Oproti loňsku sice pokles o jednu pozici, ale s menší časovou ztrátou na vítěze a s výrazně lepším pocitem z celkového průběhu soutěže. V tomto duchu probíhala 37. Kowax Valašská rally ValMez v podání Martina Vlčka s Jindřiškou Žákovou, pro které v okolí Valašského Meziříčí začala nová soutěžní sezona. Před startem měli hned několik důvodů k nervozitě. Jednak závodili na domácí půdě svého hlavního partnera, který figuroval i v názvu soutěže, sám Martin to má navíc ze svého bydliště do centra závodu coby kamenem dohodil. S úkolem dovézt svůj vůz do cíle se však vypořádali dobře a jako bonus si z cílové rampy odnesli první letošní body.
Přípravy na první soutěž nového ročníku Mistrovství ČR v rally posádce Kowax Racing Teamu zkomplikovala pilotova neplánovaná operace kolene. „Vlčák“ je však povahou bojovník a nikoho nenechával na pochybách, že mu šibeniční termín na rehabilitaci bude stačit. „Domácí podnik chci absolvovat, i kdybych neměl vůbec brzdit, protože pravou to neumím a levá odmítá spolupráci. Intenzivní rehabilitace snad zabere, jinak budou muset mechanici předělat auto na ruční ovládání,“ vzkázal svým fanouškům přes facebookovou stránku Martin Vlček. Zákrok mechaniků nakonec nebyl zapotřebí, Vlčákovo uzdravování totiž šlo podle plánu a v pátek na slavnostním startu se před fanoušky objevil opět v plné síle. „Vaškovi Pechovi se rehabilitace protáhla, oni totiž v Plzeňském kraji nemají slivovici. Já jsem pro uzdravení dělal všechno, co bylo možné, a nyní se už cítím úplně fit,“ zavtipkoval na startovní rampě.
Skutečnost, že se Martin s Jindřiškou vracejí na soutěžní tratě v obvyklé formě, potvrdila hned úvodní etapa, kterou zakončili na sedmém místě. Přestože by se laické veřejnosti mohlo zdát, že vítěz Valašské rally z roku 2013 bude mít možná i vyšší ambice, v konkurenci, jež se na letošní Valašce sešla, to byl výsledek nad očekávání. „Máme tady mistra Evropy, několikanásobné mistry České republiky, polské posádky i norské posádky, takže jsme si před startem říkali, že pohybovat se ve výsledcích na naší startovní pozici by pro nás byl úspěch,“ prozradil pilot startovního čísla 10 a k hodnocení první etapy přidal několik postřehů: „Náš start do soutěže byl velice opatrný, hlavně proto, že testovacích kilometrů jsme měli velice málo - výkyvy počasí před rally nám to ztěžovaly a o nedostatku času ani nemluvím. Nikdy bych neřekl, jakou hrůzu může na trati nadělat devět aut před námi, trať byla plná překvapení. Auto ale fungovalo naprosto v pořádku, proklikali jsme se k ideálnímu nastavení, a tak teď hledám chybičky spíše u sebe.“
Druhá etapa zavedla soutěžní peloton letošní Valašky do bezprostřední blízkosti Martinova bydliště, což mělo být jeho výhodou. Kromě toho se navíc s Jindřiškou dobře probudili a hned na úvodních Hukvaldech poprvé v soutěži atakovali umístění v nejrychlejší pětce. Ve výborných výkonech pokračovali i v dalším průběhu dne a díky jednomu čtvrtému a dvěma pátým časům přijížděli do servisní zóny v polovině etapy na sedmém místě, pouhých osm desetin sekundy za aktuálně šestým Jaromírem Tarabusem. Stačilo však jedno rozhodnutí sboru sportovních komisařů a výsledky dostaly odlišnou podobu. „Musím říct, že mne velice mrzí zrušení úvodního průjezdu zkouškou Hukvaldy, ale ono už to tak bývá, když se někomu nezadaří, tak se to vykřičí a pořadatelé museli reagovat. Nám tento tah některých posádek docela uškodil, ale co už, rally není jen o časech, ale i o strategii. My s Jindřichem závodíme až k cílové ceduli, která je vidět na půl kilometru a každý by měl s rozpisem pokračovat ještě kus za cíl,“ komentoval Martin kontroverzní anulování osmého testu, které bylo reakcí na skutečnost, že se umístění cíle zcela neshodovalo s polohou uvedenou v prováděcích ustanoveních. Odstup za Tarabusem se rázem zvýšil na deset sekund a reálná šance na postup výše byla pro posádku Fiesty R5 pryč.
Martin s Jindřiškou si ještě udělali radost pátým časem na poslední rychlostní zkoušce a v nabité konkurenci závod dokončili na sedmém místě celkově. A to i přesto, že v úvodu předposlední erzety poškodili přední část svého vozu po kontaktu se stromem. „Ve druhém průjezdu Bystřičky jsem chvíli po startu v malé rychlosti spadl pod cestu a švestka mne vrátila do hry. Doufám, že jsme jí nepřivodili velké škody a že nám to místní odpustí,“ usmál se Martin, který vzápětí nezapomněl složit poklonu pořadatelskému týmu. „Musím poděkovat pořadatelům za skvělou organizaci soutěže a za mimořádný zážitek jak z pohledu posádky, tak i z pohledu týmu. Jsme velice rádi, že jsme se s naším KOWAX Racing Teamem mohli podílet na tak skvělé soutěži. Myslím si, že laťka pro další soutěže Mistrovství ČR v rally je nastavena velice vysoko a jsem velice zvědav, co předvedou pořadatelé ostatních podniků,“ nešetřil chválou Martin. Jindřiška jeho slova doplnila: „Klidně bych si Valašku dala ještě jednou. Před závodem jsem byla trošku nervózní, protože jsem v závodničce seděla naposledy na Mikuláš rally, ale jak se zdá, tak navigování se naštěstí nezapomíná. Velkou radost mám i z toho, že jsme celý závod odjeli bez jakýchkoliv problémů a nedělní etapu se nám podařilo dokončit na krásném pátém místě. Teď můžeme jen doufat, že tak skvělá organizace, jako na Valašce, bude i na ostatních závodech.“
Přestože Martin Vlček na startovní rampě Valašky zopakoval svůj dřívější výrok o omezeném programu, v úvodu sezony budeme moci jeho fiestu, oděnou do nových barev, vídat na tratích pravidelně. Posádka Martin Vlček – Jindřiška Žáková je přihlášena na blížící se Rallysprint Kopná (uskuteční se v sobotu 7. dubna) i na další pokračování MČR v rally – klatovskou Rally Šumava (termín: 20. – 21. dubna).
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.