Máme po uzávěrce. A po ní lze předpokládat, že na start JANČA - 36. Valašské rally Valmez se postaví kolem osmdesáti startujících. Podle očekávání budou mít největší zastoupení soutěžní speciály tříd 3 (produkční vozy) a 6 (kategorie R2). V těsném závěsu následuje třída 2, ze které s jistotou vzejde vítěz letošní Valašky.
Pořadatelskému týmu se do uzávěrky registrovalo 83 soutěžících, kteří si to ve dnech 24. – 26. března 2017 rozdají o úvodní mistrovské body do TrueCam Mistrovství České republiky v rally 2017. JANČA – 36. Valašská rally je totiž úvodním podnikem sedmidílného šampionátu.
„Do velkého mistráku se Valaška vrací po čtyřech letech a jsem rád, že se to odrazilo na zájmu největších českých týmů startovat ve Valašském Meziříčí a jeho okolí. Čelo startovky bude excelentní. Naopak trochu nás mrzí nezájem ze slabších tříd. Vždyť třídy 7 a 10 bývaly v minulosti chloubou českého rallysportu. Nyní jsme však neobdrželi jedinou přihlášku. V rámci Poháru Miroslava Hošáka umožníme start i devíti vozům z bývalých takzvaných pohárových tříd,“ vypovídá šéf organizačního výboru a předseda organizace ÚAMK VR Vsetín, která se podílí na přípravách, Jaromír Tomaštík.
Hlavní pozornost bude s největší pravděpodobností soustředěna do nejvyšších pater startovní listiny. V nich se objeví hned třináct speciálů třídy 2 - dvanáct vozů kategorie R5 a jeden Super 2000. Shodou okolností se divákům představí šest speciálů Škoda Fabia R5 i Ford Fiesta R5.
Škodovku budou chtít protlačit na čelní příčky zejména úřadující český šampion a člen továrního týmu Škoda Motorsport Jan Kopecký či oba vicemistři MČR v rally 2016 Jan Černý a Vojtěch Štajf. Naopak vítěznou hegemonii fabií se s Fiestami R5 pokusí narušit Václav Pech, Miroslav Jakeš, ambasador Valašské rally Martin Vlček, Roman Odložilík, Jaroslaw Szeja či Ondřej Bisaha. S jedinou dvoutisícovkou je přihlášen Jaromír Tarabus (Škoda Fabia Super 2000), jenž se v posledních sezonách objevoval převážně na podnicích ERC. Bez šance není ani Jan Dohnal s Fordem Focus WRC (jeden ze tří vozů specifikace WRC na startu – další povedou po trati Karel Trněný a Silvestr Mikuláštík). Zajímavá sestava se sjede do Valašského Meziříčí i v produkční kategorii (Václav Kopáček, Martin Březík, Jaroslav Pešl, Jan Jelínek, Pavel Ševčík a další).
Ve dvoukolkách bude mít podle očekávání svou kvalitu i kvantitu třída 6 (16 vozů). K tomu přispívá i zařazení soutěže do nově vypsaného poháru Peugeot Total Trophy 2017. Mezi jeho hlavní favority lze považovat Václava Dunovského, Filipa Mareše či Reného Dohnala. Shodné vozy Peugeot 208 R2 osedlají na valašských tratích i dva solidní zahraniční jezdci - Polák Tomasz Gryc a Rakušan Simon Wagner.
Jejich cestu za vítězstvím ve dvoukolkách však jistě budou chtít zkřížit dva výkonnější speciály Renault Clio R3T (tř. 5) v rukou vítěze Rallysprint Série 2016 Patrika Rujbra a talentovaného Václava Stejskala jr. či Ford Fiesta S1600 Petra Zedníka.
Atraktivitu a přednosti na pěkném asfaltu, tedy zejména na polygonu v Kopřivnici, jistě fanouškům předvede i šestice vozů Porsche 997 GT3.
JANČA – 36. Valašská rally Valmez 2017, kterou pořádá JRTR pro s.r.o. spolu s ÚAMK, slavnostně odstartuje v pátek 24. března 2017 v 17 hodin z náměstí ve Valašském Meziříčí, kde bude rovněž sídlit ředitelství soutěže. V té době už soutěžní posádky budou mít za sebou seznamovací jízdy a většina z nich i administrativní a technickou přejímkou v areálu Autocentra Lukáš ve Valašském Meziříčí.
Vlastní soutěž se uskuteční ve formátu sobota – neděle. Vše zahájí v sobotu ráno shakedown na kopřivnickém polygonu, odkud se také v pravé poledne vydá na trať soutěže posádka se startovním číslem 1. Na soutěžící je připraveno dvanáct rychlostních zkoušek v okolí Valašského Meziříčí a Kopřivnice. Šest v sobotní etapě (úseky Hukvaldy, Kopřivnice - Tatra 1, Lešná), dalších šest v nedělní etapě (testy Bystřička, Juřinka, Kopřivnice - Tatra 2). Tahákem pro fanoušky se stanou v obou závodních dnech zejména divácké speciálky na kopřivnickém polygonu (v neděli okruhový formát). V tomto prostoru bude pro diváky připraven i zajímavý doprovodný program.
„Osobně považuji kopřivnický polygon především za krok směrem k divákům, kteří na rally pravidelně nechodí. Beru to jako místo, kam mohou přijít rodiče s dětmi, táta se synem, budou tam v bezpečí. Nebudou se nikde toulat po mezích či lesích. Kopřivnický polygon je z bezpečnostního hlediska dobře kontrolovatelný. Mezi erzetami navíc budou mít diváci možnost projít se servisem,“ říká předseda ÚAMK VR Vsetín a organizačního týmu Jaromír Tomaštík.
„Naší letošní prioritou je, aby byl pořadatelský tým bez jediného zásadního problému schopen uspořádat dvoudenní závod. Proto jsme v maximální možné míře využili loňské úseky, kde se ukázalo, že je umíme zabezpečit. K nim jsme připojili nové pasáže. Pokud tedy tuto prioritu zvládneme, potom můžeme pomýšlet na zařazení nových úseků. S touto vizí do letošního ročníku vstupujeme. Mým osobním cílem je závod posouvat dál a dál a pevně Valašku ve velkém mistráku usadit. A také závodu vrátit jeho charakter tak, jak ho má každá z velkých soutěží. Vzhledem k tomu, jak aktuálně vypadají tratě, ho ztratila,“ doplňuje Jaromír Tomaštík.
Na cílové rampě na náměstí ve Valašském Meziříčí budou nejrychlejší posádky očekávány v neděli odpoledne 26. března 2017 krátce před 15. hodinou.
Informačním kanálem JANČA – 36. Valašské rally je internetová stránka www.valasskarally.cz.
Informace k soutěži se postupně objevují i na facebookovém profilu „Valašská Rally Valmez“.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.