Úspěšný start do nové sezóny zaznamenal otrokovický KIT racing tým. Při Kowax Valašská rally ValMez 2018 dojel Lukáš Matěna s Mitsubishi Lancer EVO IX na bronzové příčce ve třídě 3 a Lumír Firla s Peugeotem 208 R2 na 2. místě ve třídě 6 a stejná příčka patří jezdci z Orlové i mezi dvoukolkami. Soutěž nedokončil Radim Vavřík.
Poslední březnový víkend patřil úvodní soutěži z „velkého“ mistráku – Kowax Valašské rally ValMez 2018. Na start se postavilo 79 posádek z pěti zemí. Mezi nimi byly i tři dvojice využívající soutěžní vozy z dílny KIT racing. Po absolvování patnácti rychlostních zkoušek si dvě z nich dojely pro pohárové ocenění.
Královéhradecký Lukáš Matěna zůstal věrný vozu Mitsubishi Lancer EVO IX, ale na místě spolujezdce došlo oproti předchozím sezónám ke změně. Lukáš Hlaváč se pro letošní sezónu rozhodl více věnovat manželce a blížícímu se narození dítěte, a tak na jeho místo usedl Pavel Zalabák. Lukáš Matěna se s Pavlem dali do kupy pouze pro „Valašku“, závod si ovšem dokonale užívali. O dobrou náladu je nepřipravila ani drobná technická závada při druhém průjezdu erzetou na kopřivnickém polygonu. Do třídy, kde startovali Lukáš s Pavlem, se přihlásilo celkem devět posádek. V neděli se Matěna dostal na třetí místo ve třídě a toto umístění si udržel až na cílovou rampu. „Valaška byla velmi pěkná, rychlostky rychlé a zajímavé. Nakonec snad bylo na trati vytaháno i méně bláta, než jsme čekali. S novým spolujezdcem Pavlem Zalabákem jsme si perfektně sedli a v autě jsme se sehráli velmi rychle. I díky tomu jsme si celý závod velmi užívali a jízdou se bavili. Vypadá to, že z jednorázového startu nakonec bude dlouhodobá spolupráce. Stejně jak jsem si rychle zvykl po delší pauze na auto, tak rychle jsem se sžíval i s jinou značkou pneumatik. Bohužel nás začal na RZ 13 zlobit kardan a špatně jsme vyhodnotili, že by se mohlo jednat o zadní diferenciál. To samozřejmě ovlivnilo naše tempo, ale nakonec se s tím dala soutěž dokončit. Jinak jsme jeli na jistotu a absolutně bez krizí. Škoda jen velkého odpadu ve třídě. Děkujeme pořadatelům za skvělou soutěž a hlavně teamu KIT racing za skvěle odvedenou práci,“ ohlédl se za prvním letošním startem Lukáš Matěna.
Spokojenost v cíli vyzařovala i z dvojice Lumír Firla a Jakub Kotál. Jedenačtyřicetiletý jezdec z Orlové pro letošní rok přestoupil z čtyřkolky do Peugeotu 208 R2. To ovšem není jediná změna, neboť i Lumír vystřídal spolujezdce. Zdeňka Jůrku nahradil Kuba Kotál a tady můžeme prozradit, že společně bude posádka startovat po celý rok. Ve třídě 6, kam peugeot spadá, měli kluci 16 soupeřů. Premiéra vyšla Lumírovi s Kubou na výbornou. Od první rychlostní zkoušky se drželi v popředí klasifikace třídy a po 6. RZ se dostali „na bednu“. Do konce soutěže si postavení ještě vylepšili, když závod dokončili na stříbrném stupínku ve třídě i mezi dvoukolkami. „Tři dny před Valaškou jsem měl kratší test, abych si oživil soutěžácké návyky. Tento test mi hodně pomohl, neboť kromě loňské Barum rally, jsem v ostré dvoukolce neseděl. Valašská rally měla v letošním ročníku pěkné rychlostní zkoušky, které ztěžoval zimní posyp. Na rozjezd do sezóny dost těžká rally. My jsme vstupovali do závodu bez větších cílů. V naší třídě jsou mladí dravci a držet s nimi bezhlavě krok od první zkoušky by bylo šílenství. S peugeotem i s Kubou jsme se rychle sehráli a s přibývajícími kilometry to bylo poznat i na časech. Pokud bych měl vypíchnout zkoušky, které se mi moc nepovedly, tak ze soboty oba průjezdy RZ Lešná a městská zkouška, kde nám soupeři více poodskočili. Naopak, co se mi moc líbilo, byla RZ Juřinka. Na to, že jsme jeli s Kubou poprvé a já vlastně podruhé ve dvoukolce, je druhé místo v kategorii 2WD bombastický výsledek. Dopomohly nám k tomu i chyby a potíže soupeřů, ale to už je rally. Chtěl bych poděkovat celému KIT rating týmu za skvělou přípravu auta, Kubovi za perfektní diktát a všem, kteří nám drželi palce. Jelikož chceme jet kompletní velký mistrák, tak další závod bude za necelý měsíc Rally Šumava v Klatovech,“ neskrýval nadšení z výsledku Lumír Firla, kterému patří 23. příčka v absolutní klasifikaci Valašské rally.
Zklamaný odjížděl z Valašské rally Radim Vavřík. Zlínský jezdec se postavil na start závodu společně se zkušeným Jaroslavem Novákem, který zaskakoval za Tomáše Plachého, jenž měl povinnosti v organizačním týmu soutěže. Posádka na Mitsubishi Lancer EVO IX vstoupila do rally šestým místem ve třídě. Velkou spokojenost přinesla Radimovi s Jardou třetí zkouška, RZ Lešná, kterou posádka zajela ve třetím nejrychlejším čase mezi pévéčky. Tento čas posunul kluky na páté místo, ale další posun ve výsledcích se nekonal, neboť na RZ 5 došlo k odstoupení ze závodu. „Valaška byla nádherná a bylo vidět, že ji dělali profíci a závodníci. Co se týče mě, tak to žádná sláva nebyla. Zase bylo vidět, že ti nejrychlejší enkaři jsou úplně někde jinde a že se to opravdu bez odjetých závodů nijak nezmění. Navíc v páté erzetě jsme odstoupili, neboť při katování zatáčky jsem něco trefil a z obavy, abych více autu neublížil, jsem raději zastavil. Do té doby jelo auto fantasticky, za což patří velké díky týmu a mechanikům. Mé díky míří i k pořadatelům za pěkně uspořádanou soutěž a Jardovi Novákovi za skvělý diktát,“ uvedl krátce po odstoupení Radim Vavřík. Ten se znovu objeví na tratích rychlostních zkoušek již zanedlouho, neboť má v plánu Rallysprint Kopná. Zde bude již „se svým“ spolujezdcem Tomášem Plachým.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.