Závěrečný díl letošní GPD Rally cupu 2016 se odehrál na začátku prosince. Vítězi Mikuláš rally se stali Roman Odložilík v absolutní klasifikaci, Jaroslav Podešva v produkčních vozech a René Dohnal v kategorii dvoukolek.
Pro necelou třicítku zúčastněných čekaly dvě rychlostní zkoušky na kopřivnickém polygonu, které se jely čtyřikrát. Poslední podnik byl hodnocen dvojnásobným počtem bodů a tudíž bylo v každé kategorii o co bojovat. Ve skupině dvoukolek se sešla slušná konkurence čtrnácti jezdců. K ozdobám soutěže jistě patřili jezdci s Peugeoty 208 R2 René Dohnal a Matěj Kamenec, který po vítězství v Opel Adam cupu využil příležitosti otestovat konkurenční vůz. Na startu závodu nechyběli ani první tři z průběžného hodnocení dvoukolek, lídr Rostislav Kovařčík se Škodou Felicia, druhý Tomáš Dostál s VW Golf a prozatím třetí Jiří Gerych s Citroenem Saxo. Do Kopřivnice zavítali i dva polští jezdci, Sebastian Puzoň s Renaultem Clio a Robert Niemec s Oplem Corsa. Body těsně unikly Kovařčíkovi, který dojížděl závěrečnou zkoušku na defektu. Zklamaný odjížděl z Kopřivnice Jirka Gerych, neboť na zmrzlé a uklouzané trati si dojel pro body jen za 9. místo. Při svém prvním startu s Oplem Adam si pro osmou příčku dojel v atraktivním stylu jízdy Martin Baďura. Sedmý dokončil závod Vlastimil Grygařík s Hondou Civic Type R, šesté místo pak patřilo polskému zástupci Robertu Niemecovi. Umístění v TOP5 neuniklo Martinovi Kalakajovi, který si pro prosincový závod zapůjčil vůz Renault Clio z dílny Lubomíra Minaříka. Nádherné souboje se svedly o bednu. O třetí místo si to rozdali Matěj Kamenec a Sebastian Puzoň. Oba jezdci se přetahovali o desetinky vteřin a několikrát si prohodili umístění. O všem rozhodla předposlední zkouška závodu, kdy Kamenec chyboval a lehce políbil svodidla. Zuberský jezdec si nakonec odvezl z Kopřivnice 4. místo, bronz míří do Polska. Také o vítězství v kategorii dvoukolek byla pěkná přetahovaná. Čtyřikrát zajel nejrychlejší čas Tomáš Dostál, čtyřikrát René Dohnal. Přetahovaná o desetinky vteřin vyvrcholila i tady v předposlední zkoušce, kdy se Dostál dostal na chvíli mimo trať a ztratil cenné vteřinky. Rozdíl mezi druhým Dostálem a vítězným Dohnalem byl po osmi odjetých rychlostních zkouškách 2,7 vteřiny.
„Po posledním podniku Rallysprint série jsme považovali sezonu za uzavřenou. S ubíhajícími týdny v nás začala hlodat myšlenka týkající se jakékoliv formy svezení v závodním voze. Tato myšlenka vycházela jednoduše z toho, aby pauza mezi sezonami byla pokud možno co nejmenší. Pražský sprint nepřipadal v úvahu a na Mikuláš rally ve Slušovicích byl již peugeot zamluvený. Proto se ukázala účast na GPD Rally cupu v Kopřivnici jako ideální možnost nasbírat zkušenosti ve zrádných podmínkách a navíc jsme mohli svézt kamarády na sedadle spolujezdce, na což nebyl během celé sezóny čas. Závod probíhal perfektně a všichni jsme si ho náramně užívali. Po časech jsem samozřejmě pokukoval, ale nebylo to vůbec směrodatné. Konečné výsledky mě velmi mile překvapily, ale taky vím, že kdyby Tomáš Dostál neudělal jednu chybičku, určitě by nás o pár vteřin porazil. Prožili jsme super neděli, závod si užili a moc děkuji jak týmu, tak pořadatelům za skvělou organizaci. Rád se někdy zase tohoto seriálu zúčastním,“ uvedl v cíli spokojený Dohnal. V konečném pořadí kategorie F2 to znamená, že letošní vítězství i díky „Mikulášským“ bodům získal Tomáš Dostál, druhé místo patří Rostislavu Kovařčíkovi a třetí příčka Sebastianu Puzoňovi.
V kategorii produkčních aut se sešlo v Kopřivnici osm jezdců, ale pouze šest bylo klasifikovaných. Šesté místo obsadil Vojta Mikl se Škodou Octavia. Pátým místem začíná plejáda vozů Mitsubishi Lancer EVO IX, kterou načíná Zbyněk Šantavý. Jako na houpačce byli Rado Čikor s Lukášem Čalou. Úvodní zkouška vyšla dobře slovenskému jezdci, Lukáš kontroval ve druhém testu a v interním souboji těchto dvou jezdců šel do čela po 3.RZ opět Čikor. I když v závěrečných třech rychlostních zkouškách Lukáš Čala silně stahoval odstup, v cíli na svého soupeře ztrácel 2,2 vteřiny. Bramborová příčka tedy patří Čalovi a pohár za 3. Místo míří na Slovensko. Velice atraktivní jízdu předváděl další slovenský jezdec Ján Kundlák, který si připsal i tři nejrychlejší časy v kategorii. V konečném hodnocení náleží Kundlákovi 2.místo. Vítězství si ze závěrečného podniku GPD rally cupu 2016 odvezl Jaroslav Podešva na Subaru Impreza.
V absolutní klasifikaci obsadil desátou příčku Lukáš Čala, devátý skončil Rado Čikor. Další tři příčky obsadili jezdci s vozy s poháněnou jednou nápravou. Osmé místo patří Sebastianu Puzoňovi, sedmé Tomáši Dostálovi a šestá příčka pak Renému Dohnalovi. TOP 5 otvírá Ján Kundlák, nepopulární čtvrtá pozice patří Jaroslavu Podešvovi. O první tři místa si to rozdali mezi sebou jezdci s vozy nejvyšší specifikace. Do Kopřivnice přijel stvrdit celkové vítězství Roman Odložilík s Fordem Fiesta R5, konkurovat mu měl Antonín Tlusťák se Škodou Fabia R5 a pozadu nechtěl zůstat ani otec celého seriálu Silvestr Mikuláštík na Škodě Octavia WRC. Pro 3. místo si nakonec dojel Silvestr Mikuláštík, druhý dokončil Mikulášskou rally Antonín Tlusťák a vítězství si letos po osmé odvezl Roman Odložilík. V konečné klasifikaci GPD rally cupu 2016 zvítězil Roman Odložilík, který své starty proměnil vždy ve vítězství. Stříbrnou příčku obsadil Silvestr Mikuláštík a pomyslný bronz patří Jaroslavu Podešvovi.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.