Závěr soutěžácké sezony se letos odehrává v o poznání rychlejším tempu než její „ostrá“ část. Od „Vlčákova“ tvrdě vybojovaného vítězství na Setkání mistrů v Sosnové ještě neuplynul ani týden a jeho Fiesta R5 už stála opět na startovní čáře. Tentokrát v Praze, kde se sešla téměř kompletní rallyová špička, aby přiblížila svět rychlostních zkoušek obyvatelům hlavního města. Se snahou o popularizaci královny motoristického sportu přispěchala i řada osobností z veřejného života, jejichž účast měla být zárukou ještě většího diváckého zájmu. K jednorázové výměně jinak nenahraditelné Jindřišky proto sáhl i Svarmetal Motorsport, který nabídl post palubního inženýra ve fiestě „zprávaři“ a neohroženému moderátorovi politických diskusí Tomáši Hauptvogelovi. Nutno přiznat, že oproti minulým letům to byla tak trochu sázka na jistotu, protože zatímco Ruda z Ostravy či Nasty neměli o navigátorské práci valné povědomí, Tomáš je již v rally ostříleným harcovníkem a v letošní sezoně absolvoval tři závody za volantem pohárového Opelu Adam. Jak se vlastně jejich spolupráce zrodila?
„Před Pražským sprintem jsem dlouze přemýšlel, koho vyzvat k nelehkému úkolu a posadit ho na horké sedadlo do naší „fordice“. Chtěl jsem někoho ze světa slavných, nicméně podmínkou bylo, aby to byl člověk schopný, rozumný a pokud možno fanda rally sportu. Při večerních zprávách na Primě mne při pohledu na obrazovku osvítilo a říkám si: To je on, proč ne, jeho jméno si nedokážu pořádně vyslovit, ale chlapík je to sympatický, navíc ve světě rally známý. Hned jsem vzal telefon a napsal mu na profil facebooku. Reakce se dostavila téměř záhy a komunikace mohla začít. Jako správný spolujezdec byl na místě včas, po malém představení na Strahově proběhla i nabídka tykání a jdeme do auta. Na Tomášovi bylo od první chvíle vidět, že už v závodním autě seděl, a to nejen na místě spolujezdce. V průběhu tréninku nebylo co vysvětlovat, závodnická terminologie mu byla vlastní, nadšení a chuť závodit se projevila taky okamžitě, takže jsme se s chutí pustili do akce,“ popsal první krůčky vzájemné spolupráce Martin Vlček. A jak viděl spolupráci Tomáš? „Martinova nabídka, abych s ním absolvoval Pražský rallysprint, byla z kategorie nabídek, které se neodmítají. Martina jsem na závodech potkával a bral ho jako toho velkýho chlapa, co jezdí tlustým autem. No a najednou chce tento mistr volantu, abych mu „házel“. O takové nabídce sní úplně každý milovník rally!“
Den D nastal v sobotu 25. listopadu krátce po osmé hodině, kdy se peloton 59 účastníků začal postupně vydávat na Zbraslav ke startu úvodní rychlostní zkoušky. Přestože umístění jde na podobných akcích obvykle stranou, „Vlčákova“ jízda byla dostatečně univerzální na to, aby dokázala potěšit oko diváka a zároveň nezůstávala nic dlužná výsledkovým ambicím posádky. Po většinu závodu se Martin Vlček s Tomášem Hauptvogelem drželi mezi devátým a dvanáctým místem absolutně a patřili mezi pětici nejrychlejších posádek s vozy kategorie R5. Třešničkou na dortu bylo jejich vystoupení na závěrečné „erzetě“ kolem Strahova, na které zajeli výborný šestý čas a posunuli se na konečné sedmé místo. „Tomášovi jsem slíbil, že ho večer živého a zdravého vrátím televizi tak, aby večerní zprávy na Primě mohly běžet bez zádrhelů. Proto jsme nasazení do závodu nijak zvlášť nehrotili. Musím zcela otevřené říct, že tak pohodový víkend jsem dlouho nezažil, nálada byla výborná a Tomáš dokonce dorazil i na večerní vyhlášení do autoklubu. Jsem rád, že i ve světě celebrit stále existují skromní, pokorní a obětaví lidé, jako je třeba Tomáš Hauptvogel,“ sklonil svému „parťákovi“ poklonu Martin.
Spokojenost však byla evidentní na obou stranách: „Když jsme v pátek psali rozpis, říkal jsem si: to bude úplně v pohodě. Vždyť vloni byl Jakub Rejlek (se kterým jsem tehdy rallysprint absolvoval) spokojený. Po prvním metru první RZ jsem pochopil, že vše je úplně jinak! Martin jel takovou „dýku“, že jsem vůbec nevěděl, kde jsme. Nutno podotknout, že po trati nové RZ jezdím občas do práce. Takže informace, které jsem mu házel, byly spíš rušivé než pomocné. Martin prostě vezl „brzdaře“! Po první RZ jsem pochopil, že toto je zcela jiná disciplína, než jakou jsem v rally zatím kdy zažil. Kolem stadionu, na širokých rovných cestách už jsem se trochu chytil a začal stíhat. Občas měl ale Martin tak „zatopeno“, že kouknutí do papírů zachránilo čistotu mého textilu! :-) Vůbec jsem nechápal, jak se dokáže s tak širokým autem proplétat retardéry, kolik decimetrů mu stačí, aby dobrzdil z roztočené pětky, jaké smyky dokáže protáhnout a vytěžit z toho lepší čas. Neskutečné mistrovství, obrovský respekt! Sobotní závod pro mne byl ohromným zážitkem, ze kterého budu ještě dlouho žít. Velmi si vážím toho, že jsem mohl Martina Vlčka poznat nejen jako vynikajícího pilota, ale i jako skvělého chlapa. Doufám, že se s ním budu moci potkávat i během příští sezóny na tratích českých rally. Díky němu mám opět výrazně větší motivaci vyřešit svou další sezónu za volantem (něčeho výrazně pomalejšího a hodnějšího). Martine, díky!“ – zakončil svoje hodnocení právě odjetého Pražského rallysprintu Tomáš Hauptvogel, který se jako teprve třetí známá osobnost zapsal do „Vlčákovy“ týmové kroniky.
Tím však sezona týmu Svarmetal Motorsport ještě nekončí. Členové týmu pilně pracují na tom, aby byla „Vlčákova“ fiesta připravena i na nadcházející Mikuláš rally Slušovice, kde se za Martinem vrátí do vozu jeho tradiční „parťačka“ Jindřiška Žáková. Ve startovní listině má tato dvojice zapsáno startovní číslo 5.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.