem pokračovat ještě kus za cíl,“ komentoval Martin kontroverzní anulování osmého testu, které bylo reakcí na skutečnost, že se umístění cíle zcela neshodovalo s polohou uvedenou v prováděcích ustanoveních. Odstup za Tarabusem se rázem zvýšil na deset sekund a reálná šance na postup výše byla pro posádku Fiesty R5 pryč.
Martin s Jindřiškou si ještě udělali radost pátým časem na poslední rychlostní zkoušce a v nabité konkurenci závod dokončili na sedmém místě celkově. A to i přesto, že v úvodu předposlední erzety poškodili přední část svého vozu po kontaktu se stromem. „Ve druhém průjezdu Bystřičky jsem chvíli po startu v malé rychlosti spadl pod cestu a švestka mne vrátila do hry. Doufám, že jsme jí nepřivodili velké škody a že nám to místní odpustí,“ usmál se Martin, který vzápětí nezapomněl složit poklonu pořadatelskému týmu. „Musím poděkovat pořadatelům za skvělou organizaci soutěže a za mimořádný zážitek jak z pohledu posádky, tak i z pohledu týmu. Jsme velice rádi, že jsme se s naším KOWAX Racing Teamem mohli podílet na tak skvělé soutěži. Myslím si, že laťka pro další soutěže Mistrovství ČR v rally je nastavena velice vysoko a jsem velice zvědav, co předvedou pořadatelé ostatních podniků,“ nešetřil chválou Martin. Jindřiška jeho slova doplnila: „Klidně bych si Valašku dala ještě jednou. Před závodem jsem byla trošku nervózní, protože jsem v závodničce seděla naposledy na Mikuláš rally, ale jak se zdá, tak navigování se naštěstí nezapomíná. Velkou radost mám i z toho, že jsme celý závod odjeli bez jakýchkoliv problémů a nedělní etapu se nám podařilo dokončit na krásném pátém místě. Teď můžeme jen doufat, že tak skvělá organizace, jako na Valašce, bude i na ostatních závodech.“
Přestože Martin Vlček na startovní rampě Valašky zopakoval svůj dřívější výrok o omezeném programu, v úvodu sezony budeme moci jeho fiestu, oděnou do nových barev, vídat na tratích pravidelně. Posádka Martin Vlček – Jindřiška Žáková je přihlášena na blížící se Rallysprint Kopná (uskuteční se v sobotu 7. dubna) i na další pokračování MČR v rally – klatovskou Rally Šumava (termín: 20. – 21. dubna).
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.