Závěr soutěžácké sezony se letos odehrává v o poznání rychlejším tempu než její „ostrá“ část. Od „Vlčákova“ tvrdě vybojovaného vítězství na Setkání mistrů v Sosnové ještě neuplynul ani týden a jeho Fiesta R5 už stála opět na startovní čáře. Tentokrát v Praze, kde se sešla téměř kompletní rallyová špička, aby přiblížila svět rychlostních zkoušek obyvatelům hlavního města. Se snahou o popularizaci královny motoristického sportu přispěchala i řada osobností z veřejného života, jejichž účast měla být zárukou ještě většího diváckého zájmu. K jednorázové výměně jinak nenahraditelné Jindřišky proto sáhl i Svarmetal Motorsport, který nabídl post palubního inženýra ve fiestě „zprávaři“ a neohroženému moderátorovi politických diskusí Tomáši Hauptvogelovi. Nutno přiznat, že oproti minulým letům to byla tak trochu sázka na jistotu, protože zatímco Ruda z Ostravy či Nasty neměli o navigátorské práci valné povědomí, Tomáš je již v rally ostříleným harcovníkem a v letošní sezoně absolvoval tři závody za volantem pohárového Opelu Adam. Jak se vlastně jejich spolupráce zrodila?
„Před Pražským sprintem jsem dlouze přemýšlel, koho vyzvat k nelehkému úkolu a posadit ho na horké sedadlo do naší „fordice“. Chtěl jsem někoho ze světa slavných, nicméně podmínkou bylo, aby to byl člověk schopný, rozumný a pokud možno fanda rally sportu. Při večerních zprávách na Primě mne při pohledu na obrazovku osvítilo a říkám si: To je on, proč ne, jeho jméno si nedokážu pořádně vyslovit, ale chlapík je to sympatický, navíc ve světě rally známý. Hned jsem vzal telefon a napsal mu na profil facebooku. Reakce se dostavila téměř záhy a komunikace mohla začít. Jako správný spolujezdec byl na místě včas, po malém představení na Strahově proběhla i nabídka tykání a jdeme do auta. Na Tomášovi bylo od první chvíle vidět, že už v závodním autě seděl, a to nejen na místě spolujezdce. V průběhu tréninku nebylo co vysvětlovat, závodnická terminologie mu byla vlastní, nadšení a chuť závodit se projevila taky okamžitě, takže jsme se s chutí pustili do akce,“ popsal první krůčky vzájemné spolupráce Martin Vlček. A jak viděl spolupráci Tomáš? „Martinova nabídka, abych s ním absolvoval Pražský rallysprint, byla z kategorie nabídek, které se neodmítají. Martina jsem na závodech potkával a bral ho jako toho velkýho chlapa, co jezdí tlustým autem. No a najednou chce tento mistr volantu, abych mu „házel“. O takové nabídce sní úplně každý milovník rally!“
Den D nastal v sobotu 25. listopadu krátce po osmé hodině, kdy se peloton 59 účastníků začal postupně vydávat na Zbraslav ke startu úvodní rychlostní zkoušky. Přestože umístění jde na podobných akcích obvykle stranou, „Vlčákova“ jízda byla dostatečně univerzální na to, aby dokázala potěšit oko diváka a zároveň nezůstávala nic dlužná výsledkovým ambicím posádky. Po většinu závodu se Martin Vlček s Tomášem Hauptvogelem drželi mezi devátým a dvanáctým místem absolutně a patřili mezi pětici nejrychlejších posádek s vozy kategorie R5. Třešničkou na dortu bylo jejich vystoupení na závěrečné „erzetě“ kolem Strahova, na které zajeli výborný šestý čas a posunuli se na konečné sedmé místo. „Tomášovi jsem slíbil, že ho večer živého a zdravého vrátím televizi tak, aby večerní zprávy na Primě mohly běžet bez zádrhelů. Proto jsme nasazení do závodu nijak zvlášť nehrotili. Musím zcela otevřené říct, že tak pohodový víkend jsem dlouho nezažil, nálada byla výborná a Tomáš dokonce dorazil i na večerní vyhlášení do autoklubu. Jsem rád, že i ve světě celebrit stále existují skromní, pokorní a obětaví lidé, jako je třeba Tomáš Hauptvogel,“ sklonil svému „parťákovi“ poklonu Martin.
Spokojenost však byla evidentní na obou stranách: „Když jsme v pátek psali rozpis, říkal jsem si: to bude úplně v pohodě. Vždyť vloni byl Jakub Rejlek (se kterým jsem tehdy rallysprint absolvoval) spokojený. Po prvním metru první RZ jsem pochopil, že vše je úplně jinak! Martin jel takovou „dýku“, že jsem vůbec nevěděl, kde jsme. Nutno podotknout, že po trati nové RZ jezdím občas do práce. Takže informace, které jsem mu házel, byly spíš rušivé než pomocné. Martin prostě vezl „brzdaře“! Po první RZ jsem pochopil, že toto je zcela jiná disciplína, než jakou jsem v rally zatím kdy zažil. Kolem stadionu, na širokých rovných cestách už jsem se trochu chytil a začal stíhat. Občas měl ale Martin tak „zatopeno“, že kouknutí do papírů zachránilo čistotu mého textilu! :-) Vůbec jsem nechápal, jak se dokáže s tak širokým autem proplétat retardéry, kolik decimetrů mu stačí, aby dobrzdil z roztočené pětky, jaké smyky dokáže protáhnout a vytěžit z toho lepší čas. Neskutečné mistrovství, obrovský respekt! Sobotní závod pro mne byl ohromným zážitkem, ze kterého budu ještě dlouho žít. Velmi si vážím toho, že jsem mohl Martina Vlčka poznat nejen jako vynikajícího pilota, ale i jako skvělého chlapa. Doufám, že se s ním budu moci potkávat i během příští sezóny na tratích českých rally. Díky němu mám opět výrazně větší motivaci vyřešit svou další sezónu za volantem (něčeho výrazně pomalejšího a hodnějšího). Martine, díky!“ – zakončil svoje hodnocení právě odjetého Pražského rallysprintu Tomáš Hauptvogel, který se jako teprve třetí známá osobnost zapsal do „Vlčákovy“ týmové kroniky.
Tím však sezona týmu Svarmetal Motorsport ještě nekončí. Členové týmu pilně pracují na tom, aby byla „Vlčákova“ fiesta připravena i na nadcházející Mikuláš rally Slušovice, kde se za Martinem vrátí do vozu jeho tradiční „parťačka“ Jindřiška Žáková. Ve startovní listině má tato dvojice zapsáno startovní číslo 5.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?