Závěr soutěžácké sezony se letos odehrává v o poznání rychlejším tempu než její „ostrá“ část. Od „Vlčákova“ tvrdě vybojovaného vítězství na Setkání mistrů v Sosnové ještě neuplynul ani týden a jeho Fiesta R5 už stála opět na startovní čáře. Tentokrát v Praze, kde se sešla téměř kompletní rallyová špička, aby přiblížila svět rychlostních zkoušek obyvatelům hlavního města. Se snahou o popularizaci královny motoristického sportu přispěchala i řada osobností z veřejného života, jejichž účast měla být zárukou ještě většího diváckého zájmu. K jednorázové výměně jinak nenahraditelné Jindřišky proto sáhl i Svarmetal Motorsport, který nabídl post palubního inženýra ve fiestě „zprávaři“ a neohroženému moderátorovi politických diskusí Tomáši Hauptvogelovi. Nutno přiznat, že oproti minulým letům to byla tak trochu sázka na jistotu, protože zatímco Ruda z Ostravy či Nasty neměli o navigátorské práci valné povědomí, Tomáš je již v rally ostříleným harcovníkem a v letošní sezoně absolvoval tři závody za volantem pohárového Opelu Adam. Jak se vlastně jejich spolupráce zrodila?
„Před Pražským sprintem jsem dlouze přemýšlel, koho vyzvat k nelehkému úkolu a posadit ho na horké sedadlo do naší „fordice“. Chtěl jsem někoho ze světa slavných, nicméně podmínkou bylo, aby to byl člověk schopný, rozumný a pokud možno fanda rally sportu. Při večerních zprávách na Primě mne při pohledu na obrazovku osvítilo a říkám si: To je on, proč ne, jeho jméno si nedokážu pořádně vyslovit, ale chlapík je to sympatický, navíc ve světě rally známý. Hned jsem vzal telefon a napsal mu na profil facebooku. Reakce se dostavila téměř záhy a komunikace mohla začít. Jako správný spolujezdec byl na místě včas, po malém představení na Strahově proběhla i nabídka tykání a jdeme do auta. Na Tomášovi bylo od první chvíle vidět, že už v závodním autě seděl, a to nejen na místě spolujezdce. V průběhu tréninku nebylo co vysvětlovat, závodnická terminologie mu byla vlastní, nadšení a chuť závodit se projevila taky okamžitě, takže jsme se s chutí pustili do akce,“ popsal první krůčky vzájemné spolupráce Martin Vlček. A jak viděl spolupráci Tomáš? „Martinova nabídka, abych s ním absolvoval Pražský rallysprint, byla z kategorie nabídek, které se neodmítají. Martina jsem na závodech potkával a bral ho jako toho velkýho chlapa, co jezdí tlustým autem. No a najednou chce tento mistr volantu, abych mu „házel“. O takové nabídce sní úplně každý milovník rally!“
Den D nastal v sobotu 25. listopadu krátce po osmé hodině, kdy se peloton 59 účastníků začal postupně vydávat na Zbraslav ke startu úvodní rychlostní zkoušky. Přestože umístění jde na podobných akcích obvykle stranou, „Vlčákova“ jízda byla dostatečně univerzální na to, aby dokázala potěšit oko diváka a zároveň nezůstávala nic dlužná výsledkovým ambicím posádky. Po většinu závodu se Martin Vlček s Tomášem Hauptvogelem drželi mezi devátým a dvanáctým místem absolutně a patřili mezi pětici nejrychlejších posádek s vozy kategorie R5. Třešničkou na dortu bylo jejich vystoupení na závěrečné „erzetě“ kolem Strahova, na které zajeli výborný šestý čas a posunuli se na konečné sedmé místo. „Tomášovi jsem slíbil, že ho večer živého a zdravého vrátím televizi tak, aby večerní zprávy na Primě mohly běžet bez zádrhelů. Proto jsme nasazení do závodu nijak zvlášť nehrotili. Musím zcela otevřené říct, že tak pohodový víkend jsem dlouho nezažil, nálada byla výborná a Tomáš dokonce dorazil i na večerní vyhlášení do autoklubu. Jsem rád, že i ve světě celebrit stále existují skromní, pokorní a obětaví lidé, jako je třeba Tomáš Hauptvogel,“ sklonil svému „parťákovi“ poklonu Martin.
Spokojenost však byla evidentní na obou stranách: „Když jsme v pátek psali rozpis, říkal jsem si: to bude úplně v pohodě. Vždyť vloni byl Jakub Rejlek (se kterým jsem tehdy rallysprint absolvoval) spokojený. Po prvním metru první RZ jsem pochopil, že vše je úplně jinak! Martin jel takovou „dýku“, že jsem vůbec nevěděl, kde jsme. Nutno podotknout, že po trati nové RZ jezdím občas do práce. Takže informace, které jsem mu házel, byly spíš rušivé než pomocné. Martin prostě vezl „brzdaře“! Po první RZ jsem pochopil, že toto je zcela jiná disciplína, než jakou jsem v rally zatím kdy zažil. Kolem stadionu, na širokých rovných cestách už jsem se trochu chytil a začal stíhat. Občas měl ale Martin tak „zatopeno“, že kouknutí do papírů zachránilo čistotu mého textilu! :-) Vůbec jsem nechápal, jak se dokáže s tak širokým autem proplétat retardéry, kolik decimetrů mu stačí, aby dobrzdil z roztočené pětky, jaké smyky dokáže protáhnout a vytěžit z toho lepší čas. Neskutečné mistrovství, obrovský respekt! Sobotní závod pro mne byl ohromným zážitkem, ze kterého budu ještě dlouho žít. Velmi si vážím toho, že jsem mohl Martina Vlčka poznat nejen jako vynikajícího pilota, ale i jako skvělého chlapa. Doufám, že se s ním budu moci potkávat i během příští sezóny na tratích českých rally. Díky němu mám opět výrazně větší motivaci vyřešit svou další sezónu za volantem (něčeho výrazně pomalejšího a hodnějšího). Martine, díky!“ – zakončil svoje hodnocení právě odjetého Pražského rallysprintu Tomáš Hauptvogel, který se jako teprve třetí známá osobnost zapsal do „Vlčákovy“ týmové kroniky.
Tím však sezona týmu Svarmetal Motorsport ještě nekončí. Členové týmu pilně pracují na tom, aby byla „Vlčákova“ fiesta připravena i na nadcházející Mikuláš rally Slušovice, kde se za Martinem vrátí do vozu jeho tradiční „parťačka“ Jindřiška Žáková. Ve startovní listině má tato dvojice zapsáno startovní číslo 5.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.