Jarek a Marcin Szejowé dokončili Valašskou rally ValMez v první desítce absolutní klasifikace. Tým GK Forge Kowax Racing si po úvodním podniku MČR v rally připisuje na své konto jedenáct bodů. Špička bez změn – prvenství získali Kopecký a Dresler z továrního týmu Škody a druhé místo dvojice Pech – Uhel. Dalším startem bratrů z Ustroně bude Rally Šumava Klatovy – 2. soutěž Mistrovství ČR v rally (20. – 21. dubna).
I když se první soutěž Mistrovství ČR odehrála za krásného počasí na suchých rychlostních zkouškách, těžko jsme mohli mluvit o předvídatelných a stabilních podmínkách. Během prvního jarního víkendu nechyběly na technických a rychlých asfaltových cestách severovýchodní Moravy zbytky zimního posypu. Dále vše v některých zatáčkách komplikovalo vytahané bláto z kol závodních aut.
Bratři Szejové, nejlepší zahraniční dvojice minulé sezóny Mistrovství ČR, se zúčastnili závodů po dlouhé, skoro půlroční pauze. Jarek a Marcin ukázali, že přes zimu nezapomněli, jak se jezdí s autem R5, avšak museli čelit mnohem silnější konkurenci, než v roce 2017. Reprezentanti týmu GK Forge Kowax Racing od začátku Valašské rally ValMez nasadili tempo, které je vyneslo do první desítky. Musíme zmínit, že první soutěže českého šampionátu se zúčastnilo 78 soutěžních vozů, 22 dvojic byli přímí konkurenti bratří Szejů s nejsilnějšími auty kategorií R5 a WRC.
Po zdolání 15 rychlostních zkoušek o celkové délce 174 km skončila polská dvojice na Valašské rally ValMez na 10. místě absolutně, devátí mezi týmy bodujícími do Mistrovství ČR v rally. Na tomto výsledku se ve velké míře projevila drobná chyba ze třetí rychlostní zkoušky, na které se jejich Ford Fiesta R5 v jedné pravotočivé zatáčce lehce otřel o strom. Dalších deset kilometrů po tomto nešťastném incidentu jeli Jarek a Marcin s pohnutou geometrií zadní nápravy, což způsobilo týmu z Ustroně značnou časovou ztrátu. Část ztráty se podařilo vyrovnat díky svižné jízdě v dalších měřených testech. V deseti z patnácti RZ vybojovali Szejowé časy v první desítce! V úvodním podniku české rally sezóny dosáhli Jarek s Marcinem na 11 mistrovských bodů – sedm za umístění v absolutní klasifikaci, čtyři body za dílčí hodnocení v rámci první a druhé etapě závodu.
Jako první projeli cílem ve Valašském Meziříčí reprezentanti továrního týmu Škoda Motorsport Jan Kopecký a Pavel Dresler. V cíli měli více než minutový náskok. Na poslední RZ „urvali“ druhou příčku sedminásobný mistři ČR Václav Pech s Petrem Uhlem (Ford Fiesta R5). Pódium doplnila druhá dvojice z Mladé Boleslavi – norské duo Ole Christian Veiby / Stig Rune Skjærmoen (Škoda Fabia R5), kteří brali tento start jako přípravu na Korsickou rally. Kolegové z týmu Szejů – Martin Vlček a Jindřiška Žáková (Ford Fiesta R5) dokončili domácí závod na sedmém místě. Celkem Valašskou rally ValMez zdárně absolvovalo 52 ze 79 týmů.
Mistrovství ČR v rally 2018 bude pokračovat na Rally Šumava Klatovy. Závodění na asfaltových RZ na jih od Plzně je naplánováno na víkend 20. – 21. dubna.
Jarek Szeja: – Na soutěži českého šampionátu musíte jet na limitu na každém kilometru, každého závodu. Není zde místo na odpočinek. Nyní musíme zapracovat na našem tempu, aby bylo rychlé a stabilní, a abychom zároveň brali co nejvíce bodů. Budeme pracovat na odstranění drobných chyb, což nám umožní se každým dalším úsekem zlepšovat. Po tomto závodě jsem spokojený s tím, že jsme se i půl roku od posledního startu ocitli mezi předními posádkami MČR zvláště, když je konkurence ještě nabitější než v roce minulém.
Marcin Szeja: – V prvním podniku letošního Mistrovství ČR bylo nejtěžší přizpůsobit se podmínkám na cestách. Je brzké jaro, takže se na asfaltu nacházel štěrkový posyp a v mnoha zatáčkách také bláto a další nečistoty. Museli jsme co nejlépe odhadovat a svým způsobem předvídat, jak se budou podmínky a teplota na trati měnit.
Konečná klasifikace KOWAX Valašská Rally ValMez 2018:
Jan Kopecký/Pavel Dresler (Škoda Fabia R5) 1:29:39,9Václav Pech/Petr Uhel (Ford Fiesta R5) +1:01,8Ole Christian Veiby/Stig Rune Skjærmoen (Škoda Fabia R5) +1:18,8Jan Dohnal/Michal Ernst (Ford Focus WRC) +1:19,5Jan Černý/Petr Černohorský (Ford Fiesta R5) +2:18,8Jaromír Tarabus/Daniel Trunkát (Škoda Fabia R5) +2:58,8Martin Vlček/Jindřiška Žáková (Ford Fiesta R5) +3:06,3Filip Mareš/Jan Hloušek (Škoda Fabia R5) +3:23,5Václav Kopáček/Barbora Rendlová (Ford Fiesta R5) +3:28,9Jarek Szeja/Marcin Szeja (Ford Fiesta R5) +3:59,5Vojtěch Štajf/Markéta Skácelová (Škoda Fabia R5) +4:38,4Karel Trojan/Zdeněk Jurka (Škoda Fabia R5) +5:37,3Miroslav Jakeš/Petr Machů (Škoda Fabia S2000) +5:42,9Karel Trněný/Václav Pritzl (Škoda Fabia WRC) +6:00,9Patrik Rujbr/Veronika Římalová (Škoda Fabia R5) +6:08,4Stav MČR v rally (1/7)
Jan Kopecký 60 bodůVáclav Pech 46 bodůJan Dohnal 41 bodůJan Černý 26 bodůMartin Vlček 23 bodůJaromír Tarabus 20 bodůFilip Mareš 18 bodůVáclav Kopáček 17 bodůJarek Szeja 11 bodůVojtech Štajf 8 bodůKarel Trojan 6 bodůMiroslav Jakeš 4 bodyKarel Trněný 3 bodyPatrik Rujbr 2 bodyTomas Pospíšilík 1 bod
V sezóně 2018 Jarka a Marcina Szeje podporují: GK Forge Grelowski Kovoobráběčství, Kowax Welding, Darma, Deco-Car, Minimax, Viralseed a Střešní Krytiny Pniok Sylwester a mediální partneři Motowizja a portál OX.pl, a také Rádio Bielsko a Wirtualna Polska.
Zdroj: www.szeja.com
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?