Valašská rally ValMez nejenže ve dnech 23. – 25. března odstartuje Mistrovství České republiky v rally 2018, ale její 37. ročník ponese přívlastek kandidátský podnik European Rally Trophy (ERT) – Central pro rok 2018. To však není jediné zahraniční propojení Valašské rally ValMez v roce 2018. Valaška je podruhé v řadě součástí Valašsko-Tatranského poháru.
Ambiciózní pořadatelský tým Valašské rally ValMez 2018 se ke kroku kandidovat do mezinárodního seriálu rozhodl ve snaze zajistit valašské soutěži nejen vyšší sportovní kvalitu, ale také společenskou prestiž. Okolí center rally, měst Valašské Meziříčí a Kopřivnice, navštíví zahraniční pozorovatel, jehož úkolem bude sledovat veškeré dění kolem Valašky. „ERT je šampionátem s účastí řady českých posádek, které tak dostávají možnost bojovat o evropské body na domácích tratích,“ vyjádřil se předseda organizačního týmu Jaromír Tomaštík a dodal: „Navíc budeme netrpělivě očekávat hodnocení zahraničního pozorovatele. Ukáže nám oblasti, na něž se musíme v přípravách dalších ročníků Valašské rally zaměřit.“
Současně však Jaromír Tomaštík zmínil, že ne všechny snahy pořadatele Valašky k jejímu zapsání do zahraničních kalendářů rally byly úspěšné: „Je tomu tak v případě CEZ (CEZ Championship je seriál, který podporují národní autokluby zemí střední, východní a jižní Evropy) a mistrovství Slovenska.“
Valašský a lašský region, jak již bylo zmíněno, podruhé přivítá vedle dalších soutěžících také účastníky Valašsko-Tatranského poháru. Na jeho finální propozice je ještě chvíli čas, ale už nyní je jistých, v porovnání s premiérovým ročníkem, několik novinek. „Slovenské posádky čeká při startu na Valašské rally ValMez 2018 poloviční startovné. Stejné podmínky dostanou i české dvojice startující na Valašce a koncem května i na 45. ročníku Rally Tatry v Popradu. S pořadateli Rally Tatry také připravujeme rozšíření poháru o třetího pořadatele,“ upozornil na některé z novinek ve spolupráci českých a slovenských partnerů Jaromír Tomaštík.
Kromě uvedeného se organizační tým v těchto dnech věnuje rovněž nové filozofii servisních stanovišť či finalizaci podoby tratě. I přes řadu obtížných jednání je vše na dobré cestě. Valašská rally ValMez 2018 zařadí do svého itineráře více než čtyřicet procent zcela nových či staronových a dlouhodobě nevyužívaných úseků. Změny se projeví hlavně v sobotní etapě. „Nebylo to jednoduché, ale jsem rád, že se nám to podařilo. Ostatně vrátit Valašce alespoň částečně její dřívější podobu a charakter bylo cílem při mém rozhodování se do její organizace zapojit. Z řady jednání na obecních úřadech ale vzešlo mnoho požadavků na zpracování písemných dohod. Dokonce v některých případech je naší povinností složit finanční kauce proti jejich porušení, což financování závodu samozřejmě nezjednodušuje. Vše se vztahuje nejen k vlastní rally, ale také k seznamovacím jízdám,“ zmínil šéf organizačního výboru Valašky.
V této souvislosti poznamenal: „Slyšel jsem toho na naši adresu v poslední době hodně. Proto otevřeně říkám, že před šestatřicátou Valaškou jsme v rámci seznamovacích jízd vybrali od neukázněných posádek sedmadvacet tisíc korun. Tyto peníze jsme využili ve prospěch obcí, na jejichž katastru k překročení rychlostí došlo. Finanční postihy z kopřivnického polygonu použijeme v novém ročníku jako investici do diváckých míst. Upozorňuji však, že při měření rychlosti jsme byli notně benevolentní a pokutovali jsme jen ty nejkřiklavější případy. V tomto trendu, řešit vzniklé prohřešky s využitím ONI systému a Zvláštních ustanovení vlastní cestou, nic nezměníme. Nejsem totiž zastáncem burcování dopravní policie, protože pak naše závodění bohužel ´odnášejí´ i místní obyvatelé, což se nám sekundárně vrací v neochotě pouštět nás zejména na obecní cesty.“
Informačním kanálem 37. Valašské rally ValMez 2018 se stane postupně aktualizovaná stránka www.valasskarally.cz, informace k soutěži naleznou zájemci také na facebookovém profilu Valašská Rally Valmez.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.