První únorový pátek se soutěžící opět sešli na testovacím polygonu Tatry truck a.s. v Kopřivnici. Pořadatel tentokrát připravil rychlostní zkoušku o délce 4,7 km, která byla zcela pokrytá sněhem, ledem a vysokými bariérami. Možnost svést se na švédských pneumatikách využilo sedm posádek s poháněnou jednou nápravou a patnáct vozů 4x4.
Do závodu vstoupil nejlépe Antonín Tlusťak s Fabií R5. Tonda startoval o týden dříve na zimní soutěži v Litvě, což bylo znát. Pět nejrychlejších časů a zasloužené vítězství si z druhého podniku GPD rally cupu odvezl právě on. Ondra Bisaha startující s Fordem Fiesta R5 se do Kopřivnice přijel rozjet před víkendovým závodem na Slovensku. Ondra začal opatrně a postupně zrychloval. Posun z páté příčky po první erzetě na druhou v cíli byl maximem, co bylo v jeho silách. Čtvrtá příčka v úvodu soutěže a třetí v cíli, to je výsledek Silvestra Mikuláštíka se starším Subaru Impreza WRC. Silverovi tentokrát technika fungovala bez problémů a bronzový stupínek se ztrátou 3,3 sekundy na druhého Bisahu je pro bystřického jezdce dobrým výsledkem. Nepopulární bramborovou medaili si odvezl Roman Odložilík s Fordem Fiesta R5. Stejně jako Bisaha, i Roman ihned po závodě odjížděl na Slovensko, kde se jela Dobšinská zimní rally a tak „gépédéčko“ pojal jako test. A test to byl rozhodně dobrý, protože tam Roman dokázal vyhrát. Velkou nevýhodou bylo i startovní číslo 1 a takzvaná pozice čističe stopy. Jako na houpačce se musel cítit Jára Podešva se svým Subaru Impreza 22B. V úvodu se posunul ze třetí příčky na druhou, ale jezdecká chyba na RZ 4 jej stála skoro půl minuty a propad na páté místo absolutně. Útěchou mu však může být jasné vítězství v kategorii N4.
Šestý absolutně a druhý v N4, to je výsledek nováčka na Gépédéčku Martina Černého s Mitsubishi Lancer evo 8. Martin si jízdu na hřebech náramně užíval a v cíli z toho byl pěkný výsledek. Sedmá příčka absolutně a třetí v N4 je pro Lukáše Maráška výborným výsledkem a se svým Subaru Impreza GT combi za sebou zanechal spoustu silnějších vozů. Rozladěný z Kopřivnice odjížděl Lukáš Matěna s Mitsubishi Lancer evo 9. Na druhé erzetě šel Lukáš ve velké rychlosti ven a tím přišel víc jak o minutu, než se dostal zpět na trať, ale zároveň i o jezdeckou jistotu a pohodu. Bylo z toho 8. místo absolutně a 4. v N4. Devátá příčka absolutně a 5. místo ve třídě bylo výsledkem Karla Kupce, který se do Kopřivnice přijel „sklouznout“ také s Mitsubishi osmé evoluce. Desátý celkově a pátý ve třídě, tímto výsledkem se prezentoval nováček při závodech v rally Tomáš Hradecký s Mitsubishi evo 9. Tomáš jel nejen poprvé závod, ale taky poprvé na pneu s hřeby a tak výsledek v top ten jej motivoval do dalších podniků. Jedenáctá příčka v cíli patřila Zbyňku Šantavému také s Lancerem evo 9. Po opatrném začátku se Zbyněk postupně sžíval s technikou jízdy na sněhu a poslední erzety si náležitě užíval. Třináctý dojel Simon Nytra s Audi Quattro. Radek Fiala s Lancerem evo X obsadil místo patnácté. Sedmnáctý dojel Daniel Zpěvák se Subaru Impreza. Nedařilo se Lukáši Čalovi, který musel odstoupit na 3. erzetě pro technickou závadu jeho evo devítky.
V kategorii dvoukolek se na start postavilo sedm posádek, ne všechny však přijely do Tatrovky s těmi správnými pneumatikami, což je u aut s poháněnou jednou nápravou velký handicap. Pro prvenství ve třídě a dvanácté místo v absolutním pořadí si dojel s náskokem víc jak minuty a půl Martin Vopatřil s Oplem Adam. Martin sice na 4. rychlostce zaváhal, ale v zápětí na poslední opět vyhrál a tím nenechal nikoho na pochybách o vítězi. Jediný komu se podařilo porazit na rychlostce vítězného Martina, byl Marcel Látal s BMW M3. Marcel si zadní náhon vysloveně užíval a časy v cíli mu vynesly druhou příčku ve třídě. Třetí místo na stupních vítězů patřilo polskému jezdci Sebastianovi Puzoňovi, který si do Kopřivnice přivezl tréninkovou Hondu Civic.
Velký souboj o bramborovou medaili mezi sebou předvedli Adam Pustějovský s Favoritem a Rosťa Kovařčík s Felicií. Lépe začal Rosťa a po třetí rychlostce vedl, ale Adam zavelel k útoku a na čtvrté RZ šel před Rosťu. Ten byl na poslední rz sice rychlejší, ale na Adama to nestačilo a odvezl si tak body za páté místo. Šestý, i přes kolizi na poslední rychlostce, dojel Ondra Kučera s Citroenem Saxo. Sedmá příčka patří Adamovi Fabrikovi s Renaultem Clio.
Výborné zimní podmínky si všechny posádky náležitě užívaly a bylo to vidět i na průjezdech jednotlivých jezdců. Závěrem vás zveme na následující podnik, který se uskuteční v pátek 17. března na autodromu ve Vysokém Mýtě, kde budou připraveny pro fanoušky rallysportu bezpečné divácké zóny. Věříme, že se i tentokrát bude na co dívat.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.