Dalším vítězem třídy z letošního ročníku RSS, které si průběžně představujeme je David Nohál. Ex-zlínskému jezdci stačily k vítězství tři starty a pestrá sezona, kdy soupeřil mimo jiné i s „skoro“ tchánem.
Představ nám prosím na úvod rozhovoru tvou sportovní vizitku…
„Ahoj, jmenuji se David Nohál a narodil jsem se ve Zlíně. Od šesti let se pohybuji kolem rally a tak premiéra na sebe nenechala dlouho čekat. Na učilišti jsem se seznámil s Honzou Mikulenkou, jehož táta v devadesátých letech jezdil rally a přitom i pronajímal závodní auta. Hned, jak mi rodiče dali souhlas, a našetřil jsem nějaké peníze, vyrazil jsem na první soutěž. Tehdy jsem měl jen 14 dní mladý řidičák. S Honzou jsme odjeli tři závody v maličkém Nissanu Micra. Prvním opravdovým závodem byla Rally Posázaví 2007, kterou jsme ovšem nedokončili pro technickou závadu. Poté přišla roční pauza, a tak jsem se s kamarády v garáži pustil do stavby Škody 130 LR. No, do eLeRy to mělo nakonec daleko. Moc jsem s ní neodjezdil a nakonec jí prodal kamarádovi Zdeňkovi, který s ní jezdí doposud. Následovalo pár závodů s Hondou Civic Vti. A pak přišel kit, moje vysněné auto… Jeho původ je po Jardovi Vančíkovi a o provoz se staráme sami. Není to vždy jednoduché… Hlavně havárie na Rally Vsetín 2011 nás srazila hodně dolů… Jezdím pro radost a z toho, co našetřím. Takže co rok, to jiný počet závodů. A když už jsem vzpomněl Honzu na místě spolujezdce, tak je třeba připomenout i mé další mitfáry. Postupně to byli Katka Jiříčková, Monča Hýbnerová, Alex Čapka, Zuzka Lieskovcová a v poslední době slýchám hlas v interkomu od Dianky.“
Byť na svém kontě nemáš nijak velké množství závodů, spolujezdců se vedle tebe vystřídalo už dost. Je pro tebe lepší poslouchat mužský nebo ženský hlas?
„Myslím, že to tak velkou roli nehraje. Spíše šlo jen o náhody, kdy se někdo domluvil a vyrazilo se na závod. Největší spolupráce a spokojenost přišla se Sašou a Diankou. Podle mne je nejdůležitější, aby byla v autě pohoda, sranda, rytmus čtení a celková práce spolujezdce. Nyní vede ženský hlas v podobě milované polovičky…“
Na sedadlo spolujezdce usedla tvá přítelkyně Diana. Nesvazuje tě tak trochu fakt, že vozíš drahou polovičku?
„Jistý respekt samozřejmě mám, ale jsme oba závodníci, takže je vše jednodušší. Jsem rád, jelikož musím přiznat, že má drahá polovička přinesla do auta nové věci, odnaučila mě zlozvyky a to vše mi pomohlo zrychlit. Hlavně musím daleko víc poslouchat než normálně. Sedli jsme si v autě i v životě.“
Letos jsi absolvoval pouze tři sprinty a vždy jsi odešel jako vítěz třídy. Dá se hovořit o spokojenosti?
„Určitě! Odjeli jsme toho víc, než jsme před sezonou plánovali a ještě k tomu vždy vyhráli ve třídě. Sezonu jsme začali ve Valašském Meziříčí, což byl první letošní sprint, který byl docela rychlý. V průběhu závodu nás postihl defekt, navíc mi moc nesedla Kopřivnická erzeta. Já mám raději rychlostní zkoušky typu Lešná. Ale byla hrozná sranda, která už začala s kolegy Krajčovými v předvečer rally doma v dílně. Samozřejmě jsme se velice hecovali i s ostatními místními jezdci i s „skoro“ tchánem. Prostě celkově parádní atmosféra. Rally Pačejov byla nejenom pro mne novou soutěží. Pořád se zatáčelo za keře, kdy jezdec moc neviděl a velkou roli zde sehrál spolujezdec a správně napsaný rozpis. I pro spolujezdce to byla velká škola, ale Dianka nezklamala, vůbec se nespletla a vše přečetla naprosto přesně. Dopředu mne hnala jistota, i když velké horko nám to ztěžovalo. Na cílové rampě jsme spokojeně přebírali poháry za druhé letošní vítězství. Na závěr sezony jsme si dali domácí rally, kdy nás podporovala spousta fanoušků. Na Valašsku byly opět krásné tratě, ale také hodně soupeřů. Během rally nás trápil ukazatel paliva, takže jsme měli mírný stres a navíc nás oba sužovala silná chřipka a vysoké teploty. Ale myslím si, že už jsme jeli i docela rychle. Nejvíce se mi líbila RZ Semetín. Byl jsem rád, že jsme vyhráli a vše zvládli bez jakéhokoliv problému na trati.“
Při závěrečném sprintu sezony ve Vsetíně jsi měl za jednoho ze soupeřů „skoro“ tchána. Jak se ti proti němu bojovalo a bylo nějaké hecování?
„Samozřejmě! Při večerech strávených v dílně chystáním aut byl poslední sprint a hlavně RZ Vidče, hlavním bodem hecování, kdo koho porazí… Nakonec tento souboj rozhodla technika. Zatímco nám fungovala škodovka bez problémů, Taťkovo nové auto má řadu vychytávek a tak tlumiče rozhodly náš souboj. Jeho 130 jezdila neustále bokem a nešlo jet rychle. I tak jsme byly šťastní, že jsme tento souboj vyhráli. Zatím ovšem čekáme na odměnu za vítězství v „rodinném“ duelu, ale myslím, že skromná večeře například U Johana to spraví.“
Co plánuješ do příští sezony?
„V příštím roce plánuji především svatbu. A co se týká rally, tak zatím sám nevím. Vzhledem k mému pracovnímu vytížení ve Sparrow racing teamu, kdy chystáme peugeoty, S2000 a k tomu opravuji převodovky, moc času nezbývá. Všechno si platíme s Dianou sami a sponzoři se k nám zatím moc nehrnou. Mým přáním je, aby Diana usedla za volant. Něco už chystám, a já ji budu podporovat ze servisu. Ostatně první krůčky za volantem si odbude již tuto sobotu ve Slušovicích. Jejím přáním potom je, aby se mi splnil sen, a jel svou velmi oblíbenou Barum rally. Tak uvidíme, co se nám podaří splnit.“
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.